23.01.2020 17:26

Inscenace Baletu Národního divadla Timeless bude k vidění na scéně zrekonstruované Státní opery

Komponovaný večer s „nadčasovým“ názvem Timeless patří k nejúspěšnějším inscenacím v repertoáru  Baletu Národního divadla. Od nového roku je k vidění na scéně zrekonstruované Státní opery, jedné z nejkrásnějších divadelních budov v Evropě, což mimořádný divácký zážitek ještě umocní. Timeless tvoří tři choreografie: První – Serenáda George Balanchina a závěrečná – Svěcení jara Glena Tetleyho patří do zlatého fondu baletního odkazu. Nikola Márová a Ondřej Vinklát za bravurní výkony v hlavních rolích ve Svěcení jara získali Ceny Thálie 2017. Prostřední část Separate Knots přímo pro Balet Národního divadla vytvořil izraelský choreograf Emanuel Gat na hudbu Fryderyka Chopina.

Serenáda (Serenade) pochází z roku 1933. Její autor, geniální choreograf George Balanchine, je podepsán pod 425 choreografiemi. Serenáda prošla za jeho života řadou revizí, zdokonalení a „ztížení“ – v kontextu zvyšující se laťky mistrovství konkrétních interpretů. Fascinující je už samotný začátek Serenády, kdy po zvednutí opony stojí nehnutě na jevišti 17 tanečnic. Vypadají jako nádherný obraz, atmosféru dotváří pomalu se rozvíjející Čajkovského Serenáda pro smyčce… Balanchinův opus se dá s trochou nadsázky přirovnat k proudící řece, která přináší mnoho nálad, podob, barev, pohybovou dynamiku nabírající sílu s rostoucím tokem vlastní choreografie. Je to vizualizovaná hudba sama, nádherný taneční zážitek.

Třetí choreografie, Tetleyho Svěcení jara, je v České republice uváděna  vůbec poprvé. Choreografie Glena Tetleyho byly a dodnes jsou velkou výzvou pro interprety. Je tomu tak i v případě Svěcení jara, kdy se v samém závěru díla dostávají tanečníci až za hranu svých fyzických možností. Tetley vytvořil své Svěcení v roce 1974 pro Bavorský státní balet. S velkou pokorou a obdivem k náročnému choreografickému zpracování na něj vzpomíná například Michail Baryšnikov, který hlavní roli tančil v American Ballet Theatre v roce 1976. Od té doby trvá nepřetržitá linie uvádění tohoto díla na světových scénách. Těšit se můžete na Daniela Camarga, předního světového sólistu, který v představení vystoupí 31. 1. a 2. 2. 2020 vždy v 19:00.

Separate Knots je první spoluprací uznávaného izraelského choreografa Emanuela Gata s Baletem Národního divadla. Autor v něm rozehrál jakousi taneční hru – oddělených uzlů, energií a světů. Součástí koncepce je  autentický výkon klavírního virtuóza, který taneční hru umocňuje mistrovskou interpretací Chopinovy hudby. Separate Knots nabízí ještě jednu raritní záležitost. Emanuel Gat vytvořil svou choreografii pro tři obsazení, jedinečně namíchaná: smíšený pár, dvojice tanečnic a dvojice tanečníků. Páry se v jednotlivých uvedeních titulu střídají. Všechny tři dvojice přinášejí individuální pojetí, které vyplývá nejen z genderových odlišností, ale především z jejich osobní kreativity, vnitřní energie a také momentu hravé nepředvídatelnosti.

Státní opera
23. 1. 19:00 / 24. 1. 19:00 / 31. 1. 19:00 / 2. 2. 14:00, 19:00 / 29. 2. 19:00 / 1. 3. 14:00, 19:00 / 3. 3. 19:00

https://www.narodni-divadlo.cz/

Autor článku: Dominika Kučinská

Inscenace Baletu Národního divadla Timeless bude k vidění na scéně zrekonstruované Státní opery

Inscenace

17.12.2025

Poslední premiérou šumperského divadla v tomto roce je adaptace filmové komedie Pane, vy jste vdova!

Divadlo Šumperk uvede v sobotu poslední premiéru letošního roku, kterou je divadelní adaptace filmové komedie se sci-fi prvky Pane, vy jste vdova! Komedii scénáristů Miloše Macourka a Václava Vorlíčka připravil pro šumperské divadlo režisér Jiří Liška, jehož tvorba byla dosud známa především zdejším dětem a to díky inscenacím Rychlebské pohádky a Hrnečku, vař!

17.12.2025

Dido a Aeneas v Národním divadle: barokní opera jako intimní drama mysli

Opera Národního divadla uvede v sezoně 2025/2026 ve Stavovském divadle novou inscenaci barokní opery Dido a Aeneas Henryho Purcella – jednoho ze základních kamenů operní historie a díla mimořádné emocionální síly. Hudebního nastudování se ujme barokní specialista Michael Hofstetter, režie je v rukou Alice Nellis. Na inscenaci spolupracuje také Collegium Vocale 1704.

16.12.2025

Začátek nového roku v ARŠE+ nabídne nevšední inscenace, koncerty, workshopy i originální formáty

Začátek nového roku v ARŠE+ nabídne nevšední inscenace, koncerty, workshopy i originální formáty. Program navazuje na dlouhodobou dramaturgii platformy, která propojuje divadlo, hudbu, performativní umění a společenská témata v živém dialogu. Diváky čekají setkání se zavedenými tvůrčími osobnostmi i s novými jmény, která vnášejí do prostoru ARCHY+ čerstvou energii a experiment.