23.01.2020 17:26

Inscenace Baletu Národního divadla Timeless bude k vidění na scéně zrekonstruované Státní opery

Komponovaný večer s „nadčasovým“ názvem Timeless patří k nejúspěšnějším inscenacím v repertoáru  Baletu Národního divadla. Od nového roku je k vidění na scéně zrekonstruované Státní opery, jedné z nejkrásnějších divadelních budov v Evropě, což mimořádný divácký zážitek ještě umocní. Timeless tvoří tři choreografie: První – Serenáda George Balanchina a závěrečná – Svěcení jara Glena Tetleyho patří do zlatého fondu baletního odkazu. Nikola Márová a Ondřej Vinklát za bravurní výkony v hlavních rolích ve Svěcení jara získali Ceny Thálie 2017. Prostřední část Separate Knots přímo pro Balet Národního divadla vytvořil izraelský choreograf Emanuel Gat na hudbu Fryderyka Chopina.

Serenáda (Serenade) pochází z roku 1933. Její autor, geniální choreograf George Balanchine, je podepsán pod 425 choreografiemi. Serenáda prošla za jeho života řadou revizí, zdokonalení a „ztížení“ – v kontextu zvyšující se laťky mistrovství konkrétních interpretů. Fascinující je už samotný začátek Serenády, kdy po zvednutí opony stojí nehnutě na jevišti 17 tanečnic. Vypadají jako nádherný obraz, atmosféru dotváří pomalu se rozvíjející Čajkovského Serenáda pro smyčce… Balanchinův opus se dá s trochou nadsázky přirovnat k proudící řece, která přináší mnoho nálad, podob, barev, pohybovou dynamiku nabírající sílu s rostoucím tokem vlastní choreografie. Je to vizualizovaná hudba sama, nádherný taneční zážitek.

Třetí choreografie, Tetleyho Svěcení jara, je v České republice uváděna  vůbec poprvé. Choreografie Glena Tetleyho byly a dodnes jsou velkou výzvou pro interprety. Je tomu tak i v případě Svěcení jara, kdy se v samém závěru díla dostávají tanečníci až za hranu svých fyzických možností. Tetley vytvořil své Svěcení v roce 1974 pro Bavorský státní balet. S velkou pokorou a obdivem k náročnému choreografickému zpracování na něj vzpomíná například Michail Baryšnikov, který hlavní roli tančil v American Ballet Theatre v roce 1976. Od té doby trvá nepřetržitá linie uvádění tohoto díla na světových scénách. Těšit se můžete na Daniela Camarga, předního světového sólistu, který v představení vystoupí 31. 1. a 2. 2. 2020 vždy v 19:00.

Separate Knots je první spoluprací uznávaného izraelského choreografa Emanuela Gata s Baletem Národního divadla. Autor v něm rozehrál jakousi taneční hru – oddělených uzlů, energií a světů. Součástí koncepce je  autentický výkon klavírního virtuóza, který taneční hru umocňuje mistrovskou interpretací Chopinovy hudby. Separate Knots nabízí ještě jednu raritní záležitost. Emanuel Gat vytvořil svou choreografii pro tři obsazení, jedinečně namíchaná: smíšený pár, dvojice tanečnic a dvojice tanečníků. Páry se v jednotlivých uvedeních titulu střídají. Všechny tři dvojice přinášejí individuální pojetí, které vyplývá nejen z genderových odlišností, ale především z jejich osobní kreativity, vnitřní energie a také momentu hravé nepředvídatelnosti.

Státní opera
23. 1. 19:00 / 24. 1. 19:00 / 31. 1. 19:00 / 2. 2. 14:00, 19:00 / 29. 2. 19:00 / 1. 3. 14:00, 19:00 / 3. 3. 19:00

https://www.narodni-divadlo.cz/

Autor článku: Dominika Kučinská

Inscenace Baletu Národního divadla Timeless bude k vidění na scéně zrekonstruované Státní opery

Inscenace

05.11.2025

Týden svobody v domě nacucky!

Spolek Díky, že můžem organizuje 17. listopadu na pražské Národní třídě již 12. ročník oslav k připomenutí výročí sametové revoluce. Akci Korzo Národní bude v termínu od 11. do 17. listopadu 2025 předcházet Týden svobody, do jehož programu přispěje vedle čtyř desítek pražských subjektů poprvé také obdobný počet institucí v regionech. Dům nacucky! se zapojí uvedením inscenace Numbers a dvěma workshopy pro děti a dospělé na téma svobody jako univerzální hodnoty, která by měla být dostupná všem.

05.11.2025

Divadlo D21 uvede v premiéře autorskou variaci na slavné drama Ondina

Na pražské komorní divadelní scéně v srdci Vinohrad v těchto dnech vrcholí zkoušení autorské variace na slavné drama ONDINA. Přesněji řečeno, jedná se o současnou adaptaci všeobecně známého mýtu, který prostupuje v různých podobách snad všemi kulturami. Pro Divadlo D21 ho uchopila ukrajinská dramatička a dramaturgyně aktuálně působící v Německu, Maryna Smilinets, společně s režisérkou inscenace Annou Turlo.

05.11.2025

Tanečníci a symfonikové vzdají hold české hudbě. Ojedinělý projekt v neděli uvedou v pražském Kostele Šimona a Judy

V neděli 9. listopadu se v pražském Kostele Šimona a Judy uskuteční od 19:30 hodin ojedinělý hudebně taneční pořad „Klíč od domova“, během kterého Taneční soubor Hradišťan a Mladí brněnští symfonikové vzdají hold české hudbě. Zazní díla B. Smetany, A. Dvořáka, V. Nováka, L. Janáčka nebo B. Martinů.