07.02.2019 14:31

Modrovousův hrad a Očekávání v režii Davida Radoka se vrací na jeviště Národního divadlo Brno

Po dvouleté přestávce se na repertoár brněnské opery vrací na dvě reprízy jedinečná inscenace, která v jednom večeru spojuje mimořádná díla počátku 20. století -  Bartókův Modrovousův hrad a Schönbergovo Očekávání v režii jednoho z nejlepších českých režisérů Davida Radoka a hudebním nastudování Marko Ivanoviće.

Tento ojedinělý dvouvečer vznikl ve spolupráci s Operou Göteborg a své síly zde spojili orchestr Janáčkovy opery NdB se třemi vynikajícími švédskými sólisty Katarinou Karnéus, Katarinou Giotas a Andersem Lorentzsonem.

Přestože Bartókova jediná opera Modrovousův hrad a Schönbergovo první jevištní dílo Očekávání vznikaly nezávisle na sobě, i když téměř ve stejnou dobu, pojí je stejné téma. Jejich ústředním motivem je lidská psychika a podvědomí, předmět velmi populární na počátku 20. století. Obě opery vypráví o touze poznat tajemství, která mají zůstat skryta, naději i strachu, co nakonec přerůstá v děsivé poznání. Toho ve své inscenaci využil režisér David Radok a propojil díla v uzavřený strhující dramatický celek, kde jeden příběh přerůstá do druhého.

Roli Modrovouse ztvární člen souboru Göteborg Opera Anders Lorentzson. Nastudoval zde řadu rolí, např. Figaro (Figarova svatba), Leporello (Don Giovanni), Wotan (Valkýra). Spolupracoval s Metropolitní operou New York na rolích Sarastra (Kouzelná flétna) a Pognera (Mistři pěvci norimberští). Spolupracuje s Královskou operou ve Stockholmu, kde se představil jako např. Sparafucile (Rigoletto), Titurel (Parsifal) aj. Spolupracuje s dalšími významnými divadly, jako jsou Malmö Opera, velké divadlo v Moskvě, ND v Praze a operní domy v Ravenně a Tchaj-Pej.

Jako Judith (Modrovousův hrad) se představí Švédská mezzosopranistka Katarina Giotas, která debutovala jako Cherubín (Figarova svatba) ve Stockholmu. V Královské opeře ve Stockholmu debutovala v roli Dona Ramira  (La finta giardiniera). V Opeře Göteborg se představila např. v rolích Emilie (Othello), Suzuki (Madame Butterfly), v Dánské královské opeře nastudovala např. Charlottu (Werther) a Carmen, kterou zpívala i v benátském Teatro La Fenice. V sezóně 2016/17 vystoupila v Göteborg Opera jako Carmen v inscenaci Davida McVickara.

Představitelka Ženy (Očekávání) mezzosopranistka Katarina Karnéus je absolventkou Trinity College of Music v Londýně a National Opera Studio. Účinkuje v předních světových operních domech, jako je např. Metropolitní opera New York, Royal Opera House Covent Garden, Opéra National de Paris, Geneva Opera, Bayerishe Staatsoper a další. Její repertoár zahrnuje širokou škálu rolí od Händela, Mozarta, Rossiniho, Bizeta, Wagnera a Strausse. Je pravidelným hostem festivalů jako jsou BBC Proms, Edinburgh Festival a Salzburk Festspiele. Katarina Karnéus obdržela od švédského krále v roce 2015 vyznamenání Litteris et Artibus.

Inscenace získala cenu Divadelní kritiky jako inscenace roku za 2016.

www.ndb.cz

Autor článku: Eliška Křížová