12.09.2023 10:51

Inscenace s mezinárodním obsazením reflektující osobní příběhy lidí z válečné Ukrajiny bude uvedena na festivalu Divadlo v Plzni a pak naposled v Arše

Inscenace Osm krátkých kompozic ze života Ukrajinců pro západní publikum, která měla premiéru v polovině března v Divadle Archa, a vznikla na základě textu ukrajinské spisovatelky Anastasie Kosodii, bude na své domovské scéně uvedena naposled. Na prknech Archy ji budou mít diváci možnost vidět 23. a 24. září naposledy. Předtím bude ještě uvedena 18. září v rámci Mezinárodního festivalu Divadlo v Plzni. V příštím roce plánují tvůrci uvádět inscenaci především v zahraničí.

„Osm krátkých kompozic ze života Ukrajinců pro západní publikum je reakcí na ruskou aroganci namířenou proti mírumilovnému ukrajinskému národu. Na jevišti se potkává pět účinkujících z různých evropských zemí, Irska, Velké Británie, Nizozemska, Švédska a Ukrajiny. V metaforickém prostoru divadla vymezeném textovou projekcí, hudební kompozicí, zpěvem a osobní výpovědí hledá inscenace naději zakotvenou v tradici a rutině každodenního života,“ popisuje divadelní režisérka Jana Svobodová, která pro text, jenž částečně vychází z osobních zážitků autorky a její rodiny, vytvořila scénickou podobu. Inscenaci se po uvedení na Pražském Quadrienale setkala s velkým ohlasem mezinárodní odborné veřejnosti. Tvůrčí tým se chystá v budoucnu inscenaci uvádět v rámci festivalů v ČR i zahraničí. Ze scény zní angličtina, ukrajinština, irština, švédština a holandština. Text, tak, jak byl napsán autorkou je promítán v češtině a v angličtině.

„Jak mluvit o Ukrajině? V divadle, ale ne ledajakém! Divadlo, které se vyhýbá pasti sentimentality, kterou rychle pocítíme a rychle zapomeneme. Stejně jako pasti racionálního a neangažovaného odstupu. Anastasiia Kosodii (text) a Jana Svobodová (režie) našly správnou rovnováhu. …. Divadelní ceremoniál, který nás ve své rozmanitosti vyzývá a vede k zamyšlení, k odlišnému procítění toho, čím nás každý den zaplavuje proudící řeka médií.“ - francouzský kritik Stéphane Gilbart (Journal de bord - de scène - Les théâtres)

Inscenace vznikla ve spolupráci s centrem Jam Factory ve Lvově v rámci mezinárodního projektu Artists in War.

https://divadloarcha.cz/cz/

Text: Anastasiia Kosodii
Koncept a režie: Jana Svobodová
Spoluvytvářely a účinkují: Rosa Berman (NL), Amanda Doherty (UK), Lotta Karlsson (S), Maria Kosiychuk (UA) a Sofia Velez (UK).
Hudba: Lotta Karlsson, Rosa Berman
Zvukový design: Jan Sedláček
Světelný design: Pavel Kotlík
Technická spolupráce: Martin Krupa
Asistentka režie a produkce: Romana Sekáčová

 

Autor článku: Denisa Cingelová, foto: (c) Jakub Hrab

Inscenace s mezinárodním obsazením reflektující osobní příběhy lidí z válečné Ukrajiny bude uvedena na festivalu Divadlo v Plzni a pak naposled v Arše

Inscenace

13.06.2025

MÁ VLTAVA – baletní představení předních evropských sólistů v režii bratří Bubeníčků přesně za měsíc roztančí zámecký areál ve Veltrusech

Mimořádné open-air představení MÁ VLTAVA, které propojuje klasickou hudbu Bedřicha Smetany a současný tanec, přiváží do zámeckého areálu ve Veltrusech světově uznávaný choreograf a tanečník Jiří Bubeníček. Představení vzniklo ve spolupráci s předními sólisty významných evropských baletních scén.

13.06.2025

Händelova opera Julius Caesar v Egyptě v autentické podobě pouze pětkrát v Ostravě

Operní opus Georga Friedricha Händela (1686–1759) o Caesarově tažení do Egypta a jeho vztahu s královnou Kleopatrou ovládne ostravské Divadlo Antonína Dvořáka na konci sezóny. Premiéra opery Julius Caesar v Egyptě bude 19. června a po pouhých pěti představeních v Ostravě jsou v plánu ještě tři na festivalu ve Znojmě.

13.06.2025

Divadlo Husa na provázku se v příští sezoně zaměří na téma strachu

Dramatický debut oceňovaného prozaika Petra Šestáka, adaptace strhujícího historického románu nositele Nobelovy ceny I. B. Singera, komorní ponor do vnitřního světa a prožívání zvířat i objektové divadlo pro děti z dílny seniorského Studia 60+. Sezona 2025/26 v brněnském Divadle Husa na provázku ponese heslo Neboj, neboj! a nabídne řadu možností pohlédnout do tváře osobním i kolektivním strachům dneška.