09.02.2023 10:37

Iokasté: česko-slovenskou inscenaci uvidí diváci v portugalském Portu a na dalších festivalech

Městská divadla pražská uvedla v listopadu 2022 v koprodukci se Slovenským komorním divadlem v Martině inscenaci Lukáše Brutovského Iokasté. Moderní verzi klasického mýtu o toxické maskulinitě od Sofokla po Donalda Trumpa. Příběh královny na pozadí střetu antiky se současností. Nyní se vydává na festivaly doma i v zahraničí.

Královnu, která si po vzoru antických tragédií užila utrpení na několik životů dopředu, hraje významná slovenská herečka Jana Oľhová. Ztvárňuje osud i úděl ženy, jež byla vždy na okraji zájmu mužů a v divadelním světě i autorů. Jejím hereckým partnerem a mužským protějškem v inscenaci, která je pokusem o feministickou odplatu na tomto mýtu, je člen souboru MDP Petr Konáš.

Při příležitosti premiéry programová kurátorka Komedie Lenka Dombrovská uvedla: „Text Lukáše Brutovského je jevištní básní plnou metafor a paralel. Vypráví o antice a dnešku, o množství střetů a troše propojení, je vtipný, ale ve své podstatě melancholický.“

Inscenaci Lukáše Brutovského, autora a režiséra v jedné osobě, zdobí dle ohlasů české i slovenské kritiky výkony obou protagonistů, zaujala i výtvarná a pohybová složka inscenace.

Oceněním je pozvání na mezinárodní festival do portugalského Porta, kde bude Iokasté uvedena 24. a 25. února 2023.

Následovat bude květnová série festivalů v Bratislavě, Olomouci, Brně a Ostravě.

Ředitel MDP Daniel Přibyl k festivalovému zájmu o inscenaci dodává: „Koprodukce jsou pro Městská divadla pražská nástrojem, jak dosáhnout na umělecké projekty, které by sama nemohla realizovat. To je případ i Iokasté, při níž se spojily týmy z české a slovenské republiky a vytvořily dramaturgicky exkluzivní inscenaci, které však paralelní uvádění ve dvou divadlech dvou zemí vytvoří dostatečné divácké zázemí. Pozvánky na významné festivaly pak dobře dokládají kvalitu inscenace.“

Iokasté mohou diváci v Praze vidět do konce sezóny již pouze dvakrát, 15. února a 6. března. Od konce dubna totiž bude probíhat v Komedii modernizace zázemí divadla.

Kalendář Iokasté na festivalech:

24. a 25. února Festival FINISTERRA, Porto, Portugalsko
15. 5. Nová dráma Bratislava, Slovensko
18. 5. 20:00 Divadelní Flora Olomouc
19. 5. 20:30 Divadelní svět Brno
30. 5. 18:30 Dream Factory Ostrava

https://www.mestskadivadlaprazska.cz/inscenace/1699/iokaste/

Autor článku: Zuzana Maléřová, foto: Braňo Konečný

Iokasté: česko-slovenskou inscenaci uvidí diváci v portugalském Portu a na dalších festivalech

Inscenace

03.11.2025

Vzkříšení z Dejvického divadla jde do derniéry. Ve stejný čas se přesune na obrazovky diváků Dramox.cz

Úspěšnou inscenaci Dejvického divadla Vzkříšení po devíti letech čeká poslední uvedení na jevišti. V okamžik derniéry 14. listopadu v 19:30 se tak jedna z výrazných inscenací posledních let přesune na obrazovky diváků Dramoxu. Díky tomu budou sledovat skvělé výkony dejvického ansámblu i diváci, kteří se na něj do Dejvického divadla nedostali.

03.11.2025

Národní divadlo moravskoslezské uvede komedii autorů Alistaira Beatona a Dietmara Jacobse Kardinální chyba

Komedii KARDINÁLNÍ CHYBA z pera dvojice autorů Alistair Beaton (1947) – Dietmar Jacobs (1967) uvede činohra Národního divadla moravskoslezského v komorním Divadle „12“ v české premiéře 8. listopadu. Děj zavádí diváky do malé německé diecéze, kam má po 700 letech přijet na návštěvu papež, a jak se ukáže, svatý otec si nevybral místního biskupa jako hostitele náhodou. Jenže pod dokonalou fasádou je problém (asi ne jenom jeden), který je třeba za každou cenu utajit…

03.11.2025

Kapela MusEquality zve do Emauzského kláštera Tanec mezi námi. Koncert propojí hudební interpretaci s tanečními vstupy 

Kapela MusEquality zve 20. listopadu od 19.00 do Emauzského kláštera na koncert Tanec mezi námi, který představí klasická díla inspirovaná lidovou kulturou. Program odkazuje na dialog dvou uměleckých světů – klasické hudby a lidového umění, které jsou navzdory své odlišnosti neoddělitelně propojené. Koncert propojí hudební interpretaci s tanečními vstupy vycházejícími z historického, lidového i současného tance, čímž nabídne nový pohled na způsob, jak hudbu vnímat a prožívat.