28.05.2024 13:04

Jako poslední premiéru sezony 2023/24 uvede Klicperovo divadlo inscenaci Lovu zdar! (Přes kosti mrtvých)

Jako poslední premiéru sezony 2023/24 uvede Klicperovo divadlo inscenaci Lovu zdar! (Přes kosti mrtvých). Původní adaptaci podle románu Svůj vůz i pluh veď přes kosti mrtvých polské autorky Olgy Tokarczuk zpracoval Martin Satoranský, který je současně režisérem inscenace. Diváci se mohou těšit na eko-kriminální příběh s mysteriózním nádechem a dvěma srnami. Premiéry se uskuteční 31. 5. a 1. 6. 2024 od 19:00 ve Studiu Beseda.

Olga Tokarczuk (1962) patří bezesporu k nejznámějším současným polským spisovatelkám. Počátky její tvorby spadají do 90. let minulého století. Svůj prozaický debut Cesta lidí knihy vydala v roce 1993, ale do širšího povědomí se dostala až díky své knize Pravěk a jiné časy z roku 1996. V současnosti má na svém kontě autorství necelých dvou desítek knih. Proslavila se nejen jako držitelka Nobelovy ceny za literaturu a prestižní Man Bookerovy ceny (za román Běguni), ale také jako ekologická aktivistka, feministka a bojovnice za práva menšin. V jejích knihách se často objevují témata cesty, hledání domova, hluboké vazby k místu nebo smrti jako nedílné součásti života. Sama říká, že literatura slouží k tomu, aby lidmi zatřásla, aby je probrala. Možná proto její postavy často přistupují k nějakému druhu společenské vzpoury.

Román Svůj vůz i pluh veď přes kosti mrtvých, který bývá označován jako eko-kritika, eko-detektivka či morální thriller, vyšel v češtině v roce 2010. Tokarczuk v něm otevírá nejen ekologická témata, ale také otázky etické a hluboce mravní. Přesto se jedná o svižný román obsahující velké množství humoru a nadsázky. O jeho kvalitách svědčí i fakt, že si ho v roce 2017 vybrala ke zfilmování známá polská režisérka Agnieszka Holland.

V Klicperově divadle uvádějí tvůrci zcela nový pohled na tento příběh. Hra a inscenace Lovu zdar! (Přes kosti mrtvých) je autorskou adaptací, která zachovává kostru a motivy původního příběhu, v mnohém jej ale rozšiřuje a dává větší prostor i dalším postavám a hrdinům. Zároveň ho doplňuje o několik písní různých žánrů a prvky loutkového divadla.

Kdesi na česko-polském pomezí se na náhorní plošině choulí několik domečků. V drsných přírodních podmínkách má osada jen několik stálých obyvatel. Jedním z nich je i inženýrka Jana Dušejková, které osamělý život v přírodě vyhovuje, pomáhá jí na její „potíže“. Stará se o plošinu, žije spokojeně se svými psy a k uspokojení občasné potřeby lidského kontaktu jí stačí soused Mátoha a pár přátel z nedalekého městečka. Zdánlivě idylický život ale brzy naruší nečekané události. Od chvíle, kdy Jana s Mátohou naleznou mrtvého souseda, začne osadu i městečko obcházet strach. Kdesi na česko-polském pomezí se rozjíždí kriminální pátrání…

„Příběh Jany Dušejkové je o svéhlavosti a libovůli. Ale i o morálce, hodnotách a našem vztahu ke světu. Je o překročení hranic. Naše adaptace, pak zkoumá, kde je hranice mezi aktivismem a fanatismem a co člověka může přes tuto hranici postrčit. Je o zpochybňování dogmat. Tím, že nás vystavuje extrému, který nechápeme, nás nutí přemýšlet, nakolik jsou naše vžité postoje a životní strategie skutečně platné a nakolik jde jen o zvyk. Nechci být konkrétnější, abych neprozrazoval těm, kdo román nebo jeho filmovou adaptaci neznají.“ říká o připravované inscenaci režisér Martin Satoranský.

„Pokud společnost dlouhodobě nedostatečně řeší nebo přímo ignoruje nějaký problém, může tím dotlačit jednotlivce (stejně jako jednu z našich postav), který se cítí nevyslyšen, k extrémnímu činu. Takové činy bývají neomluvitelné a daleko vymknuté všem myslitelným společenským hranicím. Současně ale většinou přitáhnou k danému problému potřebnou pozornost. Tady potom vyvstává nejen otázka osobní zodpovědnosti za své jednání, ale i zodpovědnosti kolektivní.“ Dodává dramaturgyně Iva Hronešová.

K mysterióznímu zabarvení děje románu přispívají svojí nezaměnitelnou atmosférou také texty anglického básníka a malíře Williama Blakea. V připravované inscenaci Lovu zdar posloužily Blakeovy básně jako základ a inspirace pro hudební zpracování. Autorem hudby k inscenaci je Jan Skorunka, známý nejen Hradečanům jako stěžejní člen kapely Malone. O své první tvorbě pro divadlo říká: „Začal jsem zhudebněním básně Tygr. Nejprve jsem vzal do ruky kytaru a vymyslel jednoduchý melodický motiv za doprovodu několika akordů. To jsem poté doplnil bicími nástroji, basou, elektrickým pianem, trubkou a ambientní smyčcovou plochou. Tato píseň se poté stala důležitým odrazovým můstkem a jakousi studnicí zvukových nápadů, ze kterých jsem mohl čerpat v dalších skladbách. Svojí hudbou se snažím okořenit děj představení a hlavně pomoci Martinovi naplnit jeho kreativní vizi.“

 

Autor článku: Martin Sedláček

Jako poslední premiéru sezony 2023/24 uvede Klicperovo divadlo inscenaci Lovu zdar! (Přes kosti mrtvých)

Inscenace

04.11.2025

DEKKADANCERS spouští předprodej na další část sezony. Nově se zapojí do benefice pro Nadační fond pro taneční kariéru

Soubor současného tance DEKKADANCERS je známý svými inovativními představeními, včetně spolupráce s velkými orchestry a náročnými divadelními produkcemi. Jeho performeři zažívali i zažívají fyzickou náročnost taneční profese nejen s radostí, ale i s plnou bolestí. Uvědomují si, že je to profese, kterou mohou vykonávat jen určitý omezený čas a pak se budou muset rozhodnout, co budou dál ve svém životě dělat. Proto se přirozeně rozhodli pro spolupráci s Nadačním fondem pro taneční kariéru a uspořádají v jeho prospěch lednové představení Poslední večeře.

04.11.2025

Polyfonie dějin: Plechový bubínek v Divadle Na zábradlí

Divadlo Na zábradlí uvede 15. listopadu 2025 premiéru inscenace Plechový bubínek, dramatizaci stejnojmenného zásadního románu německého spisovatele a nositele Nobelovy ceny za literaturu Güntera Grasse. Režie se ujímá významný německý divadelník Armin Petras, který českému publiku přináší svou expresivní adaptaci příběhu o chlapci, jenž odmítl vyrůst.

04.11.2025

Bolero, Carmen a Hapka s Horáčkem na jednom jevišti: Balet Praha Junior uvádí premiéru sezony

Ravelovo Bolero, Bizetova Carmen a písně Petra Hapky s texty Michala Horáčka. Takovou koncentraci expresivní hudby v jednom večeru nabídne nový komponovaný večer BOLERO, který uvede Balet Praha Junior premiérově v neděli 9. listopadu od 19:00 hodin v Divadle ABC.