11.09.2020 12:38

Studenty JAMU inspirovala kniha o šumavských samotářích

Mezi šumavské poustevníky i samotáře tedy lidi žijící dlouhodobě mimo civilizaci zavede diváky nová inscenace Raději zešílet v divočině. Předlohou k divadelní novince, která bude mít premiéru 13. září v 19 hodin ve Studiu Marta, se stala stejnojmenná kniha Aleše Palána nabízející osm rozhovorů s lidmi z tajuplného světa, o jehož existenci nic nevíme. Pro scénu Divadelní fakulty JAMU tuto úspěšnou a předloni vydanou publikaci upravila studentka režie Olívia Fantúrová a student dramaturgie Jakub Molnár.

Smyslem knihy Raději zešílet v divočině podle vydavatelů nebyla katalogizace podivínů ani alternativní průvodce po největším českém pohoří. Spisovatel a publicista Palán se snažil o ponor do tajuplných zákoutí krajiny a lidské duše. Do dlouhodobé samoty a odloučenosti, do paralelního světa, který přesto tomu našemu klade velmi znepokojující otázky. A jak s těmito šumavskými samotáři z tuzemské publikace předloňského roku nakládají mladí divadelníci?

Podle režisérky Fantúrové příběhy zdánlivých antihrdinů přiznávají a ukazují prvý opak toho, co se nosí: „A práve týmto zápachom autenticity sú nám zrejme blízki.“  Dramaturg Jakub Molnár vidí zase přednosti knižního bestselleru jinde:  Vyhľadávajú úspešné príklady radikálnej odlúčenosti od civilizácie a pátrajú po tých, ktorí sa dokázali zriecť blahobytu, kariéry, rodiny, pevne nalinajkovanej budúcnosti. Kniha tak možno hovorí viac o čitateľoch ako o samotároch.“ Molnár dodává, že už samotný žánr rozhovoru byl pro inscenační tým fascinujúci. Nespornou kvalitou předlohy podle něj byla autenticita a fakt, že před diváky staví drsné příběhy reálných lidía jejich osudy. „Aj keď si niektorý z nich možno svoju verziu života prifarbuje či zámerne časť zatajuje, je to typ mystifikácie, ktorý môže v divákovi rozprúdiť vlastnú predstavivosť. Samotári vychádzajú z mýtu, ktorý si sami stvorili,“ vysvětluje dramaturg. Při psaní scénáře se snažili myslet na ty, kteří předlohu neznají ale i na ty, kterým možná změnila optiku ohledně existence samotářů.

Adorování samotářství či romantický pohled na něj nepředstavuje hlavní téma inscenace Raději zešílet v divočině. Jak svěřila Fantúrová, nabízela se scénická montáž toho „nejdramatičtějšího” z knihy či několik uzavřených monodramat. „Často mi čitatelia hovorili, že tázajúceho sa Aleša Palána, nijak zvlášť v toku spovede nevnímali, ak predsa len, tak skôr ako svedka. Ja považujem jeho rolu za kľúčovú, podobne ako hlas polis v zastúpení chóru v antickej tragédii. Oproti samotárom je to človek z davu, človek milión, Everyman. A tak sa z neviditeľného načúvajúceho u nás stal Pan P. a v našej verzii sa priblížil archetypu z ľudovej pohádky Honza málem králem. Akurát si namiesto buchiet zbalil diktafón,“ komentovala vznik jedné hlavní dramatické figury v inscenaci.

Scénografie Karolíny Srpkové samozřejmě nesimuluje odlehlé hvozdy, ale pohybuje se na hraně reality, snu a pohádkové 2D představy o magii Šumavy. „Vizuál našej inscenácie kolíše medzi priznanou technokratickosťou a magickosťou, priznaná naivita rozprávkových hudobných motívov dopĺňa drsnejšie vokálne ozveny Stifterových próz. Jednoducho samota vo svojej ambivalentnosti,“ doplnila režisérka k titulu s hudbou Hany Foss.

Někteří samotáři z původní knihy stojí nohama pevně na zemi, jiní vyprávějí svůj život trochu jako mýtus. „Každý zo samotárov si nesie vlastné dôvody, prečo sa do azylu uchýlil. Pre niekoho bude zrejme sympatický „podivín“, ktorý našiel pokoj, iného zasiahne samotár, ktorý si vzal svojich démonov do maringotky,“ zdůraznil Molnár.  Příběhy poustevníků duše, kteří dali vale naší „civilizaci" si Fantúrová paradoxně ozkoušela i na vlastní kůži.  Po zrušení jarní premiéry kvůli koronavirové pandemii čtyři měsíce pobývala na Šumavě, občas jako tulák, občas jako gastarbeiter. Reprízy inscenace Raději zešílet v divočině se ve Studiu Marta uskuteční následující dva dny po premiéře.

http://www.studiomarta.cz/index.php?a=premiery/radeji-zesilet-v-divocine

Autor článku: Luboš Mareček

Studenty JAMU inspirovala kniha o šumavských samotářích

Inscenace

22.12.2025

Symfonický orchestr Českého rozhlasu vstoupí do nového roku s vroucností italských melodií

Vstup do jubilejního roku, na který připadá 100. výročí vzniku Symfonického orchestru Českého rozhlasu, bude v jeho podání radostný a hřejivý. Přesně takovou atmosféru dokáží vykouzlit nejslavnější italské písně a árie v podání hráčů SOČRu, tenoristy Daniela Matouška a jeho mladých kolegů Barbory Kubíkové a Ahmada Hedara. Název programu ´O sole mio mj. odkazuje na CD, které jmenovaní interpreti společně připravili pod taktovkou Jana Kučery.

17.12.2025

Poslední premiérou šumperského divadla v tomto roce je adaptace filmové komedie Pane, vy jste vdova!

Divadlo Šumperk uvede v sobotu poslední premiéru letošního roku, kterou je divadelní adaptace filmové komedie se sci-fi prvky Pane, vy jste vdova! Komedii scénáristů Miloše Macourka a Václava Vorlíčka připravil pro šumperské divadlo režisér Jiří Liška, jehož tvorba byla dosud známa především zdejším dětem a to díky inscenacím Rychlebské pohádky a Hrnečku, vař!

17.12.2025

Dido a Aeneas v Národním divadle: barokní opera jako intimní drama mysli

Opera Národního divadla uvede v sezoně 2025/2026 ve Stavovském divadle novou inscenaci barokní opery Dido a Aeneas Henryho Purcella – jednoho ze základních kamenů operní historie a díla mimořádné emocionální síly. Hudebního nastudování se ujme barokní specialista Michael Hofstetter, režie je v rukou Alice Nellis. Na inscenaci spolupracuje také Collegium Vocale 1704.