27.03.2024 16:15

Jan Búrik bude novým ředitelem Centra experimentálního divadla v Brně

Brněnské Centrum experimentálního divadla (CED) povede od 1. června šéf produkce pražského Divadla Na zábradlí Jan Búrik. Radní města na dnešním zasedání vzali na vědomí výsledek výběrového řízení a jeho vítěze jmenovali do nové funkce, informoval v tiskové zprávě magistrát. Búrik nahradí Miroslava Oščatku, který příspěvkovou organizaci vedl od roku 2018.

CED vzniklo v roce 1992 a zastřešuje činnost tří umělecky autonomních scén, Divadla Husa na provázku, HaDivadla a platformy pro performativní umění Terén. Kromě Búrika se do výběrového řízení přihlásil také Oščatka, Vladimír Morávek, jenž byl v minulosti dlouholetým uměleckým šéfem a režisérem Divadla Husa na provázku, a ředitel neziskové organizace Alliance Française Brno Jiří Votava.

„Hodnocení uchazečů je u exponovaných pozic ředitelů příspěvkových organizací vždy komplexní proces. Posuzovali jsme předložené koncepce, jejich prezentaci včetně reakcí autorů na témata, která nastolili, důležitou roli také hraje psychologické vyšetření. Právě pohotovost a erudice v diskusi spolu s osobnostními předpoklady pro výkon manažerské pozice byly pro výběr nového ředitele klíčové," uvedla primátorka Markéta Vaňková (ODS).

Pro Búrika hlasovali čtyři členové poroty. „O jeden hlas méně získal stávající ředitel Miroslav Oščatka. Už i na tom je vidět, že zájem vést CED projevily opravdu silné a erudované osobnosti. Panu Oščatkovi chci poděkovat za nasazení, s nímž v ekonomicky turbulentním období pět let vedl CED a potvrdil jeho důležité místo na naší kulturní scéně," dodala Vaňková, která výběrové komisi předsedala.

Oščatka na dotaz ČTK uvedl, že nerozuměl tomu, proč město výběrové řízení na jeho pozici vypsalo. „CED pod mým vedením rychle získal novou tvář a nabíral na síle. Divadlu se daří, vysokou kvalitu činnosti dokládají různá ocenění i hodnocení ministerstva kultury. Z města také nikdy nepřišla žádná stížnost. Překvapila mě i samotná volba. Pana Búrika osobně neznám, ale jeho koncepce mi přišla slabá," řekl.

Vaňková již dříve uvedla, že město ředitele příspěvkových organizací buď ve funkci potvrzuje nebo vyhlašuje nové výběrové řízení. V případě CED podle ní odbor kultury doporučil vypsat nové výběrové řízení.

Novému řediteli začne funkční období 1. června. „Pozici přijímám s pokorou, nadšením a energií. Těším se na týmy všech divadel, se kterými chci CED rozvíjet jako moderní kulturní instituci 21. století - jako místo setkávání, experimentování, hledání nových forem divadla a témat, která mohou stát na okraji, ale je nutné o nich rozvíjet diskuzi a akcentovat je. Má mise bude založena na spolupráci a dialogu napříč celou institucí, kterou vnímám v evropském divadelním kontextu," uvedl Búrik.

Dodal, že nechce zapomínat ani na výzvy uvnitř instituce, jako je například nutnost modernizace budov a jejich technického vybavení, nastavení standardů udržitelné instituce či postupné vylepšování pracovních podmínek zaměstnanců, které přispějí k udržení konkurenceschopnosti na trhu práce.

 

Autor článku: ČTK: klv, kš, foto převzato z: https://www.linkedin.com/

Jan Búrik bude novým ředitelem Centra experimentálního divadla v Brně

Zprávy

22.10.2025

Pozvánka na výstavu Karel Svolinský a Smetanovy opery

Výstava v Muzeu Bedřicha Smetany představuje scénografické dílo významného výtvarníka 20. století Karla Svolinského k operám Bedřicha Smetany. Ve výstavě je možné zhlédnout scénografické kresby, jež sloužily jako předlohy pro jevištní výtvarnou realizaci zmíněných titulů. Návrhy jsou doplněny dochovanými originálními kostýmy, modely scén a dobovými fotografiemi. Výpravy Karla Svolinského k operám Bedřicha Smetany patří k nejvýznamnějším výtvarným interpretacím děl tohoto hudebního velikána.

22.10.2025

Listopadová přednáška Teatrologické společnosti bude věnovaná divadelnímu plakátu

Jak se proměňoval divadelní plakát od první republiky po současnost? Přednáška Terezy Melenové představí publikaci V hlavní roli divadelní plakát, první ucelené zpracování historie českého výtvarného divadelního plakátu. Nabídne vizuálně bohatý pohled na jeho estetické proměny, specifický jazyk divadelní komunikace i tvorbu výrazných autorů v širším kulturním a historickém kontextu. 6. listopadu, 17:00 / Městská knihovna v Praze, Mariánské náměstí 1

21.10.2025

Ballet Prague Heritage: Nadační fond a Institut Pavla Šmoka zpřístupňuje unikátní archiv českého tance

Rok 2025 přináší Institutu Pavla Šmoka (IPŠ) nejen výročí, ale i nové začátky. Uplynulo padesát let od vzniku Pražského komorního baletu – souboru, který zásadně ovlivnil podobu moderního českého tance. Institut při této příležitosti představuje projekty, které propojují minulost s budoucností: digitalizaci unikátního archivu, sérii setkání s osobnostmi české kultury a putovní výstavu zachycující pět dekád tvorby souboru.