28.11.2006 00:00

Jan Kodet uvedl v Ponci dvě nové choreografie

Praha 28. listopadu (ČTK) - Dvě své nové inscenace uvedl v žižkovském tanečním divadle Ponec choreograf Jan Kodet. Večer se jmenuje (e)motion pure, protože podle autora chce nabízet "čistý pohyb (motion) a čisté emoce (emotion)". Představení se opakují ještě ve středu.

"Chtěl jsem se vrátit po delší době k čistě fyzickému, abstraktnímu tanci, k jakési pohybové laboratoři," řekl před premiérou ČTK tanečník, choreograf a pedagog Kodet, který připravil v poslední době mimo jiné několik inscenací pro balet Národního divadla.

Pro svůj nový projekt oslovil také tanečníky první české scény; přes jejich klasickou průpravu a účinkování především v klasických titulech kladou Kodetovy choreografie velký důraz na improvizaci.

Inspirací pro první dílo nazvané Světelná symfonie byla autorovi emotivní hudba současného polského skladatele Henryka Góreckého. "Primárním klíčem této kreace se stává světlo. Určuje i rozvádí děj i jednotlivé charaktery interpretů," říká Kodet. Hledání "emotivnosti" s tanečníky se snažil dovést "až na pomyslný okraj jejich možností a představ". Chtěl představit hru na řetězovou reakci lidských pocitů, se kterou se člověk setkává i v běžném životě - v choreografii se objevuje ve stylizované formě s velmi divadelním podbarvením.

Druhá část večera je odlišná a daleko civilnější. Kodet mluví o tanečně-divadelní diskusi čtyř tanečníků a čtyř hudebníků. Projekt vznikal ve spolupráci s hudebním skladatelem Zbyňkem Matějů a Českým klarinetovým kvartetem, které vystupuje při představení živě.

"Po taneční stránce se chceme zaměřit na netradiční formu fixované improvizace, jak v hudbě, tak v pohybu," uvedl Kodet. Čtvercové jeviště, jehož jednotlivé rohy obývají dvojice tanečník-hudebník, se stává svědkem tanečních, hereckých i hudebních konverzací jednotlivých interpretů. Pohybová studie se zaměřuje především na kontrast a práci s energií a na emotivní propojení jednotlivých tanečníků s hudebníky.

V choreografiích tančí Klára Jelínková, Sylva Nečasová, Zuzana Šimáková, Viktor Konvalinka, Tomáš Rychetský a Martin Winter. Představení vzniklo v koprodukci se sdružením Tanec Praha a ve spolupráci s Národním divadlem.

Osmatřicetiletý Kodet tančil v 90. letech v řadě významných zahraničních souborů, od roku 2002 žije znovu v Praze a pracuje jako asistent choreografa a šéfa baletu ND Petra Zusky; spolupracuje i s mnoha choreografy hostujícími v Národním divadle. V zahraničí vyučuje techniku moderního tance, improvizaci a kompozici a také jako choreograf nepracuje pouze v Čechách. Za choreografii Lola & Mr. Talk (2004) připravenou ve spolupráci s Divadlem Archa získal Cenu Divadelních novin a Sazky.

Markéta Horešovská rot

Autor článku: ČTK