Jan Nebeský a Egon Tobiáš otisknou atmosféru Kafkových povídek do opuštěného domu
Pod heslem KUNSTernace - resuscitace polomrtvého domu uměleckým šokem vtrhnou přední tuzemští divadelníci na začátku září do prázdné budovy v ulici Nekázanka v centru Prahy. Site-specific představení inspirované atmosférou povídek Franze Kafky s názvem Příliš tichý nos zde připravuje na pozvání Pražského Quadriennale osvědčená umělecká dvojice režiséra Jana Nebeského a scenáristy Egona Tobiáše společně s herci Lucií Trmíkovou, Davidem Prachařem, Tomášem Matonohou a Markem Danielem.
„Za soumraku, ve společnosti čtyř herců a dvou muzikantů, postupně dobudeme prostory domu," přibližuje autor hry Egon Tobiáš. „Probuzený dům odhalí své medové sluje, sovy ve skříních, ryby i nosorožce za tichého dohledu plešaté zpěvačky," dodává. Umělci diváky provedou prostřednictvím bizarních situací a výstupů, kabaretních čísel i improvizací fantaskním příběhem reflektujícím dvojjazyčnou historii hlavního města. V textu na diváky čekají zažité germanismy, které se ukáží v novém, odhalujícím světle.
Jevištěm i hledištěm se postupně stane celý dům a podle slov tvůrců se role hostitelů a jeho návštěvníků budou v pasivní formě postupně proměňovat, aby v závěru splynuly v jedno. O živý hudební doprovod se postarají Joe Karafiát a Petr "Pepíno" Valášek.
Nový život domu v Nekázance 18 vdechnou umělci poprvé na začátku září. Předprodej vstupenek bude zahájen 15. srpna.
Organizátoři Pražského Quadriennale představením Příliš tichý nos pokračují v různorodých aktivitách mezi jednotlivými ročníky PQ. Tentokrát dali umělcům k dispozici dům v Nekázance, který se po rekonstrukci v následujících letech stane vedle Manhartského paláce v Celetné ulici druhou budovou Institutu umění - Divadelního ústavu (IDU). Nekázanka pak bude moci nabídnout nové prostory pro výstavy, přednášky nebo různé tématické prezentace IDU.
Site-specific Jana Nebeského a Egona Tobiáše volně navazuje na obdobné projekty z loňského ročníku PQ, ve kterém byly úspěšně uvedeny mimo jiné opera Phillipa Glasse Les Enfants Terribles v režii Alice Nellis (v bývalé vývařovně bohnické Psychiatrické léčebny) nebo divadelní představení maďarského divadelního tvůrce Árpáda Schillinga, který využil prostor bývalé tiskárny Rudého práva. „Po operním představení a experimentálním projektu se nyní pouštíme do činohry," říká Sodja Lotker, umělecká ředitelka Pražského Quadriennale, a dodává: "Proto jsme oslovili režiséra Jana Nebeského a pokusíme se společně na pár dní vdechnout život starému domu v samém centru města.“
V mezidobí mezi jednotlivými ročníky organizátoři Pražského Quadriennale vyvíjejí celou řadu aktivit. Na jaře letošního roku organizovali sympozium Dramaturgie autorského divadla: Sdílený prostor, v jehož rámci se uskutečnila i série představení Etiquette souboru Rotozaza. V dubnu letošního roku vyšla také publikace reflexí na uplynulý ročník Quadriennale The Disappearing Stage: Reflections on the 2011 Prague Quadrennial. V nadcházejících měsících organizují sérii mezinárodních vzdělávacích exkurzí v oblasti současné scénografie. Exkurze se zaměří na Bregenzer Festspiele, současnou scénu v holandském Amsterdamu a lotyšské Rize.
Více informací o Pražském Quadriennale na www.pq.cz.
Příliš tichý nos:
Režie: Jan Nebeský
Text: Egon Tobiáš
Hrají: Lucie Trmíková, David Prachař, Tomáš Matonoha, Marek Daniel
Hudba: Joe Karafiát, Petr (Pepíno) Valášek
Scénografie/Kostýmy: Petra Vlachynská, Ivana Kanhäuserová
Pořádá: Pražské Quadriennale / Institut umění – Divadelní ústav