19.05.2025 10:52

Její pastorkyňa v novém nastudování Calixta Bieita a Stefana Veselky v Národním divadle

Její pastorkyňa, strhující drama o lásce, pýše, ale i o schopnosti odpustit to, co je stěží odpustitelné, je jednou z nejpůsobivějších a nejuznávanějších oper Leoše Janáčka. Národní divadlo ji nyní uvádí v novém nastudování v režii Calixta Bieita a pod hudebním vedením Stefana Veselky. Premiéry se konají 22. a 24. května 2025.

Drama Její pastorkyňa české spisovatelky Gabriely Preissové, které popisuje spletité vztahy v uzavřené vesnické komunitě, skladatele Leoše Janáčka hluboce oslovilo. S velkým soucitem i s citem pro drama hru sám upravil do podoby libreta, přičemž zachoval prozaickou formu, a stal se tak jedním z průkopníků opery zpívané v próze.

Samotná cesta opery k uznání ovšem nebyla jednoduchá. Janáček chtěl premiéru svěřit pražskému Národnímu divadlu, vedení ji však odmítlo, světová premiéra se tak v roce 1904 konala v Brně. V Národním divadle v Praze tak byla poprvé uvedena až o 12 let později, posléze byla nastudována ve Vídni (1918) a dalších metropolích. Právě Její pastorkyňa udělala z Leoše Janáčka světově uznávaného operního dramatika.

Opera Národního divadla nyní přichází s novým nastudováním tohoto Janáčkova díla. Režie se ujal světově uznávaný režisér Calixto Bieito, který má s Její pastorkyní již zkušenosti ze Stuttgartské opery (a který již v Národním divadle režíroval Janáčkovu Káťu Kabanovou). „Od mládí se cítím být velmi spjat s Janáčkovou hudbou a s českou kulturou vůbec. Kulturou, kterou z celého srdce obdivuji a zbožňuji. Její pastorkyňa zaujímá v mém životě velmi důležité místo. Dostala se mi do duše, když jsem ji hrál ve Stuttgartu. Je to už mnoho let, kdy jsem ji režíroval poprvé, ale vnitřní voda, která v této hudbě proudí, je stále živější a svěžejší než kdy jindy. Tentokrát jsem k Její pastorkyni přistoupil s estetickými změnami oproti stuttgartské produkci, ale cesta mezi láskou, vinou, šílenstvím, bolestí a vykoupením zůstává stejná. Doufám tedy, že jsem zůstal věrný své práci ve Stuttgartu a zachytil podstatu zpěváků v Praze – skutečných protagonistů této nádherné opery.“

Podle Stefana Veselky, norského dirigenta českého původu, má Janáček v této opeře jedinečný způsob spojení hudby a jednotlivých rolí. „Je to téměř jako film s rychlými a jasnými střihy z jedné scény do druhé, kdy Janáček svou hudbu destiluje do čistých emocí a jádra dramatu. A proto jeho hudba působí na diváky přímo a silně emocionálně,“ říká s tím, že obecně má k Janáčkovi silný vztah. „S Janáčkovou hudbou jsem se poprvé setkal jako malý chlapec, když mi doma rodiče pouštěli hudbu Dvořákovu, Smetanovu a Janáčkovu. Během studií jsem hrál všechny jeho klavírní skladby a později jsem dirigoval všechny jeho orchestrální skladby a mnoho oper. Mám tedy k jeho hudbě dlouhý a silný vztah. Cítím se proto velmi vděčný a poctěn, že nyní mohu dirigovat jeho Její pastorkyni a debutovat zde v Národním divadle v Praze,“ dodává.

„Mým prvním setkáním s profesionální operou před více než 45 lety byl právě Leoš Janáček – byť šlo o jinou jeho operu, jako dobrovolný asistent režie jsem se podílel na Kátě Kabanové. Okamžitě mě fascinovalo Janáčkovo autentické a surové zobrazení lidské slabosti i velikosti. Jeho hudba s ostrou přesností vykresluje vývoj dramatu a vnitřní život postav,“ říká umělecký ředitel Opery Národního divadla a Státní opery Per Boye Hansen, podle nějž je logické, že Janáčkova Její pastorkyňa je uváděna v novém nastudování. „Naše poslední inscenace byla již 20 let stará. Janáčkovy geniální opery si zaslouží stále nové interpretace a měly by mít stále své místo v našem repertoáru.“

„Je to skvělá příležitost interpretovat jednu z nejlepších českých oper s jedním z nejlepších světových režisérů,“ podotýká Jan Burian, generální ředitel Národního divadla. V roli Jenůfy se představí Alžběta Poláčková, v roli Kostelničky Buryjovky Rosie Aldridge a Dana Burešová. Števu Buryju zpívá Martin Šrejma, jeho bratra Laca Klemeně Aleš Briscein a Peter Berger. Roli Stařenky Buryjovky ztvární Eva Urbanová. Scénu pro Její pastorkyňu navrhla Anna-Sofia Kirsch, kostýmy Paula Klein.

 

Autor článku: Petra Švecová, foto: Pavel Hejný

Její pastorkyňa v novém nastudování Calixta Bieita a Stefana Veselky v Národním divadle

Inscenace

27.11.2025

Oceňovaná inscenace GUIDE choreografky Věry Ondrašíkové oslaví 10. výročí v ARŠE+

Legendární tanečně‑vizuální GUIDE souboru Věra Ondrašíková & kolektiv 3. prosince oslaví 10. výročí premiéry narozeninovou reprízou v prostoru ARCHA+ v centru Prahy. Součástí večera bude nejen oslava, ale také ohlédnutí za posledními deseti lety. Inscenace GUIDE procestovala téměř celý svět, na kontě má bezmála 80 repríz a řadu ocenění.

27.11.2025

Jsme muzikál! & ALW: Divadlo J. K. Tyla vzdává koncertem hold Andrewu Lloydu Webberovi

Tři večery, téměř tři desítky songů a pocta skladateli, který už přes půl století zásadně ovlivňuje svět muzikálu – Andrewu Lloydu Webberovi. Divadlo J. K. Tyla připravuje celovečerní koncert věnovaný jeho tvorbě od prvopočátků až do současnosti. Premiéra koncertu s názvem Jsme muzikál! & ALW se uskuteční 29. listopadu na Nové scéně DJKT, na další dvě reprízy se mohou diváci těšit 4. prosince a 6. ledna.

27.11.2025

Činohra Národního divadla uvede v premiéře adaptaci novely Josefa Škvoreckého Farářův konec

Činoherní adaptaci filmové novely Josefa Škvoreckého a Evalda Schorma z roku 1968 Farářův konec dnes večer v premiéře uvede pražské Národní divadlo ve své historické budově. Režie se ujal Jan Mikulášek, který s dramaturgyní Ilonou Smejkalovou adaptoval literární a filmovou předlohu pro divadelní prkna. Po Frankensteinovi podle Mary Shelleyové se jedná o druhou premiéru ze šesti, kterou Činohra ND v sezoně naplánovala.