18.01.2018 14:31

Jihočeské divadlo připravilo operní inscenaci Její pastorkyňa

Janáčkova Její pastorkyňa je první premiérou roku 2018 a zároveň druhou operní inscenací, kterou soubor opery Jihočeského divadla připravuje pro tuto divadelní sezónu. Bude zde inscenována již počtvrté, tentokrát pod taktovkou Maria De Rose a v režii Tomáše Studeného. Zároveň je nastudována na počest 100. výročí uvedení Její pastorkyně na jevišti Dvorní opery ve Vídni 16. února 1918 a Českého roku 2018.

Její pastorkyňa je třetí z Janáčkových devíti dokončených oper. Komponoval ji plných devět let a poprvé byla ve světové premiéře uvedena 21. 1. 1904 v Brně. V dalších nastudováních pak sám autor prováděl změny oproti původnímu originálu (1906 a 1911), největší zásah do díla provedl Karel Kovařovic pro pražskou premiéru v Národním divadle (1916) a v této podobě se dílo uvádělo téměř osm desetiletí. Do konce svého života mohl skladatel navštívit svou operu také Berlíně, Kolíně nad Rýnem, Basileji, Antverpách, Helsinkách, Poznani i v Metropolitní opeře v New Yorku (1924).

V Jihočeském divadle je letošní inscenace opery již čtvrtou v pořadí, poprvé však uvádíme tzv. brněnskou verzi. V podání opery JD zazní Její pastorkyňa po téměř pětadvaceti letech (poslední uvedení 17. 11. 1993 v hudebním nastudování Václava Noska a režii Milana Fridricha).

Šéf opery JD a režisér inscenace Tomáš Studený o „Pastorkyni“ říká: „Její neobyčejná, strhující emocionální síla vyvěrá z naprosto srozumitelné, hmatatelné, pravdivé životní situace. Janáčkovi se podařilo napsat dokonalý hudební „psychothriller“. Dnes nás sice už nešokuje svým novátorstvím, ale pořád nesmírně silně vypovídá o naprosto zásadních otázkách. Problémy vztahů, mateřství, rodičovství, manželství, zamilovanosti, odpovědnosti, upřímnosti se otevírají v celé své nahotě i spletitosti, bez mudrování, bez sebemenšího náznaku planého moralizování. Janáčkova operní adaptace navíc dovede prostřednictvím jeho geniálního hudebního dramatismu daleko intenzivněji vyvolat emoční obrazotvornost diváka, jejímž prostřednictvím spoluprožívá osudy hrdinů, ne operně plakátových, ale psychologicky nesmírně plastických, živých.“

Toto Janáčkovo hudební drama ze slovácké vesnice je dnes vedle Smetanovy Prodané nevěsty a Dvořákovy Rusalky další z nejsvětovějších českých oper. Autor v něm opustil tradiční formu opery s uzavřenými čísly a áriemi a nahradil je nápěvky mluvy, takže se melodie rodí ze slova a citového proniknutí k postavám dramatu. V letošním roce zároveň uplyne 100 let od jejího prvního uvedení ve Vídni, jež znamenalo začátek její světové slávy.

Hudebního nastudování Její pastorkyně se ujal generální hudební ředitel opery Jihočeského divadla Mario De Rose. Režisér Tomáš Studený se scénografem a výtvarníkem kostýmů Davidem Janoškem zachovali ráz příběhu, jeho dobu i umístění. Soustředili se na obsah dramatu a scénu pojali co nejpravdivěji a nejemotivněji. Také obsazení inscenace je pěvecky i představitelsky opět na vysoké úrovni. V roli Jenůfy se alternuje na jihočeské scéně nová sopranistka Lucie Kašpárková s kmenovou sólistkou opery JD Kateřinou Špilauer Hájovskou. Na jihu Čech debutuje také pozoruhodný slovenský tenorista Titusz Tóbisz jako Laca v alternaci s Josefem Moravcem. V klíčové úloze Kostelničky se pak mohou diváci těšit na jednu z nejvýraznějších operních pěvkyní současnosti Elišku Weissovou.

www.jihoceskedivadlo.cz

Autor článku: Věra Ernstová

Jihočeské divadlo připravilo operní inscenaci Její pastorkyňa

Inscenace

17.12.2025

Poslední premiérou šumperského divadla v tomto roce je adaptace filmové komedie Pane, vy jste vdova!

Divadlo Šumperk uvede v sobotu poslední premiéru letošního roku, kterou je divadelní adaptace filmové komedie se sci-fi prvky Pane, vy jste vdova! Komedii scénáristů Miloše Macourka a Václava Vorlíčka připravil pro šumperské divadlo režisér Jiří Liška, jehož tvorba byla dosud známa především zdejším dětem a to díky inscenacím Rychlebské pohádky a Hrnečku, vař!

17.12.2025

Dido a Aeneas v Národním divadle: barokní opera jako intimní drama mysli

Opera Národního divadla uvede v sezoně 2025/2026 ve Stavovském divadle novou inscenaci barokní opery Dido a Aeneas Henryho Purcella – jednoho ze základních kamenů operní historie a díla mimořádné emocionální síly. Hudebního nastudování se ujme barokní specialista Michael Hofstetter, režie je v rukou Alice Nellis. Na inscenaci spolupracuje také Collegium Vocale 1704.

16.12.2025

Začátek nového roku v ARŠE+ nabídne nevšední inscenace, koncerty, workshopy i originální formáty

Začátek nového roku v ARŠE+ nabídne nevšední inscenace, koncerty, workshopy i originální formáty. Program navazuje na dlouhodobou dramaturgii platformy, která propojuje divadlo, hudbu, performativní umění a společenská témata v živém dialogu. Diváky čekají setkání se zavedenými tvůrčími osobnostmi i s novými jmény, která vnášejí do prostoru ARCHY+ čerstvou energii a experiment.