19.11.2007 00:00

Jitka Jílková: Odchodem Pavla Kohouta divadelní festival nekončí

Praha 19. listopadu (ČTK) - Pražský divadelní festival německého jazyka odchodem Pavla Kohouta z jeho vedení nekončí. ČTK to sdělila ředitelka této renomované přehlídky Jitka Jílková. Kohout oznámil svůj odchod v neděli. Odůvodnil ho hrozícím nebezpečím zániku festivalu. "Je jeho svatým právem se toho vzdát," komentovala Jílková rozhodnutí svého kolegy ukončit spolupráci s festivalem. Připustila však, že jeho financování je stále obtížnější.

"Naším hlavním partnerem je Česko-německý fond budoucnosti a vedle dalších sponzorů například i ministerstvo kultury, které letošní 12. ročník podpořilo částkou tří milionů korun," uvedla Jílková. Zároveň ale upozornila, že v prvních ročnících měl festival k dispozici 23 milionů.

"Zatímco teď jsme rádi, když dáme dohromady dvě třetiny této částky. S tím souvisí nutnost šetřit. Musíme se rozhodovat, zda na úkor pestrosti programu nemáme například některá představení reprízovat," uvedla s tím, že další festivalový ročník se už připravuje. "Viděli jsme dokonce pět inscenací, přičemž jedna z nich je už takřka do Prahy vybrána," řekla Jílková. Připomněla, že také nad letošním ročníkem převzali záštitu prezidenti zúčastněných zemí, tedy Česka Václav Klaus, Rakouska Heinz Fischer a Německa Horst Köhler, a lucemburský premiér Jean-Claude Juncker.

Kohout, který stál před 12 lety u zrodu festivalu a byl členem jeho vedení, zveřejnil své rozhodnutí se na této akci nadále nepodílet na závěrečném představení v neděli večer ve Stavovském divadle. Shodou okolností na místě, kde letošní ročník zahájil 8. listopadu svou hrou Malá hudba moci, která se však nesetkala s příznivým přijetím kritiky.

"Považují za nutné, aby byl tento kulturně politický projekt podporován i vládami; jinak nelze zachovat nasazenou laťku. Toto nebezpečí je stále větší, mohlo by znamenat konec bez možnosti návratu," zdůraznil Kohout a podotkl, že bez úspěchu zůstaly i jeho hovory s mnoha významnými politiky.

Pražský divadelní festival německého jazyka přivedl během 12 let do metropole 111 premiér souborů a sólistů z Německa, Rakouska, Švýcarska a Lucemburska na celkem 158 večerech. Podle kritičky Radmily Hrdinové je vliv přehlídky na české divadelnictví nezpochybnitelný a výrazný, neboť ovlivnila režii, dramaturgii, scénografii a do jisté míry i herecký projev.

"Díky ní zařadily české scény do repertoáru řadu titulů, které organizátoři přivezli do Česka. Prakticky až v souvislosti s dovezenými projekty se ukázalo, že Praha postrádá volný prostor v halách vhodný k netradičním inscenacím," řekla kritička ČTK. Produkce německojazyčných scén podle ní přispěly i ke změně názoru na divadlo včetně nutnosti maximálního hereckého nasazení.

"Škoda jen, že herci na těchto představeních většinou chybí. Mladší režiséři přicházejí, ale například střední generaci v hledištích postrádám. Je zvláštní, že se možnosti inspirovat se tak lehce vzdají," dodala Hrdinová.

První personální krize pronásledovala festival při druhém ročníku v roce 1997, kdy se konal s podtitulem Divadlo zítra. Kulturní nadace Deutsche Bank jako hlavní sponzor podmínila svou podporu odchodem Pavla Kohouta z vedení přehlídky. Spornou osobou byla však tehdejší ředitelka festivalu Renata Vatková, která na svou funkci rezignovala. Už v roce 1998 se Kohout na festivalu opět podílel jako jeden z organizátorů.

Jiří Borovička hš

Autor článku: ČTK