26.10.2022 10:34

Jsme tady a žijeme! Křičí do světa nová premiéra DJKT v Plzni

Skvělé herecké výkony, černý humor i téma k zamyšlení – to vše přináší hra Anity Augustin Jednou hole, jednou na nože, kterou Divadlo J. K. Tyla uvede jako první divadlo v republice. Dynamická groteska vypráví o čtyřech postarších dámách, které čelí obvinění z napadení ministryně sociálních věcí, a je jako stvořená pro Janu Kubátovou, Moniku Švábovou a Apolenu Veldovou. Přední herečky plzeňského činoherního souboru pak skvěle doplňuje hostující Veronika Janků, další role ztvárňuje Matyáš Darnady. Česká premiéra se odehraje 29. října 2022 na Malé scéně s překladem Ivy Michňové a v režii Aminaty Keity.

Spisovatelka Anita Augustin se narodila v roce 1970, vystudovala divadelní vědu, filozofii a němčinu na vídeňské univerzitě, ve studiích pak pokračovala i v New Yorku a Londýně. V současnosti působí jako úspěšná dramaturgyně předních rakouských a německých scén. Vlastní románovou předlohu z roku 2012, kterou byli nadšeni čtenáři i recenzenti a která bohužel není přeložena do češtiny, převedla do divadelní dramatizace sama autorka.

„Anita Augustin bez servítek a s černým humorem cupuje na kusy obrazy vlídných stařenek smířených s životem i nastupující demencí. Hra i kniha je obžalobou civilizačních předsudků i systému, ve kterém žijeme už jako mladí, perspektivní a vydělávající daňoví poplatníci, a nakonec nevypovídá o vyhoření, které přichází až s věkem, ale které můžou znát už i teenageři. A kdo jiný by mohl rebelující seniorky ztvárnit lépe než Jana Kubátová, Monika Švábová, Apolena Veldová a Veronika Janků,“ přibližuje novou inscenaci dramaturgyně Klára Špičková.

Na výběru nového titulu pro plzeňskou činohru se podílela ve spolupráci s Klárou Špičkovou i režisérka inscenace Aminata Keita, jež s DJKT spolupracuje poprvé, nicméně její práci mohou plzeňští diváci znát z Divadelního léta pod plzeňským nebem, kde v roce 2020 režírovala autorskou hru Poslední zrnko písku. „Silný příběh, humor a kritika nastavení společnosti, ve které žijeme – to jsou věci, které mě na hře Jednou hole, jednou na nože zajímají a baví. Ženy v důchodovém věku jsou v naší společnosti menšinou. Jakmile přestanou být produktivní, odsuneme je někam na okraj. Přestaneme věnovat pozornost tomu, co říkají a chtějí. Ale ony mají stále své sny, touhy, plány a přání. Chtějí žít a přežít – přežít v systému, který s námi přestal počítat jednoduše proto, že už mu nestačíme,“ říká Aminata Keita a pokračuje: „Vedle toho jsem nadšená ze spolupráce s herečkami a Matyášem.  Společně jsme hru posunuli ještě o úroveň dál a dotkli se témat jako je odpuštění, sebepřijetí nebo stud. A to všechno s humorem a nadhledem celoživotních zkušeností každého z nás. Každý tam vnáší část sebe.“ Scénu i kostýmy navrhl Michal Spratek, hudba je dílem Štěpána Krtičky, na tvorbě filmových dotáček, které jsou součástí inscenace, spolupracovali studenti Západočeské univerzity Aneta Bernhardtová a Jiří Kesl, autorem audiospotů je Jan Vlášek.

Režisérka Aminata Keita pochází z Havířova, studovala divadelní a filmovou vědu na Univerzitě Palackého v Olomouci a režii činoherního divadla na DAMU. Absolvovala v Divadle DISK inscenací Višňového sadu A. P. Čechova; divadlo rovněž převzalo její bakalářskou režii Bratrů Karamazových, která se úspěšně uváděla dva roky. Během studia se spolužáky založila generační divadelní soubor Činohra 16-20. Svou další uměleckou cestu spojila s Národním divadlem Brno, kde v české premiéře nazkoušela exkluzivní hru Ödöna von Horvátha Nikdo a adaptaci novely Jana Procházky a filmu Karla Kachyni Kočár do Vídně ve spolupráci s Filharmonií Brno. Následně v divadle Reduta nazkoušela Molièrova Amfitryona, kde dostala příležitost projevit svou tendenci k divadlu poezie a předvedla tak svůj až taneční cit pro rytmus a melodii verše. V Mahenově divadle režírovala vlastní úpravu Brechtova Kavkazského křídového kruhu, k němuž přistoupila – podobně jako k jiným hrám – s rovnováhou mezi úctou k autorovi a odvahou měnit hru pro potřeby dnešních inscenačních prostředků a diváckých potřeb. Po hostování v Plzni (Jednou hole, jednou na nože) ji dále čeká autorská inscenace Feminista psaná pro činohru Národního divadla Brno.

 

Autor článku: Martina Drbušková; Foto: Irena Štěrbová

Jsme tady a žijeme! Křičí do světa nová premiéra DJKT v Plzni

Inscenace

05.11.2025

Týden svobody v domě nacucky!

Spolek Díky, že můžem organizuje 17. listopadu na pražské Národní třídě již 12. ročník oslav k připomenutí výročí sametové revoluce. Akci Korzo Národní bude v termínu od 11. do 17. listopadu 2025 předcházet Týden svobody, do jehož programu přispěje vedle čtyř desítek pražských subjektů poprvé také obdobný počet institucí v regionech. Dům nacucky! se zapojí uvedením inscenace Numbers a dvěma workshopy pro děti a dospělé na téma svobody jako univerzální hodnoty, která by měla být dostupná všem.

05.11.2025

Divadlo D21 uvede v premiéře autorskou variaci na slavné drama Ondina

Na pražské komorní divadelní scéně v srdci Vinohrad v těchto dnech vrcholí zkoušení autorské variace na slavné drama ONDINA. Přesněji řečeno, jedná se o současnou adaptaci všeobecně známého mýtu, který prostupuje v různých podobách snad všemi kulturami. Pro Divadlo D21 ho uchopila ukrajinská dramatička a dramaturgyně aktuálně působící v Německu, Maryna Smilinets, společně s režisérkou inscenace Annou Turlo.

05.11.2025

Tanečníci a symfonikové vzdají hold české hudbě. Ojedinělý projekt v neděli uvedou v pražském Kostele Šimona a Judy

V neděli 9. listopadu se v pražském Kostele Šimona a Judy uskuteční od 19:30 hodin ojedinělý hudebně taneční pořad „Klíč od domova“, během kterého Taneční soubor Hradišťan a Mladí brněnští symfonikové vzdají hold české hudbě. Zazní díla B. Smetany, A. Dvořáka, V. Nováka, L. Janáčka nebo B. Martinů.