Jubilejní čtyř stá repríza v Divadle U Hasičů
Komedii Víš přece, že neslyším, když teče voda od amerického dramatika Roberta Andersona s Květou Fialovou, Janou Brejchovou, Danou Morávkovou, Petrem Nárožným, Václavem Vydrou a Jiřím Ptáčníkem uvede ve 400. repríze v sobotu 1. dubna v 19 hodin pražské Divadlo U Hasičů.
„Byla to vlastně taková náhoda. Původně jsem to ani nechtěla zkoušet, uvažte - nahý chlap na jevišti, potom manželský problém odděleného lože a nakonec senilní starý pár blábolící nesmysly, koho to bude zajímat?,” vzpomíná Květa Fialová na začátky představení Víš přece, že neslyším, když teče voda.
„Nebudeš hrát Květo všechno, jenom tu starou bábu na konci. Zhádáte se tam s Nárožným a doma bude klid,” prozíravě tehdy rozhodl můj miláček (režisér) Pavel.
"Mohu-li hovořit o své roli, tak tajemstvím úspěchu jsou, jednoznačně moje prsa a nohy, dosti směšné. Ale to už stejně všichni ví,“ směje se Václav Vydra.
„Obecně, soubory aktovek hraných v jednom večeru nejsou divácky nejoblíbenějšími. Počítali jsme s tím, že inscenace bude mít životnost normálního představení, což znamená tak do dvou tří let a jsme vlastně trochu zaskočeni tímhle úspěchem. Je to komedie, která se prostě povedla. V mnoha městech jsme ji hráli opakovaně, několikrát a vždycky jsme zažili jenom plné sály. Hrajeme ji už devátý rok,“ uvádí Petr Nárožný.
„Původně to byly čtyři povídky. Já jsem si vybral pro celovečerní představení tři a dal je upravit panu Ornestovi. Ty dialogy mě oslovily, jsou řemeslně dokonalé, má to spád. Nicméně není to jen pouhá legrace, ale měla by tam být něžnost, pochopení a soucit. Je to taková vlídná legrace. Já nemám rád takový ten tlustý humor. Domluvili jsme se s herci, že tomu nebudeme podléhat, i když reakce diváků často svádějí k přehánění. Nepodbízet se a neflákat,“ prozrazuje Pavel Háša.
Tři příběhy, které nám autor líčí, jsou velice směšné, ale velice lidské. V jistých obměnách mohou potkat každého z nás. V prvním – Poznání šokem – řeší ředitel divadla (Petr Nárožný) s avantgarním autorem (Jiří Ptáčník) v době vzniku hry (1967) choulostivý záměr uvést na scénu nahatého chlapa. Ředitel chce dokázat, že nenajdou herce, který by si takovou roli chtěl zahrát, ale připlete se doho ke všemu odhodlaný šmírák a aby dostal šanci je ochoten udělat cokoli (Václav Vydra).
Ve druhém – Stopy holubic – řeší unavený manželský pár (Jana Brejchová a Jiří Ptáčník) s prodavačem nábytku (Václav Vydra) problém odděleného lože, dokud se k tomu nenachomýtne mladá samička (Dana Morávková), která zatím touží po loži společném.
Poslední – Já jsem Herbert – je divácky vděčným zážitkem dialog věkem již popleteného páru, zapomínajícího nejenom co řekli před okamžikem, ale přimíchávajícího do rozhovoru jména a milenecké historky, které prožili s někým jiným. Publikum získávají bezprostředností okouzlující Květa Fialová a explukovnicky zdravě natvrdlý Petr Nárožný.
Divadlo U Hasičů spolu s Branickým divadlem jsou stálé pražské scény tohoto představení a dalších titulů produkční Agentury HARLEKÝN. Další reprízu mohou diváci shlédnout 21. dubna v Branickém divadle a mimo Prahu například 16. května v Divadle v Karlových Varech, 8 červnu v Divadle Bolka Polívky v Brně a 9. června ve Zlíně v sále Academia centrum UTB.
Premiéra představení se konala 11. listopadu 1998 v Divadle ABC v Praze. Do poloviny roku 2003 účinkovala v představení Kateřina Hrachovcová.
Když roku 1967 došlo na Broadwayi k premiéře veselohry Víš přece, že neslyším, když teče voda, patřil už její autor Robert Anderson hezkou řádku let k nejpřednějším a nejpopulárnějším americkým dramatikům. Měl za sebou několik úspěšných her (Čaj a sympatie, Tichá noc, osamělá noc, Nikdy jsem svému otci nezazpíval atd.). Kromě toho psal pro rozhlas, pro televizi a několik filmových scénářů, jeden z nich (Příběh jeptišky s Audrey Hepburnovou v titulní roli) byl odměněn Oscarem. Dva roky po premiéře v New Yorku uvedla Andersonovu hru tehdejší Městská divadla pražská v Divadle ABC, kde patřila rovněž k nejúspěšnějším inscenacím. V té době už dosáhlo broadwayské provedení přes tisíc repríz a hra se hrála téměř ve všech evropských a několika jihoamerických státech.
Režisér Pavel Háša spolupracuje s Agenturou HARLEKÝN s.r.o.(dříve Agentura PDA Hanzlíček)
od roku 1992 postupně v inscenacích:
Každou středu - Muriel Resnikova
Štika k obědu - Wolfgang Kohlhaase a Rita Zimmerová
Víš přece, že neslyším, když teče voda - Robert Anderson
Tři na lavičce - Aldo Nicolaj
Vstupte- Neil Simon
Turecká kavárna - Robert Thomas
Zlaté jezero- Ernest Thompson
Co v detektivce nebylo - Arthur Watkyn
Okénko - Olga Scheinpflugová
Květu Fialovou a Petra Nárožného společně s Ladislavem Trojanem obsadil Pavel Háša také v inscenaci Aldo Nicolaje Tři na lavičce (blíží se 150.repríza) a Petra Nárožného s Václavem Vydrou do hlavních rolí anglické detektivní komedie Co v detektivce nebylo od Arthura Watkyna (nedávno 100. repríza).
Další informace a foto na www.harlekyn.cz
Zdroj: vhanzlicek@harlekyn.cz
Zdroj: vhanzlicek@harlekyn.cz