Jubilejní Pražský divadelní festival německého jazyka představuje událostmi nabitý hlavní i doprovodný program
Prestižní Pražský divadelní festival německého jazyka (PDFNJ) letos vstupuje do jubilejního 30. ročníku. Od 15. listopadu do 11. prosince představí exkluzivní výběr výrazných německo-jazyčných inscenací z repertoáru renomovaných divadelních domů. Jsou mezi nimi Schauspielhaus Wien, Theater Basel, Deutsches Schauspielhaus Hamburg a Thalia Theater Hamburg. Připraven je také oblíbený divadelní výlet, tentokrát do berlínské Volksbühne, chybět nebude ani uvedení vítězné inscenace letošní Ceny Josefa Balvína z Jihočeského divadla v Českých Budějovicích, již tradiční Open Call pro absolventy německojazyčných divadelních akademií či bohatý off-program v podobě inscenací, čtení, workshopů a konference.
„Pro letošní motto festivalu jsme vybrali jednoduché, ale hluboké slovo TROST – útěcha. Opora, naděje, konejšivý moment, potěšení, které nám dávají sílu pokračovat, pocit, že nejsme úplně sami ve chvílích, kdy svět působí rozvráceně. Útěcha je pro člověka potřebná a často vnímána jako milost či dar. Společné sdílení divadelního umění dokáže dát hlas našemu neklidu i naději a my věříme, že náš festival přináší podporu, naději a útěchu již 30 let. Letošní jubilejní ročník je nejen oslavou minulosti, ale především výzvou do budoucnosti. Buďme zvědaví, otevření a připravení nechat se divadlem zasáhnout. Těšme se na inscenace, které nejsou jen zábavou, ale mnohdy i ostrým zrcadlem doby,“ zve Petr Štědroň, ředitel festivalu.
„Sotva někoho překvapí, že festival během třiceti ročníků prošel mnoha změnami a musel reagovat na často zcela nečekané výzvy. V prvních dvou letech bylo třeba získat si pozornost, o něco později šlo spíš o finance, v poslední době bojujeme hlavně o prostory a technické vybavení scén. Nikdy to nebylo snadné, ale vždycky to stálo za to, hlavně díky vstřícnosti našich diváků a partnerů, kteří s námi už tolik let jdou riskantní cestou hledání a objevování nezvyklých, často šokujících a někdy i provokujících impulsů. Jejich vstřícnosti a pochopení vděčíme za pověst, kterou si festival vydobyl. Plnit jejich očekávání je pro nás ten nejdůležitější závazek,“ dodává Jitka Jílková, předchozí dlouholetá ředitelka PDFNJ.
Předprodej vstupenek v síti GoOut startuje 31. října – více informací na festivalovém webu www.theater.cz. Německojazyčná představení jsou uváděna s českými titulky.
Mimořádný bude hned začátek letošního festivalu: 15. 11. – inscenace Plechový bubínek v režii německého režiséra a dramatika Armina Petrase. Velký román Güntera Grasse převede na jeviště Divadla Na zábradlí s českými herci ve vlastní adaptaci velký německý režisér – jde o koprodukční projekt PDFNJ s Divadlem Na zábradlí. Přemýšlivá a tragikomická freska dějin 20. století, z nichž se lidstvo nepoučilo, je uváděna v roce 80. výročí konce 2. světové války.
Pražský divadelní festival německého jazyka se snaží motivovat českou divadelní scénu jednak svou hlavní činností, kterou do ní vnáší impulsy prostřednictvím německojazyčného divadla, ale i přímo, každoročním oceněním nejlepší české inscenace původně německojazyčného textu – Cenou Josefa Balvína. Tři nejlepší ze 30 kandidátů letos vybírala nová jury, složená ze spolupracovníků platformy Podhoubí. Vítěz, Jihočeské divadlo s inscenací Wolframa Lotze Směšná temnota v režii Martiny Schlegelové, se představí 16. 11. v Divadle Komedie. Směšná temnota je inteligentní, vtipný a nekonvenční komentář k situaci dnešní „západní“ společnosti. Dokázali jsme se už vyrovnat s koloniálním dědictvím? Kdo je dnes nositelem civilizace a kdo barbar?
Nebývale intenzivní divadelní zážitky nabídnou i další festivalové dny. V Divadle pod Palmovkou bude 19. a 20. 11. uvedena oslavovaná inscenace Thorstena Lensinga Bláznivá touha po útěše. Na pláži si dvě děti hrají na „maminku a tatínka“: sourozenci Felix a Charlotte si tento rituál vymysleli, aby si připomněli své zesnulé rodiče, aby vyjádřili svůj smutek a touhu po lásce a útěše. V průběhu večera provázejí diváci sourozence po několik desetiletí a prožívají s nimi komické, surreálné i dojemné epizody. Nejde přitom o nic menšího než o život tváří v tvář smrti, o strach, že člověk nenašel svou cestu, a o jeho velkou touhu po pocitu, že je skutečně naživu.
Na jeviště Divadla na Vinohradech večer 22. 11. vstoupí hrdinové Jabloňového sadu – „odvázané temné komedie“ podle Antona P. Čechova v úpravě Dörte Hansen a Antú Romera Nunese z reperotáru Thalia Theater Hamburg. V severoněmecké oblasti Altes Land neboli Starý kraj kvetou jabloně. Jenže jak dlouho ještě? Astrid von Holt se po letech radovánek vrátila z Berlína. Její statek a rodinný jabloňový sad se mají prodat, aby se splatily dluhy. Ale třeba se všechno ještě obrátí k lepšímu, protože schopný obchodník Torben Grabowski má konkrétní návrh: místo jabloňové plantáže postavit montované minidomky! Ale je tohle řešení?
Čtvrtým rokem letos pokračuje festivalový Open Call pro mladé talenty. Cílem je podpořit zajímavé autorské projekty studentů německojazyčných uměleckých škol či jejich čerstvých absolventů, kterým festival poskytne vhodné prostory pro uvedení a patřičnou propagaci jejich tvorby. Vítěz vzešel z náročného výběru a stala se jím inscenace Hochschule der Künste Bern – Yakamoz, jejímiž autory a aktéry jsou Ali Kandaş a Onur Kurtulmuş. Yakamoz bude k vidění 29. a 30. 11. v Divadle DISK.
Divadelní výlet 30. 11. zamíří do Volksbühne am Rosa-Luxemburg-Platz, známého berlínského divadla založeného v roce 1890, na inscenaci Vosk nebo skutečnost. Režisér Christoph Marthaler se zaměřuje na otázku, co je skutečné a co ne. Dosud mohli on a jeho blízcí spolupracovníci stavět na tom, že co není skutečné, není automaticky dokonalým padělkem, ale (v nejzajímavějším případě) surrealitou. Ale časy jsou nyní bledě modré a nejhlasitější podtóny duté. Nejpozději teď je třeba mít dobré oko a rozeznávat, co je podstatné, a mít sílu pohlédnout do tváře skutečnosti. A Marthaler i jeho soubor mají exaktní představy, jak by to mohlo fungovat!
Slezské lázeňské město Görbersdorf halí strašlivé tajemství. V nedalekém lese přijde každý rok o život jeden mladý muž. A právě tady se v předvečer první světové války schází na lázeňském pobytu skupina mužů. Pacienti jsou pohroužení do intelektuálních rozhovorů a užívají si horský vzduch, zatímco Empusy – pomstychtiví duchové ženského rodu – si už vyhlížejí další oběť… Holešovický DOX+ 3. a 4. 12. přivítá Theater Basel s hrou Olgy Tokarczuk v dramatizaci Luciena Hauga a v režii Antú Romera Nunese s názvem Empusion.
Soubor Schauspielhaus Wien přiveze 6. 12. do Divadla pod Palmovkou inscenaci Spálená země. Město v letním vedru. Každý den zde mizí lidé. Zatímco policie se o to téměř nezajímá, Anna a Eireni si rychle uvědomí, že se musí jednat o rasově motivované násilné činy. Místo toho, aby šly na své první rande, vplíží se do letního tábora nacionalistického hnutí, aby pátraly na vlastní pěst. Co je opravdu potřeba k boji proti fašismu? Strategie, spojenectví a důvěra? Nebo odvaha, láska a chuť jednat? Autorkou hry je Eve Leigh, režie se ujal Tobias Herzberg.
O velkolepé vyvrcholení festivalu se 11. 12. ve Stavovském divadle postará Deutsches SchausSpielHaus Hamburg. Nejslavnější mýty o začátcích dějin evropské civilizace pocházejí z města Théby. Tragédie konfliktů obsažených v thébských ságách jsou dnes víc než aktuální. Už dlouho totiž probublávají pod povrchem moderní společnosti. Pětidílná série Rolanda Schimmelpfenniga Antropolis byla koncipována jako analogie pojmu „antropocén“, epocha člověka, a je konfrontací s „monstry“ uvnitř i vně civilizační bašty jménem město. Festivalovému publiku se jako ochutnávka tohoto divadelního maratónu představí druhý díl Láios.
Letošní off-program nabídne například 12. 11. hudebně-dokumentární představení ve spolupráci skupiny Das Thema – To téma a Drážďanského symfonického orchestru Mírotvůrci v Divadle X10. Mezinárodní konference u příležitosti 80. výročí vzniku AMU Umění a věda: Myslet mimo mantinely se 18. – 20. 11. zaměří na vzájemné rezonance, pnutí a průniky mezi uměním, přírodními a technickými vědami i společenskými a humanitními disciplínami. Workshop na téma udržitelnosti v oblasti scénografie a kostýmní tvorby Something Old, Something New, Something Borrowed, Something Blue poběží 24. a 25. 11. v Goethe-Institutu Praha. Nakladatelství Triáda 28. a 29. 11. zve do Studia Hrdinů k poslechu zvukové nahrávky Deníku Anne Frankové v dramatizaci Miroslava Bambuška. Z nového překladu Rilkeho Elegie z Duina, jehož autorem je Ivan Chvatík, se bude číst 1. 12. v Goethe-Institutu Praha.