06.06.2019 12:04

Jukio Horio: KABUKI A UKIJOE – japonské tradiční divadlo kabuki a žánr ukijoe; přednáška

Přednáška Jukia Huria se uskuteční 17. června od 18h v Japonském informačním a kulturním centru Velvyslanectví Japonska v ČR (Hellichova 1, Praha 1). 

Jukio Horio patří k předním japonským scénografům a je to umělec, který prostřednictvím spolupráce s významnými osobnostmi japonské divadelní režie, jakými jsou Hideki Noda nebo Kóki Mitani stále hledá nové možnosti divadla. Metody Jukia Horia, které ve scénografii respektují tradici a současně využívají moderních prostředků, jsou oceňovány pro svou originalitu, jako například ve společných projektech s hercem kabuki Ičikawou Ennosukem, známým moderními adaptacemi divadla kabuki („super kabuki“), a s představitelem vypravěčského žánru rakugo Tatekawou Šinosukem.
V přednášce se Jukio Horio s využitím příkladu obrazů ukijoe zaměří na srovnání specificky japonského pojetí „prostoru“ se západními koncepcemi a seznámí s vlivem ukijoe na divadlo kabuki.

Přednáška bude v japonštině s tlumočením do češtiny.

Jukio Horio se narodil v roce 1946 v prefektuře Hirošima, vystudoval Musashino Art University v Tokiu.

V roce 1969 absolvoval stáž na Hochschule Für Bildende Künste v Berlíně, kde byl jeho školitelem režisér Prof. Willi Schmidt. V roce 1983 vytvořil scénu pro opery Lucie z Lammermooru a Marie Stuartovna a následně pro mnoho dalších představení, z nichž můžeme jmenovat představení THE BEE, Vejce, Figarova svatba (vše režie Hideki Noda), muzikály Elizabeth a Mozart! (režie Šúičiró Koike) nebo opery Madame Butterfly, Mackbeth, Bludný Holanďan a Čarostřelec pro New National Theatre Tokyo.

Mezi nedávné realizace Jukia Horia patří Hamlet (režie John Caird), Pod rozkvetlými sakurami (Sakura no mori no mankai no šita) a další spolupráce s režisérem Hidekim Nodou, dále Super kabuki II: One Piece (režie Ičikawa Ennosuke), Edward II a TERROR (režie Šintaró Mori), Malá noční hudba (Little Night Music, režie Maria Friedman), Rainman (režie Šú Macui), Gegege no sensei e (režie Tomohiro Maekawa) nebo spolupráce s režisérem a dramatikem Kókim Mitanim (muzikál Japonské dějiny nebo Mitaniho první představení pro divadlo kabuki Cukiakari mezasu furusato).

Jukio Horio externě působí jako profesor scénografie na své alma mater. Je držitelem mnoha ocenění, naposledy v roce 2017 obdržel Grand Prix Yomiuri Play Award.

https://www.cz.emb-japan.go.jp/cz/jicc_calendar.html

Foto: https://www.sapporo-community-plaza.jp

Autor článku: převzato z: https://www.cz.emb-japan.go.jp/cz/jicc_calendar.html

Jukio Horio: KABUKI A UKIJOE – japonské tradiční divadlo kabuki a žánr ukijoe; přednáška

Zahraniční divadlo

25.11.2025

Městské divadlo Brno slaví úspěch s uvedením muzikálu Les Misérables v chorvatském Divadle Komedija Zagreb

V pondělí 10. listopadu 2025 byl zveřejněn přehled výjimečných představení a režijních i hereckých výkonů nominovaných na Cenu chorvatského divadla za rok 2025. Informace, jež se na první pohled zdá důležitou především pro naše chorvatské divadelní kolegy, je však zásadní i pro Městské divadlo Brno. Právě v Chorvatsku, konkrétně v Divadle Komedija Zagreb totiž proběhla 30. listopadu 2024 v režii Stanislava Moši premiéra slavného muzikálu Alaina Boublila a Clauda-Michela Schönberga Les Misérables / Jadnici.

25.11.2025

DOSKY 2025: Najúspešnejšími divadelnými inscenáciami sezóny sa stali Outcast a Příhody lišky Bystroušky

Asociácia súčasného divadla dnes počas slávnostného ceremoniálu, ktorý sa uskutočnil v Spišskom divadle v Spišskej Novej Vsi, vyhlásila víťazov 28. ročníka Divadelných ocenení sezóny – DOSKY 2025. Ocenenie DOSKY za Najlepšiu inscenáciu sezóny získal Outcast podľa memoárov Stefana Zweiga  a nezávislé divadlo Slzy Janka Borodáča pôsobiace v Prešove.  Inscenácia vznikla pod režijným a autorským vedením Júlie Rázusovej, ktorá získala aj cenu za Najlepšiu réžiu sezóny. Režisérka už bola ocenená cenou DOSKY v rokoch 2018 aj 2019.

19.11.2025

Divadlo Drak uvedlo v Bruselu tři reprízy inscenace Tichohoří Gumák

Divadlo Drak se v neděli 9. listopadu představilo na mezinárodním bienále EXPORT/IMPORT v Bruselu, kde uvedlo tři reprízy inscenace Tichohoří Gumák, určené pro děti ve věku od šesti měsíců. Vůbec poprvé se pořadatelé rozhodli zařadit do programu také inscenaci určenou pro batolata, tedy specifický žánr divadla pro nejmenší.