17.12.2018 10:18

Kalibův zločin v režii Břetislava Rychlíka v Pardubicích už naposledy

V úterý 18. prosince Východočeské divadlo naposledy uvede kritiky oceňovanou inscenaci Kalibova zločinu, kterou přesně před rokem na velkém jevišti Městského divadla nastudoval režisér Břetislav Rychlík, jenž se do povědomí pardubických diváků zapsal výjimečným zpracováním Topolova Konce masopustu (2016).

„Vesnické drama Kalibův zločin s typickými rysy českého realismu, ne nepodobné vrcholným dílům té doby, jako jsou dramata Maryša bratří Mrštíků či Gazdina roba a Její pastorkyňa Gabriely Preissové, vzniklo podle románové předlohy Karla Václava Raise z roku 1892. Nutno podotknout, že jeho dramatického potenciálu si všiml před necelými sedmdesáti lety také herec a režisér Bedřich Vrbský, jenž Kalibův zločin poprvé zdramatizoval. Právě tato dramatizace a román samotný se staly východisky nové verze textu režiséra Břetislava Rychlíka,“ říká dramaturgyně Anna Hlaváčková.

Ke vzniku osobitého divadelního díla přispěla i velice zdařilá nerealistická scénografie Jana Štěpánka a originální hudba, snoubící v sobě folklór s moderními hudebními postupy, jejímž autorem je Jiří Pavlica, umělecký vedoucí Hradišťanu.

„Starý mládenec Vojtěch Kaliba je vmanipulován do sňatku s o mnoho let mladší ženou Karlou. A kolotoč intrik, lží a pomluv se pomalu roztáčí, přičemž jeho hlavním hybatelem je nejčastěji Kalibova tchýně, která se postupně krom bohatého statku snaží ovládnout i celou Kalibovu rodinu. Chamtivost a vypočítavost přerůstá v psychické týrání. Vojtu zprvu zachraňuje jeho selský rozum, zmatek v jeho duši ale neúprosně roste, až nabývá nekontrolovatelných rozměrů,“ přibližuje děj Anna Hlaváčková.

V nadčasovém dramatu o tom, jak se dobrosrdečný a mírumilovný člověk může stát obětí i vrahem, v hlavních rolích hrají Milan Němec, Romana Chvalová a Jana Ondrušková.

„Lehce bolestivá vzpomínka na „svérázné“ zkoušení se celkem brzy rozpustila v radosti z každé reprízy. Pro mě je tento kus sice mimořádně náročný, ale takzvaně se nehnul, držel, podržel… S Vojtou Kalibou se mi tedy bude loučit moc těžko. Těch možností projít s ním celým jeho příběhem za ten rok existence inscenace sice bohužel moc nebylo, ale stálo za to se s ním potkat,“ uzavírá Milan Němec.

http://www.vcd.cz/

Autor článku: Radek Smetana

Kalibův zločin v režii Břetislava Rychlíka v Pardubicích už naposledy

Inscenace

22.12.2025

Symfonický orchestr Českého rozhlasu vstoupí do nového roku s vroucností italských melodií

Vstup do jubilejního roku, na který připadá 100. výročí vzniku Symfonického orchestru Českého rozhlasu, bude v jeho podání radostný a hřejivý. Přesně takovou atmosféru dokáží vykouzlit nejslavnější italské písně a árie v podání hráčů SOČRu, tenoristy Daniela Matouška a jeho mladých kolegů Barbory Kubíkové a Ahmada Hedara. Název programu ´O sole mio mj. odkazuje na CD, které jmenovaní interpreti společně připravili pod taktovkou Jana Kučery.

17.12.2025

Poslední premiérou šumperského divadla v tomto roce je adaptace filmové komedie Pane, vy jste vdova!

Divadlo Šumperk uvede v sobotu poslední premiéru letošního roku, kterou je divadelní adaptace filmové komedie se sci-fi prvky Pane, vy jste vdova! Komedii scénáristů Miloše Macourka a Václava Vorlíčka připravil pro šumperské divadlo režisér Jiří Liška, jehož tvorba byla dosud známa především zdejším dětem a to díky inscenacím Rychlebské pohádky a Hrnečku, vař!

17.12.2025

Dido a Aeneas v Národním divadle: barokní opera jako intimní drama mysli

Opera Národního divadla uvede v sezoně 2025/2026 ve Stavovském divadle novou inscenaci barokní opery Dido a Aeneas Henryho Purcella – jednoho ze základních kamenů operní historie a díla mimořádné emocionální síly. Hudebního nastudování se ujme barokní specialista Michael Hofstetter, režie je v rukou Alice Nellis. Na inscenaci spolupracuje také Collegium Vocale 1704.