07.08.2025 09:24

Kateřina Kněžíková oslnila Glyndebourne: zahraniční kritika hovoří o jednoznačném úspěchu české sopranistky

Česká sopranistka Kateřina Kněžíková zazářila v titulní roli Janáčkovy Káti Kabanové na letošním festivalu v Glyndebournu. Její výkon sklidil ovace nejen u publika, ale také u kritiků nejvýznamnějších britských médií. Ta nešetří superlativy.

The Times vyzdvihují, že „Glyndebournská sopranistka prožívá každý okamžik: tato inscenace stojí na Kateřině Kněžíkové, která se do titulní role vrací a prožívá ji do posledního detailu; její silný lyrický soprán je nádherně intenzivní a dojemný.“ (Mark Pullinger, The Times)

The Guardian oceňuje preciznost i emocionální hloubku: „Kněžíková je v titulní roli skutečně okouzlující, její tón je stříbrný a přitom hřejivý, s bezchybnou dynamickou kontrolou; přesvědčivě vykresluje vnitřní konflikt Káti.“ (Tim Ashley, The Guardian)

Podle The Standardje Kateřina Kněžíková v titulní roli pěvecky stejně skvělá jako vždy.“ (Barry Millington, The Standard)

The Financial Times upozorňuje na emocionální odstíny její interpretace: „Jako Káťa přesvědčivě ztělesňuje svobodného ducha toužícího uniknout svazující společnosti; když její hlas stoupá v naději, nejjemnější zpěv odhaluje její zranitelnost.“ (Richard Fairman, Financial Times)

London Unattached oceňuje její výrazovou přirozenost a muzikálnost: „Kněžíková přináší do role, která jí zcela patří, jemné odstíny i přirozenou muzikalitu. Je to part vyžadující sólistku, která je stejně tak herečkou jako pěvkyní, a Kněžíková podala výkon, který právem sklidil ovace vstoje.

Planet Hugill vyzdvihuje jak lyrickou svěžest, tak dramatickou intenzitu jejího hlasu: „Hllas Kateřiny Kněžíkové měl lyrickou lehkost, která krásně vystihla Kátinu mladost a nezkušenost, zároveň ale i sílu a soustředění potřebné pro závažné scény v pozdější části opery… ve třetím dějství byla naprosto strhující – dokázala spojit obrovskou vnitřní intenzitu s pocitem ztracenosti tak, že to lámalo srdce.“ (Robert Hugill, Planet Hugill)

Také česká kritika oceňuje Kněžíkové uměleckou vyzrálost. Podle KlasikaPlus.czKateřina Kněžíková v titulní úloze dokazuje uměleckou i pěveckou vyzrálost; nachází v naléhavosti krásné výrazové odstíny, přesvědčuje v emotivních i v nostalgicky posmutnělých stavech duše, je představitelsky sebejistá a mimořádně věrohodná.“ (Petr Veber, KlasikaPlus.cz)

Výkony Kateřiny Kněžíkové tak potvrzují její postavení mezi nejvýraznějšími evropskými sopranistkami současnosti a představují další významný úspěch českého operního umění na mezinárodní scéně. Představení opery Káťa Kabanová Leoše Janáčka budou v Glyndebournu probíhat až do 23. srpna.  Poté se Kateřina Kněžíková do Británie brzy opět vrátí: 20. září 2025 se poprvé představí na scéně Royal Opera House, tedy londýnské Královské opery, v rámci speciálního inauguračního koncertu dirigenta Jakuba Hrůši, který se od září 2025 stává hudebním ředitelem Královské opery v Londýně.

Oficiální trailer

Více o produkci

 

Autor článku: Kateřina Motlová, foto: (c) Richard Hubert Smith

Kateřina Kněžíková oslnila Glyndebourne: zahraniční kritika hovoří o jednoznačném úspěchu české sopranistky

Zahraniční divadlo

09.12.2025

Dramox uvádí v Londýně zcela vyprodaného Louskáčka z Anglického národního baletu

Vánočnější divadlo snad ani být nemůže! Louskáček v letošním provedení Anglického národního baletu je inscenací, která sklízí ovace napříč světovými médii. Je považována za nejkrásnější současnou verzi slavného baletu. Zatímco v českých divadlech už je Louskáček beznadějně vyprodaný, na Dramoxu jej diváci uvidí od 9. prosince a v zároveň jako čerstvou novinku z letošního roku.

03.12.2025

Přední dílo operního realismu Andrea Chénier míří i do českých kin. Přenos uzavře první část sezóny série MET: Live in HD

První polovinu probíhající sezóny kinopřenosů z Metropolitní opery v New Yorku uzavře Andrea Chénier, realistická opera italského skladatele Umberta Giordana. Do více než dvou tisíc kinosálů na celém světě zamíří v sobotu 13. prosince 2025. 

25.11.2025

Městské divadlo Brno slaví úspěch s uvedením muzikálu Les Misérables v chorvatském Divadle Komedija Zagreb

V pondělí 10. listopadu 2025 byl zveřejněn přehled výjimečných představení a režijních i hereckých výkonů nominovaných na Cenu chorvatského divadla za rok 2025. Informace, jež se na první pohled zdá důležitou především pro naše chorvatské divadelní kolegy, je však zásadní i pro Městské divadlo Brno. Právě v Chorvatsku, konkrétně v Divadle Komedija Zagreb totiž proběhla 30. listopadu 2024 v režii Stanislava Moši premiéra slavného muzikálu Alaina Boublila a Clauda-Michela Schönberga Les Misérables / Jadnici.