09.05.2023 10:36

Klicperovo divadlo uvede ve světové premiéře Levínského Celý život nestačí

Pátou premiérou Klicperova divadla v sezóně 2022/2023 je původní komedie hradeckého rodáka Reného Levínského Celý život nestačí. Režie se ujal spící člen úpické ochotnické Společnosti doktora Krásy, bývalý kmenový režisér Národního divadla a držitel mnoha prestižních divadelních ocenění Jan Frič.

Celý život nestačí je nekompromisně realistická komedie o těžkém životě moderních spiritistů a ochotnických divadelníků z Nové Paky. Ti se po nocích scházejí v místní pekárně, kde se oddávají seancím a zkoušení divadelních inscenací. Během jednoho takového setkání, přesně v den jarní rovnodennosti, však majitelé pekárny Vilém a Jana zjistí, že pece nepečou a pekárna byla odstřižena od elektřiny. Divadlo, spiritismus i celý život hrdinů se otřese v základech. Jelikož se ale nevzdávají, najdou řešení. I když poněkud netradiční.

Hra a inscenace však nejsou jen třeskutou komedií plnou výstředních hrdinů a černého podkrkonošského humoru. Dotýká se i takových věcí, jako je víra, fanatismus, vliv dezinformací, ale třeba i otázek o smyslu divadla, potřebě ho dělat a jakým způsobem. To vše je ještě okořeněno láskou autora k východním Čechám. René Levínský navíc napsal svůj nový kus přímo pro Klicperovo divadlo a doslova na tělo konkrétním hercům v souboru, takže je jednoznačně na co se těšit.

“Spiritismus je dodnes hluboce spjat s východočeskou krajinou, kdykoliv zavítám za svou přízní na Mostek či do Levínské Olešnice, jsem se spiritismem a okultismem konfrontován na denní, skutečně žité bázi,” říká autor hry René Levínský. "Nemám ve svém okolí snad nikoho, kdo by se o zásadních životních otázkách jako je volba střední školy či životního partnera neradil s duchy předků, případně alespoň nechodil meditovat na místa, která jsou energií předků z minulosti prodchnuta. Téma spiritismu je tak pro mne stejně přirozené jako třeba ranní čištění zubů, je pro mne inherentní součástí každodenní obyčejnosti," upřesňuje úlohu spiritismu ve svém životě dramatik.

“Smyslem divadelničení je předávat radost ze smrti. Divadlo je rituálem permanentní pomíjivosti, extatický tanec smrti: radostně zaniká v momentu, kdy vzniká. Tedy krása. Rádi bychom si – i vám – to udělali hezký. Zadal jsem tedy Renému, nejvtipnějšímu současnému dramatikovi, ať je to pocta ochotnickému divadlu o krkonošském spiritismu, neboť co jiného v tomto kraji, když navíc obě tradice jsou si v principu tak blízko – ne náhodou. Abychom se při zkoušení kochali, požádal jsem ho o to, aby se ve hře pohybovaly předměty po stole a proběhlo pár mordů, protože práce s červenými tekutinami je to nejlahodnější a nejdůležitější, co v divadle vůbec lze dělat. A herce jsem poprosil, aby hráli nejlíp co kdy v životě – a skutečně! Myslím, že se tedy není čeho bát,” dodává režisér Jan Frič, pro něhož je zkoušení inscenace Celý život nestačí nejen několikátou spoluprací s Klicperovým divadlem, ale právě i s Reném Levínským.

Diváci se krom originálního zpracování a břitké a možná trochu nekorektní zábavy mohou samozřejmě těšit i na vynikající výkony herců Klicperova divadla. Majitele pekárny, nadšené ochotníky a talentované spiritisty Janu a Viléma Jasné ztvární Lucie Andělová a Jakub Tvrdík. Místní učitelku, Emílii Martákovou, osobu schopnou vyřešit jakýkoliv problém, pak Zora Valchařová Poulová. Postavě Antonína Hanče, majitele prodejny lyží a kol, dodá své nezaměnitelné charisma Filip Richtermoc. Anna Kratochvílová se ujala nejlepšího média v celých Krkonoších Marie Votočkové. V roli Karla Záhorského se divákům představí Jan Vápeník, v roli jeho matky Karly Záhorské se pak diváci mohou těšit na Lenku Loubalovou. V roli místního kolemjdoucího a pravidelného zákazníka pekárny Gottlieba Schnabela se alternují emeritní šéf umělecko-technického provozu Klicperova divadla  Ladislav Svoboda a legendární člen party jevištní techniky Klicperova divadla Milan Téra, Kapitána Josefa Mareše z krajského ředitelství policie ČR v Hradci Králové hraje William Valerián, který je rovněž autorem scénické hudby.

Režisér Jan Frič si ke spolupráci přizval kolegy, se kterými v hradeckém divadle vytvořil  divákům dobře známé inscenace jako Fligny, koks a kutilové, Nikdy či Bylo nás pět, a to scénografa Nikolu Tempíra a kostýmní výtvarnici Janu Hauskrechtovou. Na návrhu scény se dále podílel Jakub Peruth. Dramaturgem inscenace je Martin Satoranský.

Světová premiéra se uskuteční v sobotu 13. května 2023 v 19 hodin na hlavní scéně. Premiéře bude předcházet od 18:15 vernisáž unikátní výstavy obrazů a grafik Vladimíra Komárka.

 

https://www.klicperovodivadlo.cz/

Autor článku: Martin Sedláček, foto převzato z: https://www.facebook.com/klicperovo.divadlo/

Klicperovo divadlo uvede ve světové premiéře Levínského Celý život nestačí

Inscenace

13.06.2025

MÁ VLTAVA – baletní představení předních evropských sólistů v režii bratří Bubeníčků přesně za měsíc roztančí zámecký areál ve Veltrusech

Mimořádné open-air představení MÁ VLTAVA, které propojuje klasickou hudbu Bedřicha Smetany a současný tanec, přiváží do zámeckého areálu ve Veltrusech světově uznávaný choreograf a tanečník Jiří Bubeníček. Představení vzniklo ve spolupráci s předními sólisty významných evropských baletních scén.

13.06.2025

Händelova opera Julius Caesar v Egyptě v autentické podobě pouze pětkrát v Ostravě

Operní opus Georga Friedricha Händela (1686–1759) o Caesarově tažení do Egypta a jeho vztahu s královnou Kleopatrou ovládne ostravské Divadlo Antonína Dvořáka na konci sezóny. Premiéra opery Julius Caesar v Egyptě bude 19. června a po pouhých pěti představeních v Ostravě jsou v plánu ještě tři na festivalu ve Znojmě.

13.06.2025

Divadlo Husa na provázku se v příští sezoně zaměří na téma strachu

Dramatický debut oceňovaného prozaika Petra Šestáka, adaptace strhujícího historického románu nositele Nobelovy ceny I. B. Singera, komorní ponor do vnitřního světa a prožívání zvířat i objektové divadlo pro děti z dílny seniorského Studia 60+. Sezona 2025/26 v brněnském Divadle Husa na provázku ponese heslo Neboj, neboj! a nabídne řadu možností pohlédnout do tváře osobním i kolektivním strachům dneška.