Kniha líčí kariéru Urbanové až do loňské role v Kátě Kabanové
Až do loňské role Kabanichy v Janáčkově opeře Káťa Kabanová líčí kariéru pěvkyně Evy Urbanové kniha s názvem Jak to všechno bylo. Její autorka, překladatelka operních libret Marie Kronbergerová, popisuje nejen uměleckou kariéru jedné z nejvýznamnějších tuzemských operních pěvkyň, ale i soukromé životní události a rodinné zázemí, které formovaly její silnou osobnost.
Spoluautorkou knihy vycházející v Nakladatelství Lidových novin je samotná Urbanová, takže se čtenář podle jejích webových stránek nemusí obávat bulvárního zpracování. Přesto se nevyhýbá osobnějším tématům, jako jsou například její problémy s nadváhou nebo potíže při hledání životního partnera. Výpověď zpěvačky doplňují komentáře a názory spolupracovníků a přátel.
"Její Floria mě očarovala a skoro položila na lopatky. Měl jsem co dělat se svou rolí Cavaradossiho, abych se do ní nezamiloval ještě více, než mi předpisovalo libreto," ocenil v předmluvě knihy Urbanovou její kolega z plzeňského představení inscenace Tosca Peter Dvorský.
Dvaapadesátiletá rodačka se Slaného označená bývalým ředitelem Národního divadla v Praze Ondřejem Černým za "klenot Národního divadla a osobnost, která nemá v oboru dramatického sopránu konkurenci", neměla vstup na operní scénu snadný. Před kariérou i během ní se musela vypořádat s mnoha handicapy. Například kvůli tomu, že pochází z věřící rodiny, neabsolvovala za komunistického režimu konzervatoř. Nikdy také neskrývala, že se věnuje z operního pohledu i "méně umělecky hodnotnějším žánrům". "Nikdy jsem nezapírala, že jsem začínala jako rocková zpěvačka, až potom jsme toužila zpívat Libuši v Národním divadle," uvedla před časem Urbanová, která vystupuje na mnoha světových operních scénách včetně milánské La Scaly a Metropolitní opery v New Yorku. Zároveň však absolvovala společné koncerty s Karlem Gottem i s rockerem Láďou Křížkem. Album vydané v roce 2011 u příležitosti jejích padesátin obsahuje výběr operních árií i výlety Urbanové do poprockového žánru a má symbolický název Dvě tváře.
Kniha Jak to všechno bylo vyzdvihuje podíl učitelky hudby Ludmily Kotnauerové na formování talentu Urbanové a lidský přístup tajemníka plzeňského souboru Františka Mosera, který se vzdal třetiny svého platu, když divadlo nemělo peníze na úvazek Urbanové. Autorky popisují i negativní věci, jako jsou závist a intriky mezi kolegy ve sboru nebo obtížná komunikace s některými dirigenty.