Komedianti před otáčivým hledištěm měli úspěch
Úspěšně skončila premiéra nového nastudování opery Komedianti od Ruggiera Leoncavalla, která se odehrála před zaplněným otáčivým hledištěm v Českém Krumlově. Publikum ocenilo inscenaci několikaminutovým potleskem částečně vestoje, který provázelo i nadšené Bravo!. V hlavní roli principála Cania zazářil slavný argentinský tenorista José Cura, pro něhož byl dnešek i českým operním debutem.
Romantické atmosféře večera napomohlo i příjemně teplé počasí. Pořadatelé si dnes kvůli častému dešti nebyli do posledního okamžiku jisti, zda budou muset operu přesunout do Zámecké jízdárny. Koprodukční projekt pořádalo Jihočeské divadlo v Českých Budějovicích s Mezinárodním hudebním festivalem Český Krumlov, jenž se v jižních Čechách koná od 15. července do 20. srpna.
V operním dramatu o dvou dějstvích, které zavedlo diváky do světa italského verismu plného vášnivé lásky, zrady a krvavé pomsty, vystoupil v roli Tonia italský barytonista Marco Danieli a v roli Peppeho Josef Moravec. Venkovana Silvia ztvárnil Jiří Brückler a jediné ženské role Kolombíny - Neddy se ujala českobudějovická rodačka, sopranistka Jana Šrejma Kačírková, která s Curou sklidila největší aplaus. Pěvci byli v několika situacích od publika hodně vzdáleni, a proto zpívali s ozvučením.
Netradiční režie byla dílem Josefa Průdka a působivou hudbu nastudoval Curův krajan Mario de Rose. Záměrem režiséra bylo využít co největší prostor přilehlého parku, aby
scéna odpovídala realitě. K tomu si pomohl i dvěma jezdci na koních, kteří projeli zahradou v úvodu a závěru opery. Nechyběla ani maringotka i hospoda se "štamgasty". Inscenátoři nedali divákům šanci se nudit. Využili dynamiku točny, aby scéna byla v každém záběru zajímavá.
Skladatel se při vzniku opery inspiroval skutečnou událostí, kterou sám zažil v jedné italské vesnici v 60. letech 19. století. Drama ze života kočovných herců postavil v líbivý kontrast mezi kostýmovanými postavami italské komedie dell'arte a životními vztahy skutečných lidí. Protagonisté začínají během představení přímo na jevišti řešit osobní spory vedoucí až k osudové tragédii. K proslulým pěveckým "číslům" patří zejména árie Cania "Směj se, paňáco", s níž právě Cura sklízí úspěchy po celém světě.
Se sólisty, orchestrem a sborem Jihočeského divadla účinkovala také dvanáctičlenná skupina baletu a artistická devítičlenná skupina pod vedením Zdeňka Vlčka. Ta měla za úkol především zpestřit a prodloužit původně hodinovou inscenaci. Na Komedianty se přijel podívat také ministr kultury Jiří Besser s manželkou, v diváckých řadách zasedlo i mnoho známých tváří české kulturní scény.
Jeden z nejsledovanějších pěvců současnosti Cura zazpívá před točnou ještě 6., 7., 9. a 10. srpna, vstupenky na jeho představení jsou už dlouho vyprodány. Pouze 8. srpna ho nahradí čínský tenorista WeiLong Tao (Wej Lung-tchao). Charismatický pěvec se do Českého Krumlova vrátil po roce, loni zde s velkým úspěchem dvakrát vystoupil koncertně.
Cura se kromě zpěvu věnuje také dirigování, scénografii, režii i designu. Rád by proto navštívil ještě během českokrumlovského pobytu továrnu KOH-I-NOOR Hardtmuth a Fotoatelier Seidel. Do Českého Krumlova, který si již při loňské návštěvě zamiloval, by se
podle svých slov rád někdy vrátil jako turista, aby zde užil rafting a rybaření na Vltavě.