Komický balet Marná opatrnost se po čtrnácti letech vrací na olomoucké jeviště
V pátek 26. ledna 2007 v 19.00 hodin potěší Moravské divadlo Olomouc zejména příznivce klasického baletu. Po téměř 14 letech se na olomoucké jeviště vrací premiéra komického baletu Marná opatrnost. Režie se i tentokrát ujal Jiří Kyselák.
Prvotní inspirací baletu byla Choffardova rytina s pastorálním výjevem nazvaná Matka kárá dceru. Podle ní vytvořil v roce 1786 francouzský tanečník Jean Douberval balet Marná opatrnost, doprovázený melodiemi francouzských lidových písní. V roce 1828 pak napsal francouzský skladatel Hérold novou hudební předlohu pro choreografii Doubervalova žáka Jeana Aumera, která byla představena v pařížské Opeře. A v roce 1960 Angličan John Lanchberry dokončil třetí hudební verzi, ze které vychází i olomoucké uvedení.
Francouzskou komediální hříčku tvoří úsměvný a jiskřivě humorný příběh, který v sobě skrývá půvab i atmosféru doby svého vzniku. Srdce Lízy – dcery bohaté vdovy Simony – patří chudému selskému synkovi Kolasovi. Matka však tomuto vztahu nepřeje a hodlá dceru výhodně provdat za prostoduchého Alana, syna bohatého vinaře Tomase. Dcera se ale i přes všechny matčiny snahy dále tajně s Kolasem schází, až nakonec zápletka vyústí tím, že ji matka nedopatřením zamkne s mladíkem v ložnici. Po jejich odhalení pochopí, že její snahy uhlídat dceru byly marné. Nezbývá nic jiného, než zrušit zasnoubení s Alanem a dát svolení k sňatku s Kolasem. Činy hrdinů jsou především úsměvným a nestárnoucím gejzírem pohybových gagů o bezmocnosti rodičů proti lásce a touze jejich dětí…
Balet Marná opatrnost byl v Moravském divadle Olomouc uveden v premiéře poprvé 8. března 1992 v režii hostujícího Jiřího Kyseláka. To byla jeho vůbec první režijní spolupráce s Moravským divadlem. Od té doby zde realizoval divadle řadu baletních titulů a choreografií a nyní se po téměř 14 letech vrací opět právě k Marné opatrnosti. „Marná opatrnost je mým téměř osudovým titulem Začínal jsem v ní kdysi v Brně v režii Jozefa Zajka jako tanečník. Tehdy jsem ztvárnil hlavní roli mladíka Kolase. Později jsem díky shodě okolností nastudoval i roli Alana. Když jsem pak v roce 1992 režíroval balet v Olomouci, tak jsem se právě k této roli vrátil. Tehdy měl baletní soubor ještě nedostatek tanečníků a hlavní představitel Alana těsně před premiérou onemocněl. No a po olomouckém nastudování následovala uvedení v Ostravě a v Brně a nyní se po letech do Moravského divadla opět vracím,“ říká režisér a choreograf Jiří Kyselák.
A jaký je podle Jiřího Kyseláka rozdíl mezi prvním olomouckým nastudováním a současnou verzí? „Rozhodně markantní. V roce 1992, kdy Moravské divadlo ještě nedisponovalo tak kvalitním baletním souborem, jsem nemohl veškeré sólové party připravit v plném rozsahu, a tak jsem je byl nucen krátit. Nyní pracuji s původní verzí baletu, kterou jsem jen částečně upravil.“
Jiří Kyselák také zdůrazňuje výjimečnost tohoto klasického dějového baletu: „Jedná se o komický balet, což je v baletní praxi spíše ojedinělý jev. Tvůrci totiž většinou zpracovávají ať tanečně či dějově jednodušší libreta, nebo naopak prosazují vážnější tematiku a tragické náměty. Marná opatrnost tak patří k nejkvalitnějším komickým titulům klasického baletního odkazu.“
Scénu a kostýmy pro olomoucké uvedení navrhl Kyselákův stálý spolupracovník Josef Jelínek. „Jsme naladěni na jednu strun a velmi si rozumíme,“ říká Kyselák a dodává: „Jiří Jelínek má veliký cit pro prostor, svou scénou dokáže vždy dokonale navodit atmosféru dané doby i situace.“
V jednotlivých rolích se v alternacích objeví členové baletu Moravského divadla Olomouc: Monika Globa-Bernovská a Svatava Kaisarová jako Líza, Valerij Globa a Jan Seitl jako Kolas, Ivo Jambor a Vladislav Nikolenko jako Alan a mnozí další. Zajímavostí je, že roli bohaté vdovy Simony ztvárňují muži – v olomouckém provedení Konstantin Soldatenkov a Vadim Tsepelev. Pod vedením dirigenta Petra Šumníka spoluúčinkuje orchestr Moravského divadla Olomouc a v roli zámožného mlynáře Tomase vystoupí také člen operního sboru Radan Hlubinka. „S potěšením musím konstatovat, že sobor baletu od roku 1992 urazil velký kus cesty. Postupně jsem zde měl možnost uvádět náročné balety jako je Giselle nebo Don Quichot a kvality souboru postupně rostly. Marná opatrnost je také nesporně velmi náročným titulem. A to zejména pro sólisty, kteří své party zvládají výborně,“ chválí si Jiří Kyselák spolupráci s baletním souborem Moravského divadla Olomouc.
Zdroj: bergmannova@moravskedivadlo.cz