21.11.2017 12:29

Komorní opera HF JAMU představí operu plnou bicích nástrojů

Pětici perkusionistů obsluhujících více než dvě desítky bicích nástrojů a dva klavíristy uslyší posluchači v operní inscenaci Chytračka, kterou připravuje Komorní opera Hudební fakulty JAMU. Na brněnské akademii tak zazní dílo německého skladatele Carla Orffa z roku 1942. Nezvykle obsazený orchestr doprovodí osm mladých pěvců a jedinou ženskou postavu v komorní verzi opery pojednávající o vztahu krále a prosté ženy. Dvě premiéry se 25. a 26. listopadu odehrají v Divadle na Orlí, následovat budou dvě reprízy 27. a 29 listopadu.

„Hrajeme komorní úpravu opery pro dva klavíry, tympány a bicí z roku 1980. Paradoxně i klavír je tady vlastně používaný jako bicí nástroj,“ poznamenal dirigent Jiří Najvar. Tento student 2. ročníku oboru Dirigování orchestru se v Komorní opeře HF JAMU přede dvěma lety představil i jako skladatel. Opera Chytračka se do Brna vrací po sedmnácti letech, v současné době ji uvádějí divadla v Opavě a Praze. Orffovo dílo inspirované pohádkou bratří Grimmů a lidovými pořekadly je také zašifrovaným odkazem na druhou světovou válku. Chytračka potkává krále, který nezvládá svou funkci. Žena jej chce změnit a probudit v něm city, zároveň se snaží pomoci své zemi.

„Orff Chytračku napsal jako satiru na tehdejší nacistické Německo a ukryl to pod pohádku. V příběhu je znát, že vztah krále a chytračky je podobný vztahu Hitlera a Evy Braunové," uvedl režisér Jan Levý. Upozorňuje, že vratkost mezi důvtipem a citem vyjadřuje také prosté scénografické řešení hostujícího Jaroslava Záděry. Dominantním prvkem na scéně je totiž velká šikma a také nakloněný strop, který jakoby padá na aktéry a v závěru mizí pryč. Kostýmy s nádechem válečné módy, ale i současnými prvky jsou dílem Elišky Lupačové Ondráčkové.

V komorní opeře, jejíž metráž bude mít bez přestávky rovných pětasedmdesát minut, se v různých alternacích vystřídá celkem osmnáct sólistů z řad studentů HF JAMU ale i hostů.

Nová komorní verze opery přepracované Friedrichem Wanekem je podle mladého dirigenta Najvara hudebně snad ještě barvitější než originál. Pro posluchače bude zřejmě zážitkem i řada předepsaných bicích nástrojů. „Je to pro nás velká výzva, protože hrajeme na třeba na kotle, talíře nebo na 'šutry' a další instrumenty netypické pro operu jako jsou třeba kastaněty," uvedl za použití muzikantského slangu Najvar.

Vstupenky na představení jsou podle rezervačního systému k dispozici na reprízy 27. a 29. října. Carl Orff se ponejvíce proslavil kantátou Carmina Burana vytvořenou na motivy středověkých básní a písní.

http://divadlonaorli.jamu.cz/

Autor článku: Luboš Mareček

Komorní opera HF JAMU představí operu plnou bicích nástrojů

Inscenace

22.12.2025

Symfonický orchestr Českého rozhlasu vstoupí do nového roku s vroucností italských melodií

Vstup do jubilejního roku, na který připadá 100. výročí vzniku Symfonického orchestru Českého rozhlasu, bude v jeho podání radostný a hřejivý. Přesně takovou atmosféru dokáží vykouzlit nejslavnější italské písně a árie v podání hráčů SOČRu, tenoristy Daniela Matouška a jeho mladých kolegů Barbory Kubíkové a Ahmada Hedara. Název programu ´O sole mio mj. odkazuje na CD, které jmenovaní interpreti společně připravili pod taktovkou Jana Kučery.

17.12.2025

Poslední premiérou šumperského divadla v tomto roce je adaptace filmové komedie Pane, vy jste vdova!

Divadlo Šumperk uvede v sobotu poslední premiéru letošního roku, kterou je divadelní adaptace filmové komedie se sci-fi prvky Pane, vy jste vdova! Komedii scénáristů Miloše Macourka a Václava Vorlíčka připravil pro šumperské divadlo režisér Jiří Liška, jehož tvorba byla dosud známa především zdejším dětem a to díky inscenacím Rychlebské pohádky a Hrnečku, vař!

17.12.2025

Dido a Aeneas v Národním divadle: barokní opera jako intimní drama mysli

Opera Národního divadla uvede v sezoně 2025/2026 ve Stavovském divadle novou inscenaci barokní opery Dido a Aeneas Henryho Purcella – jednoho ze základních kamenů operní historie a díla mimořádné emocionální síly. Hudebního nastudování se ujme barokní specialista Michael Hofstetter, režie je v rukou Alice Nellis. Na inscenaci spolupracuje také Collegium Vocale 1704.