31.10.2024 17:12

Od antických mýtů po moderní realitu: Tři nové opery rozezní Divadlo na Orlí

Komorní opera HF JAMU uvede v Divadle na Orlí trojici nových jednoaktových oper, které stvořili studenti Hudební a Divadelní fakulty ve spolupráci s festivalem Janáček Brno 2024. Světová premiéra těchto tří inscenací, které reflektují prvky moderní soudobé operní tvorby, poprvé zazní 12. listopadu.

Echó a Narcis v režii Martina Dostála představuje moderní ztvárnění klasického antického mýtu. Skladatelka Kateřina Slaběňáková a libretista Vojtěch Balcar se zamýšlejí nad otázkami komunikace a odcizení v digitální době. Narcis už není jen symbolem sebelásky, ale spíš člověkem, který za sebevědomím skrývá nejistotu, zatímco Echó se marně snaží navázat skutečný kontakt. Opera se hudebně vymezuje klasickému pojetí, mimo jiné v orchestru zazní elektrická kytara nebo bicí souprava.

Opera Oliver v režii Vojtěcha Oreniče se inspiruje dílem slavného neurologa Olivera Sackse. Skladatelka Kateřina Szymeczková a libretista Václav Alexa nás zavedou do nemocnice, kde se setkává zdravotní klaun a vážně nemocný pacient. Navzdory těžkosti situace je opera naplněna humorem, který má sílu proměnit i ty nejtěžší okamžiky. Smích a laskavost se stávají zbraní proti bolesti a ukazují, že i v kritických chvílích je možné najít naději. Dominantu scény tvoří kostým Pacienta, jehož župan je sešitý z pětatřiceti nemocničních „andělíčků“.

Ve třetí jednoaktovce Tvorování, díle skladatelky Noemi Savkové a libretistky Kristýny Brázdové, vstupujeme do světa hravé filozofie. Vladimír John, který operu režíruje, diváky přenese do prostředí, kde právě zrozený Tvor hledá odpovědi na základní otázky života: Kdo jsem? Kam patřím? A co po mně zůstane? Opera plná hravosti, jazykové komiky a hlubokých úvah o smyslu života nás vede světem, kde se prolíná poezie s absurdnem. Celou operou diváky provede vypravěčka nebo sbor zpívajících brambor.

Scénografka Kristina Komárková propojila všechny tři opery jednotnými scénickými prvky, které zároveň respektují unikátnost příběhů každé z nich. Na scéně se mimo jiné vystřídá otočné zrcadlo, nemocniční postel nebo bramborová hlíza. Kostýmní výtvarnice Magdaléna Černá oblékla postavy do moderně pojatých kostýmů, které podtrhují současný charakter oper a dodávají jednotlivým postavám svébytnou identitu.

Premiéra v rámci festivalu Janáček Brno 2024:
12. listopadu 2024 v 19 hodin, Divadlo na Orlí
Repríza: 19. listopadu 2024 v 19 hodin, Divadlo na Orlí

Premiéra Komorní opery HF JAMU:
13. listopadu 2024 v 19 hodin, Divadlo na Orlí
Reprízy: 14., 16. a 18. listopadu 2024 v 19 hodin, Divadlo na Orlí

 

Autor článku: Barbora Málková

Od antických mýtů po moderní realitu: Tři nové opery rozezní Divadlo na Orlí

Inscenace

22.12.2025

Symfonický orchestr Českého rozhlasu vstoupí do nového roku s vroucností italských melodií

Vstup do jubilejního roku, na který připadá 100. výročí vzniku Symfonického orchestru Českého rozhlasu, bude v jeho podání radostný a hřejivý. Přesně takovou atmosféru dokáží vykouzlit nejslavnější italské písně a árie v podání hráčů SOČRu, tenoristy Daniela Matouška a jeho mladých kolegů Barbory Kubíkové a Ahmada Hedara. Název programu ´O sole mio mj. odkazuje na CD, které jmenovaní interpreti společně připravili pod taktovkou Jana Kučery.

17.12.2025

Poslední premiérou šumperského divadla v tomto roce je adaptace filmové komedie Pane, vy jste vdova!

Divadlo Šumperk uvede v sobotu poslední premiéru letošního roku, kterou je divadelní adaptace filmové komedie se sci-fi prvky Pane, vy jste vdova! Komedii scénáristů Miloše Macourka a Václava Vorlíčka připravil pro šumperské divadlo režisér Jiří Liška, jehož tvorba byla dosud známa především zdejším dětem a to díky inscenacím Rychlebské pohádky a Hrnečku, vař!

17.12.2025

Dido a Aeneas v Národním divadle: barokní opera jako intimní drama mysli

Opera Národního divadla uvede v sezoně 2025/2026 ve Stavovském divadle novou inscenaci barokní opery Dido a Aeneas Henryho Purcella – jednoho ze základních kamenů operní historie a díla mimořádné emocionální síly. Hudebního nastudování se ujme barokní specialista Michael Hofstetter, režie je v rukou Alice Nellis. Na inscenaci spolupracuje také Collegium Vocale 1704.