Křest knižního vydání divadelní hry Rozvrácený krucifix
Literární večer divadla Komedie a Transteatral o. s. za účasti autora argentinského dramatika Rafaela Spregelburda
Hra o historických událostech v Praze, které se v historii Prahy nikdy neudály. Autor, který ještě nikdy nebyl v Praze, navštíví Prahu již potřetí. Úryvky, které budou přečteny na scéně pražského Divadla Komedie, budou scénicky přečteny v kavárně pražského Divadla Komedie.
† srdečně zveme - zveme srdečně †
Nenechejte si ujít první kontakt českého publika s dramatickou fikcí, která se odehrává v Čechách v předvečer 2. světové války. Začněte s námi psát historii českých interpretací hry, která byla v rozdílných interpretačních kódech uvedena na obou stranách Oceánu jak v Latinské Americe, tak v Evropě. Ponořte se s námi do atmosféry zlatého věku pražské česko-německo-židovské kultury zrcadlící se v pohledu úspěšného současného argentinského dramatika.
21 . 1. 2007, Divadlo Komedie, 19:30 hodin
Program…
… úryvky ze hry ROZVRÁCENÝ KRUCIFIX v podání souboru Divadla Komedie, křest 1. svazku nové edice "Latinskoamerická dramatika" nakladatelství TRANSTEATRAL, debata s autorem RAFAELEM SPREGELBURDEM.
Rafael Spregelburd…
… se narodil v Buenos Aires v roce 1970. Je reprezentantem tzv. "Nového argentinského divadla", které vzniká v 2. polovině 80. let a vyhlašuje éru krize reprezentace, a to jak umělecké a filozofické, tak i té nové, neoliberálně politické. V důsledku toho se jeho představitelé zmocňují známých postmoderních nástrojů: míchají žánry a styly, pracují s intertextuálními odkazy, jejich hry a hříčky programově postrádají úsilí o sdělení a jednoznačný smysl i snahu o jakékoli proklamace. Spregelburd není izolovaný literát, ale aktivně se podílí na bohatém kulturním životě Buenos Aires, "Paříže Latinské Ameriky", města širokých bulvárů, literárních kaváren a nepřeberného množství komerčních i nezávislých divadel a divadélek. Vedle dramatického díla čítajícího v současnosti přibližně 30 titulů vytvořil i řadu režií a hereckých rolí. Již od přelomu 80. a 90. let se pohyboval v centru argentinského postdiktaturního divadla, jež tvořila skupina Caraja-jí. Část hereckého souboru přešla z této skupiny do souboru El Patrón Vázquez, v němž Spregelburd v současnosti působí jako rezidentní autor a režisér a který sídlí v proslulém buenosaireském divadelním sále Teatro del Pueblo, jednom z legendárních ohnisek modernistické proměny argentinského divadla 1. poloviny 20. století.
Co se dramatiky týče, Spregelburd sám sebe považuje za žáka argentinských divadelníků Mauricia Kartúna a Ricarda Bartíse, španělského dramatika Josého Sanchíse Sinisterry a výrazně ho inspiroval taktéž argentinský filozof, básník a výtvarník Eduardo del Estal. Spregelburdovy hry se vyznačují zájmem o hodnotové systémy a systémy myšlení - zejména jejich zvraty, kontradikce, přelomy a selhání - a představují jakoby poznámky na okraj četby postmoderní filozofie a esejistiky reprezentovaných Derridovými a Baudrillardovými tezemi o realitě jako umělé kulturní konstrukci.
Pravděpodobně nejlépe vystihuje povahu Spregelburdovy dramatiky mohutný dramaturgický projekt, který autor již od roku 1996 realizuje pod souborným názvem Heptalogie Hieronyma Bosche. Ta je plánována jako sedmidílný cyklus, z něhož autor doposud publikoval a uvedl šest částí. Spregelburd se nechal inspirovat deskovou malbou Sedm smrtelných hříchů od středověkého malíře Hieronyma Bosche - a to jak formálně, tak obsahově. Ve hrách zařazených do Heptalogie se Spregelburd zamýšlí nad konceptem hříchu (a jeho možností vůbec) v současné době, kdy se lidstvo neřídí žádným pevným náboženským, duchovním či filozofickým řádem. I proto jsou hříchy u Spregelburda nahrazeny jakýmisi "postmoderními deviacemi", které propůjčují názvy jednotlivým dílům jeho dramatické heptalogie: Extravagance, Nechutenství, Panika (uvedena v sezóně 2005/2006 v Činoherním studiu Ústí nad Labem), Hloupost, Skromnost, Paranoia.
Žánrově lze Spregelburdovy hry označit za "chytré" komedie pro spíše intelektuální publikum a zručné divadelní praktiky. Autor v nich pracuje se svými znalostmi několika světových jazyků (včetně esperanta a znakové řeči), ve složitých zápletkách a násobených dějových liniích využívá svůj matematický talent, kombinační schopnosti a zkušenosti s technikou dramatu (vedl řadu dílen tvůrčího psaní v různých zemích Latinské Ameriky a ve Španělsku) a nezapře ani zkušeného divadelního režiséra a herce pohrávajícího si s divadelními konvencemi.
Rozvrácený krucifix…
… hra vznikla v roce 1996 a byla inspirována jeho soukromou návštěvou Prahy. Fenomén couvajícího času, který tvoří páteř hry, připomíná například techniku ze hry dobře známé v evropském kontextu Arabská noc německého autora Ronalda Schimmelpfenniga, kde se scény s mírnými časovými posuny taktéž opakují. Ovšem to, co je u Schimmelpfenniga dovysvětlováním motivace jednotlivých situací, je u Spregelburda znejišťováním kontinuity příběhové linky a konzistence postav. Weck jako vůdčí postava českého hnutí odporu ve státě okupovaném německými vojsky na úsvitu 2. světové války dělá v první polovině hry přesně to, co bychom od něj nečekali - zdá se, že zrazuje a obětuje své spojence, přátele a blízké. Po bodu časového obratu ve scéně XIII vidíme věci v pozměněné podobě a z pozměněného (doslova opačného) úhlu znovu a i Weck se nám před očima promění z manipulátora v manipulovanou oběť. Čas zde postupuje dozadu, ale nikoli jako automatické opakování, nýbrž jako další vrstva v magickém "Alefu" totálního současí. Vysvětlení autor ponechává na inscenátorech s vědomím toho, že hru - jak se to také dělo i při jejím uvedení v Německu či Itálii - lze číst moha způsoby: filozoficky, politicky, ideologicky, nábožensky. Jednoznačné (obzvláště pro českého čtenáře znalého historického kontextu, který by snad jejího autora chtěl podezírat z ignorance) je pouze to, že není historická. I proto bude recepce hry Rozvrácený krucifix právě v prostředí, kde k ní autor čerpal prvotní inspiraci, jistě další zajímavou kapitolou v "historii" jejích interpretací.
www.divadlo.cz/transteatral
transteatral@seznam.cz
Zdroj: Martina Černá, svarcovka@seznam.cz