10.08.2006 00:00

Krumlovský festival uvedl v zámeckém divadle barokní operu

Český Krumlov 10. srpna (ČTK) - Divadlo, tak jak jej zažívali lidé v době baroka, si mohli užít diváci českokrumlovského hudebního festivalu. Do tamního zámeckého divadla se po 250 letech vrátila barokní opera La serva padrona (Služka paní) slavného italského skladatele Giovanniho Battisty Pergolesiho (1710 až 1736). V nastudování souboru Collegium Marianum ji ještě v pátek 11. srpna uvede Mezinárodní hudební festival Český Krumlov 2006.

Jedno z mála zachovaných barokních divadel v Evropě, které je jinak možné vzhledem k nutnosti jeho ochrany navštívit pouze při prohlídce, ožívá divadelní produkcí jen výjimečně, maximálně třikrát do roka.

La serva padrona patří k nejslavnější dílům Pergolesiho. Komická dvouaktovka měla zásadní vliv na vývoj opery buffy v Itálii a ve Francii. Služka paní sloužila původně jako intermezzo, zábavná vložka do jiného dramatického kusu, dávala posluchačům odběhnout od vážných myšlenek. Od roku 1733 je stále hraná, a tedy živá. Dva zpěváci spolu s mimickými výstupy sluhy rozehrávají situační, stále aktuální komedii na téma staromládenecké ženitby. Jedinými postavami hry jsou starý a bohatý doktor Uberto, mladá a vdavekchtivá služka Serpina a němý sluha.

O velké oblibě Služky paní svědčí i skutečnost, že se v českokrumlovském divadle hrála již v roce 1750. Její dobový tisk je na zámku uložen ve Schwarzenberské hudební sbírce.

Soubor Collegium Marianum sdružuje mladé české a zahraniční interprety staré hudby. Za rozsáhlé projekty s významnými zahraničními sólisty, dirigenty a choreografy získal soubor již řadu ocenění.

K rozkvětu divadelního života v Krumlově přispěla již vláda Viléma a Petra Voka z Rožmberka v druhé polovině 16. století. Kníže Jan Kristián I. z Eggenberku nechal v letech 1680 až 1682 postavit dodnes zachovanou divadelní budovu. V letech 1765 a 1766 byla upravena, vybavena novým zařízením a dekoracemi, zejména unikátní technikou na výměnu kulis, jejíž funkci v plném rozsahu dnes odborníci neznají. Ačkoliv dnes uváděný kus nabízí možnost vyměnit dekorace pouze jednou, jejich proměna, která se bleskurychle uskuteční během několika vteřin, sklidila úspěch diváků snad větší než výkony zpěváků.

Divadlo je dnes unikátní pro značnou míru autenticity. Kromě 13 souborů dekorací, více než 600 kostýmů a kostýmních doplňků, přes 150 rekvizit a 50 efektových strojů se zachovala bohatá archívní dokumentace - libreta, scénáře, texty, partitury, notový materiál, inventáře, účty a další dokumenty podávají informace o divadelním životě v 17. až 19. století.

S krumlovským barokním divadlem je srovnatelné pouze švédské královské divadlo v Drottningholmu u Stockholmu z roku 1766, které se také dochovalo i s technickým zařízením. Jeho dekorace jsou ovšem až ze 70. let 18. století a vykazují již klasicistní rysy. Krumlovské dekorace naproti tomu vycházejí ze stylu iluzivního evropského baroka.

Divadlo se rekonstruovalo od 60. let, teprve od počátku 90. let ale výraznějším tempem. V roce 1992 vznikla Nadace Barokního divadla. Od roku 1997 je v divadle prohlídkový provoz.

Markéta Horešovská sih mkv

Autor článku: ČTK