29.12.2010 00:00

LEDNOVÉ PREMIÉRY V MULTIKULTURÁKU STADION

Brněnské centrum pro nezávislou tvorbu, které vzniklo na konci září loňského roku na Kounicově 22, má za sebou tři měsíce naplněné nejrůznějšími akcemi a produkcemi, počínaje uvedením dvou premiér domácího soboru Buranteatru (pohádka Jak Tobiášek a Klárka našli kamaráda a autorská adaptace Moliérova Misantropa), přes zajímavé hosty (skupina Poletíme, nový cirkus La Putyka) až po multižánrové trhy s nezávislou módou Factory Fashion Market.

Do nového roku 2011 vstupuje Stadion ještě razantněji: k pravidelným činoherním večerům přibude hned na začátku roku koncert Mako!Mako (6. 1. ve 20:00), tři večery filmového klubu budou věnovány Československému trezorovému filmu z roku 1969 (Kladivo na čarodějnice, Ucho a Den sedmý – osmá noc) a proběhnou hned tři premiéry.

15. ledna představí multimediální platforma Oorphane svůj večer krátkých choreografií s názvem Butterfly effect. "Motýlí efekt, nebo také efekt motýlího křídla, vyjadřuje citlivou závislost vývoje systému na počátečních podmínkách, přičemž malé výchozí změny mohou vést k dalekosáhlým výsledným odchylkám v celém systému... jedna drobná provokace může mít... velké následky..."

Poprvé se na jevišti představí také americký nositel Pulitzerovy ceny za román Cesta CORMAC MC CARTHY. Jeho nejnovější hru EXPRES NA ZÁPAD / THE SUNSET LIMITED v překladu Alžběty Šáchové nastudovala Hana Mikolášková s Jiřím Vyorálkem a Tomášem Sýkorou v hlavních rolích. Konverzační hra plná černého humoru a napětí nabízí v překvapujícím dialogu zajímavý pohled na víru a smrt. Black & White. Dva cizinci se potkali na nádraží. Jeden druhému zachránil život. Nebo ne? Je možné někomu vnutit chuť do života nebo naopak vysvětlit touhu po smrti? Lze na začátku 21. století nalézt útěchu ve víře a v Bohu? Napravený kriminálník Black nevidí nic černě, profesor White není schopen pohlédnout na věci z té světlejší stránky. O co jim jde? O to, kdo bude žít a kdo chytí svůj Sunset Limited. „Co kdybych vám dal své slovo, že půjdu rovnou domů a po cestě se nepokusím zabít?“ McCarthyho román v dramatické formě není oslavou smrti ani modlitbou za zemřelé, je o každodenním míjení a setkávání živých a těch, kteří jsou mrtví zaživa. Protože ne všechna světla v tunelu znamenají nový život. Stadion hru uvádí jako evropskou premiéru 20. ledna v 19:30. A

29. ledna opět v 19:30 spatří světlo světa již deváté pokračování cyklu Identita v produkci Divadla Feste a režii Jiřího Honzíčka s názvem Pásla koně na balkóně. Létající kůň. Prosklený balkon. Veruna miluje Janise. Janis má Verunu. Veruna chce domů. Detektivka. Dopis na rozloučenou: „Oblékli nás podle sebe a posadili do prázdných bytů s ústředním topením. Máme se jim podobat. Tím zabili naše duše. Jsme předělaní. A teď nás předělané ze svého světa vyhánějí. Rodiny vyvážejí z měst. Jsme špinaví cigáni, kteří jim otravují život a hyzdí jejich nablejskané ulice. Jenže Romové už zapomněli odkud přišli a nemají se kam vrátit. My nemáme domov, protože nám ho vzali ti samí, kteří nám teď berou i to posraný ústřední topení.“ Koncepce, text: Jiří Honzírek, Katarína Koišová, Sabina Machačová Hrají: Jan Grundman, Barbora Milotová, Lubomír Stárek Režie: Jiří Honzírek Produkce: Barbora Doležalová PR: Šárka Syslová

Zdroj: hanka.sax@email.cz

Autor článku: Informace z divadel