Legendární divadelník Otomar Krejča oslaví pětaosmdesátiny
Praha 21. listopadu (ČTK) - Jen málo českých divadelníků se může pochlubit takovou reputací jako Otomar Krejča. Někdejší šéf činohry Národního divadla a především zakladatel legendárního Divadla za branou, který režíroval v divadlech doma i v zahraničí a jako herec ztvárnil desítky divadelních a filmových rolí, se ve čtvrtek 23. listopadu dožije pětaosmdesátin.
Krejča se narodil 23. listopadu 1921 ve Skrýšově na Pelhřimovsku. K divadlu odešel ihned po maturitě na pelhřimovském gymnáziu, nejprve ke kočovné společnosti, poté do regionálních divadel v Jihlavě a Kladně. V Praze si poprvé zahrál v Nezávislém divadle, v letech 1945 a 1946 hrál u E. F. Buriana v Divadle D 46. Následujících pět let pak v Divadle československé armády na Vinohradech.
Krejča koncem čtyřicátých let vystudoval divadelní vědu na filozofické fakultě. Počátkem 50. let se jeho výrazná tvář, později skrytá v hustém plnovousu a za silnými brýlemi, objevovala na jevišti české první scény; byl Shakespearovým Othellem i Molierovým Donem Juanem. Známým se stal i díky filmovým rolím, hrál v Krejčíkově Vyšším principu i budovatelské komedii Hudba z Marsu. Od poloviny 50. let postupně opouštěl hereckou dráhu a začal se věnovat režii.
V roce 1956 byl jmenován šéfem činohry Národního divadla. Po pěti letech však na funkci rezignoval, a to na protest, že byl z ND propuštěn jeho nejbližší spolupracovník dramaturg Karel Kraus.
V roce 1965 spolu s Krausem, dramatikem Josefem Topolem a herci Marií Tomášovou, která je jeho manželkou, a Janem Třískou založil Divadlo za branou. Tady konečně mohl na jevišti pravidelně uvádět současné české autory i své oblíbené klasiky. V divadle v pasáži Adria dostali prostor jak Topol s Kočkou na kolejích, tak Anton Pavlovič Čechov a jeho Tři sestry. Divadlo za branou se stalo významným centrem nezávislé kultury, což, spolu s Krejčovou angažovaností v roce 1968, bylo trnem v oku komunistickému režimu.
V roce 1968 se Krejča angažoval během Pražského jara, patřil k prvním signatářům petice 2000 slov a protestoval proti sovětské okupaci Československa. V roce 1970 byl vyloučen z komunistické strany, jejímž členem byl od osvobození v roce 1945. S nástupem takzvané normalizace musel Krejča odejít z čela Divadla za branou, divadlo samo bylo v červnu 1972 zrušeno.
Krejča v polovině 70. let ještě připravil pět inscenací v libeňském divadle S. K. Neumanna, pak už směl režírovat jenom za hranicemi. Mimo jiné byl ředitelem Městského divadla v Düsseldorfu a jako host připravil řadu inscenací například ve Francii, Velké Británii, Rakousku, Belgii či Švédsku.
Po listopadu 1989 Krejča znovu otevřel Divadlo za branou, tentokrát s římskou dvojkou v názvu. Divadelní kritika ale přijala znovuzrozenou legendu s rozpaky, po pěti letech musel Krejča po sporech s ministerstvem kultury o financování svoji scénu podruhé rozpustit. Koncem roku 1994 se ještě ucházel o místo šéfa činohry Národního divadla, komise jej ale nakonec vyřadila, údajně kvůli věku.
Otomar Krejča, který je znám paličatostí i dramaturgickou odvahou, obdržel za své dílo celou řadu domácích a zahraničních ocenění. Například v roce 1998 dostal medaili Za zásluhy, v roce 2001 cenu Thálie za celoživotní mistrovství. O rok později mu Akademie múzických umění udělila čestný doktorát.
Petr Satrapa nob mkv