14.12.2022 20:31

Liberecké divadlo uvede operetu Emmericha Kálmána Čardášová princezna

Liberecké divadlo po 18 letech chystá k uvedení Čardášovou princeznu maďarského skladatele Emmericha Kálmána. Jde o jedno z nejslavnějších a divácky nejúspěšnějších operetních děl na světě, řekla dnes novinářům dramaturgyně liberecké opery Lenka Dandová.

„Říká se, že na světě neuplyne jediná minuta, aniž by na pódiu, v televizi, v rádiu nebo na koncertním pódiu nezazněla melodie Emmericha Kálmána. téměř se stoprocentní jistotou můžeme říci, že to budou právě melodie z Čardášové princezny," dodala Dandová.

Světovou premiéru měla opereta ve Vídni v roce 1915. V režii Magdalény Švecové bude poprvé uvedená na scéně libereckého divadle tento pátek. „Čardášová princezna je má první operetní režie. Doposud jsem se věnovala spíše opernímu, tanečnímu a vzácně i činohernímu repertoáru," uvedla Švecová. Kálmánovo dílo si zamilovala. „Zejména proto, že se dokážu vžít do duše ženy, která je jako zpěvačka ze šantánu sice všemi obdivována, jakmile však zhasnou reflektory jeviště, její hodnota je měřena světlem všedního dne a společenským nastavením. Patří všem a vlastně nikomu," dodala.

V příběhu hvězda budapešťského kabaretu, zpěvačka a tanečnice Sylva Varescu okouzlí mladého vídeňského knížete Edwina. Sylva má ale odjet na turné do USA. Aby tomu kníže zabránil, nabídne jí manželství. Zároveň od jeho rodičů přichází oznámení o jeho zasnoubení se sestřenicí Anastázií. A od toho se odvíjí série nedorozumění a komických momentů.

Ze dvou tváří Sylvy je její představitelce Miroslavě Časarové bližší ta intimnější. „Je to ta obyčejná holka, která je strašně nešťastná z toho, že ona, šantánová zpěvačka, se zamilovala do knížete. A co teď s tím má dělat, když se to k sobě nehodí. Tato Sylva je mi bližší než ta Sylva v lesku světel, ale myslím, že jsme si našla cestu k oběma," uvedla Časarová, která bude v této roli alternovat s Terezou Mátlovou. V roli Edwina se budou střídat Josef Moravec a Dušan Růžička.

Dirigentem představení je Josef Kurfiřt. „Čardášová princezna je veselá, s pozitivním koncem, ovšem obsahuje zároveň mnoho hudebních čísel, která rozjásaná rozhodně nejsou. Skladatel dokázal prakticky každému valčíku vtisknout jinou emoci. Od veselých a slavnostních až po melancholické nebo vyloženě hluboce smutné," uvedl dirigent. Tato pestrost podle něj dělá z tohoto díla stálici operetního repertoáru. „Kálmán nám v této operetě servíruje jeden hit za druhým a myslím, že posluchač si je zamiluje všechny. Jsem přesvědčen o tom, že žádný návštěvník neodejde z divadla bez toho, aniž by si cestou domů broukal některou z melodií, které během představení uslyší," dodal.

https://www.saldovo-divadlo.cz/

Autor článku: ČTK: knt, dr

Liberecké divadlo uvede operetu Emmericha Kálmána Čardášová princezna

Inscenace

22.12.2025

Symfonický orchestr Českého rozhlasu vstoupí do nového roku s vroucností italských melodií

Vstup do jubilejního roku, na který připadá 100. výročí vzniku Symfonického orchestru Českého rozhlasu, bude v jeho podání radostný a hřejivý. Přesně takovou atmosféru dokáží vykouzlit nejslavnější italské písně a árie v podání hráčů SOČRu, tenoristy Daniela Matouška a jeho mladých kolegů Barbory Kubíkové a Ahmada Hedara. Název programu ´O sole mio mj. odkazuje na CD, které jmenovaní interpreti společně připravili pod taktovkou Jana Kučery.

17.12.2025

Poslední premiérou šumperského divadla v tomto roce je adaptace filmové komedie Pane, vy jste vdova!

Divadlo Šumperk uvede v sobotu poslední premiéru letošního roku, kterou je divadelní adaptace filmové komedie se sci-fi prvky Pane, vy jste vdova! Komedii scénáristů Miloše Macourka a Václava Vorlíčka připravil pro šumperské divadlo režisér Jiří Liška, jehož tvorba byla dosud známa především zdejším dětem a to díky inscenacím Rychlebské pohádky a Hrnečku, vař!

17.12.2025

Dido a Aeneas v Národním divadle: barokní opera jako intimní drama mysli

Opera Národního divadla uvede v sezoně 2025/2026 ve Stavovském divadle novou inscenaci barokní opery Dido a Aeneas Henryho Purcella – jednoho ze základních kamenů operní historie a díla mimořádné emocionální síly. Hudebního nastudování se ujme barokní specialista Michael Hofstetter, režie je v rukou Alice Nellis. Na inscenaci spolupracuje také Collegium Vocale 1704.