Liberecké divadlo zahájilo kampaň za vyšší návštěvnost
Nový ředitel Šaldova divadla v Liberci Martin Otava zahájil kampaň, která má zvýšit návštěvnost třísouborové scény až o třetinu. Objíždí státní a městské firmy a banky v Libereckém kraji, aby v nich probudil zájem o divadlo. Nové diváky bude hledat také mezi studenty a seniory. Očekává totiž to, že v příštím roce budou kvůli krizi dotace od ministerstva kultury i libereckého magistrátu zřejmě menší než dosud, a bez pomoci nových diváků se nepodaří možný deficit vyrovnat. Podle Otavy nyní do divadla na domácí scéně přijde asi 70.000 lidí ročně.
"Na poslední chvíli jsem tomu přizpůsobil skladbu předplatného tak, aby uspokojilo všechny věkové i zájmové skupiny," dodal Otava, který nastoupil do funkce počátkem září. Divadlo pod jeho vedením nechce jít cestou zvyšování vstupného, reorganizací a hledáním vnitřních úspor navíc už prošlo před dvěma lety. "Nemáme už kde šetřit. Snad jedině rekonstrukcí obou divadelních budov, z nichž uniká mnoho energií, na tu ale nejsou peníze," poznamenal.
Vedle nových diváků mají zvýšit tržby divadla také komerční zájezdy opery a baletu po Čechách, ale zvláště do ciziny. Otava chce, aby soubory spolupracovaly s jinými divadly, prvního partnera pro ně už našel ve Štětíně. Ročně plánuje asi 20 zájezdů za hranice. "Umožní nám to změřit si síly," podotkl.
Na příští rok připravilo divadlo tradičně 14 nových titulů, z toho osm činoherních, tři opery, jednu operetu a dva balety. Otava po dohodě s dramaturgy a činohrou do plánu přidal Moliérova Lokomce, francouzskou komedii Dámský krejčí, komedii z alžbětínské doby Sedm nápadů na zavraždění manžela a klasickou detektivku Agathy Christie Deset malých černoušků. "Myslím, že divák se chce v divadle hlavně inteligentně bavit a smát, tím jsem se řídil," podotkl.
Martin Otava absolvoval Akademii múzických umění v Praze. Ještě za studia na konzervatoři nastoupil do svého prvního hereckého angažmá v Divadle na Vinohradech. Hrál ve Východočeském divadle v Pardubicích, v Kolíně a čtyři roky byl sólistou operety a muzikálu v pražském Hudebním divadle Karlín. Od roku 1991 byl 16 let operním režisérem Státní opery Praha, spolupracoval s Divadlem J. K. Tyla v Plzni, Národním divadlem v Brně a Městským divadlem v Ústí nad Labem. Režíroval na zahraničních operních scénách a festivalech v Japonsku, Německu, Norsku, Španělsku a USA. V Šaldově divadle dostal před 18 lety svou první operní režii vůbec - Fausta a Markétku, a rok na to Dona Carlose. Znovu začal s divadlem spolupracovat loni na inscenacích Poprask v Opeře a Julius Caesar. Dva roky je také členem rady pro otázky divadla při libereckém magistrátu. Jeho předchůdce František Dáňa, který vedl divadlo deset let, odešel na vlastní žádost do důchodu.
Divadlo F. X. Šaldy se skládá z opery, činohry a baletu. Liberecká radnice ho dotuje každý rok téměř 70 miliony Kč, čtyři miliony mu přidalo letos ministerstvo kultury.
Zdroj: Petra Laurinová, snm