Listopadové novinky knihovny Divadelního ústavu
Podzim se v naší knihovně pravidelně nese ve znamení akvizice nových zahraničních publikací, především díky pražskému komornímu knižnímu veletrhu Book Me. Letošní prezentace knih byla pojata věru umělecky, šlo totiž přímo o výstup studijního projektu Objects of Language doktorandek AVU Hany Chmelíkové a Lucie Nováčkové. Jejich inovativní pojetí bylo opravdu originální se snahou o hravost, nicméně nákupu knih příliš nevyhovovalo. Přesto se nám podařilo z uniformně a anonymně zabalených knih vybrat několik zajímavých kusů.
Katalog Knihovny Divadelního ústavu
Nejprve bych ráda upozornila na dvě výživné knihy z nakladatelství Routhledge. Pořídili jsme sborník 23 esejů obsáhlého mezinárodního vědeckého týmu, který pod editorským vedením Tracy C. Davise a Petera W. Marxe znovu promýšlí způsoby psaní dějin divadla a performance. Sborník The Routledge Companion to Theatre and Performance Historiography zpochybňuje tradiční oborové hranice tím, že zahrnuje rozmanité perspektivy, historická období i geografické oblasti. Publikace slouží jako výuková pomůcka i odborná příručka, jež zdůrazňuje inkluzivní, „polyfonní“ přístup k divadelní historiografii. Současně uvádí divadlo do dialogu s příbuznými obory, jako jsou digitální humanitní vědy, klasická studia či antropologie.
Knihu si u nás můžete studovat prezenčně pod signaturou MA 11023.
Druhá, formálně podobná publikace, The Routhledge Companion to Site-specific performance nabízí ucelený přehled klíčových témat, argumentů a postupů spojených s fenoménem site-specific. Shromážděné eseje, případové studie i texty z praxe představují zásadní zdroj sledující jak zavedené, tak nové myšlenky tohoto oboru. Publikace zdůrazňuje jeho interdisciplinární charakter a soustředí se na tanec, divadlo, geografii, historii, ekologii, média a architekturu. Metodologická část ukazuje praktické přístupy a způsoby tvorby site-specific performancí v různých prostředích. Celek tak nabízí širokou škálu perspektiv a je inspirací pro studenty, badatele i tvůrce.
Publikaci si můžete půjčit pod signaturou MA 11048 k prezenčnímu studiu.
Další kniha téhož nakladatelství nazvaná Dramaturgy and History představuje praktický pohled na oblast dramaturgie, která se často bere jako samozřejmá: totiž na každodenní práci s historií a historiografií. Dramaturgové hrají klíčovou roli v tom, jak divadlo interpretuje minulost a jak se vztahujeme k našemu dědictví. Tento sborník totiž zpochybňuje představu historie jako pevně daného souboru faktů a ukazuje postupy a přístupy osmnácti dramaturgů působících v různých prostředích – od profesionálních divadel přes univerzity až po muzea a archivy. Dramaturgové pracují s historií mnoha způsoby a všichni se musí nějak konfrontovat se zásadními otázkami a výzvami, které přináší práce s minulostí.. Kniha je cenným zdrojem pro pedagogy i studenty dramaturgie. Každá kapitola obsahuje závěrečné praktické cvičení, které pomáhá uplatnit probírané metody v praxi.
Publikaci si můžete půjčit domů pod signaturou MA 11044.
Kniha Theatre and Cognitive Neuroscience z nakladatelství Bloombury podává ucelený úvod do hlavních oblastí výzkumu a praxe na průsečíku umění a neurovědy. Příspěvky neurovědců, teatrologů a umělců ze sedmi zemí přinášejí pestrou a odborně podloženou škálu pohledů, která slouží jako podnět k dalšímu zkoumání. Kniha je rozdělena do čtyř částí věnovaných divadlu jako prostoru vztahů z neurokognitivního hlediska, divákově performativní zkušenosti a „ztělesněné teatrologii“, komplexitě divadla a lidského poznávání a také interdisciplinárním přístupům k aplikované performanci. Kapitoly zahrnují práce mezinárodně uznávaných odborníků i neurovědců zabývajících se jednáním, zrcadlovými neurony, percepcí prostoru, empatií a intersubjektivitou. Publikace dokládá rostoucí zájem kognitivní neurovědy o performativní umění a současně ukazuje bohatství debat vyplývajících z různých přístupů.
Knihu si u nás můžete zapůjčit domů pod signaturou MA 10967.
Z nakladatelství Routledge jsme zakoupili ještě zcela novou drobnější publikaci Dramaturgies of Imersion, která představuje souhrnný pohled na současné formy imerzivního divadla a zkoumá, jak různé dramaturgické strategie vtahují diváka do prostoru a dění inscenace. Autoři rozlišují různé poetiky „ponoření“ a „vynoření“, tedy způsoby, jak zážitek intenzivního zapojení může vést k reflexi či kritickému odstupu, a věnují se také etickým a sociálním otázkám spojeným s participací diváků. Publikace propojuje teoretické rámce s detailními případovými studiemi převážně ze severní Evropy a ukazuje, že imerzivní divadlo není jednotný žánr, ale široká škála přístupů — od intimních po environmentální a participativní. Díky této kombinaci teorie a praxe slouží kniha jako cenný zdroj pro studenty, pedagogy i praktické divadelníky.
Kniha si ji u nás půjčit k domácímu studiu pod signaturou MA 11050.
Další kniha ze stejného nakladatelství nazvaná The Physically Disabled Dancer and the Affirmative Model of Disability zkoumá aktivity a úspěchy tanečníků s tělesným postižením a zároveň poukazuje na nerovnosti v oblasti integrovaného tance ve Velké Británii (kde je v současnosti větší důraz kladen na interprety s mentálním postižením). Autor vychází z tzv. afirmativního modelu postižení, který vnímá postiženého člověka nikoli jako objekt lékařské péče nebo oběť sociální lhostejnosti, ale jako samostatnou, sebevědomou osobnost, pro kterou je postižení pozitivní součástí vlastní identity. Kniha čerpá z rozhovorů s tanečníky, choreografy, akademiky a producenty umění z britského kontextu a kombinuje různé pohledy na taneční umění osob s postižením s odbornou rigorózností studií o postižení. Není bez zajímavosti, že první z rozhovorů vznikl s českou umělkyní a fyzioterapeutkou Markétou Stránskou.
Tuto knihu žádejte v naší knihovně pod signaturou MA 11049.
Již od léta máme ve fondu publikaci na kterou, na kterou jsme získali tip během letního teatrologického sympozia v Mikulově přímo od její editorky Jany Spáčilové, docentky muzikologie působící na olomoucké univerzitě. Ač anglicky psaná kniha The Singing Libuše (An Ancient Bohemian Myth on the Opera Stage) vznikla jako výstup bádání českého týmu, z provozních důvodů vyšla v Německu a na našem knižním trhu je poměrně těžko sehnatelná. Ale my ji máme!
Kniha přináší historicko-kulturní analýzy, porovnání jednotlivých operních verzí i edici původních libret s překlady, čímž poskytuje ucelený přehled evropských operních zpracování tohoto příběhu. Ukazuje, že Libuše nebyla vnímána jednotně, ale stávala se symbolem moci, ctnosti, národní identity či politického poselství podle potřeb dané doby. Kniha odkrývá rozmanité interpretace jednoho „národního“ mýtu a ukazuje, jak hudební divadlo v evropském kontextu formovalo i přepisovalo historické příběhy.
Knihu si můžete půjčit domů pod signaturou MA 10968.





