22.12.2018 09:32

Louskáček z londýnského Královského baletu přináší do kin vánoční čas

Do českých kin míří pohádkový Louskáček v podání londýnského Královského baletu. Okouzlující klasika s hudbou Petra Iljiče Čajkovského a v choreografii Petera Wrighta je už tradičním symbolem Vánoc. Příznivci baletu v kině budou mít možnost vidět britského Louskáčka v deseti českých kinech od 3. Do 26. prosince.

Když v roce 1984 choreograf Peter Wright uvedl Louskáčka v londýnské premiéře, bylo okamžitě jasné, že vytvořil své vrcholné životní dílo, které se rychle zařadilo do světového baletního kánonu. Tvůrčím způsobem a s citem přepracoval původní a bezmála sto let starou choreografii Lva Ivanova, jenž tehdy v jevištní realizaci navázal na svého učitele Maria Petipu. „Myslel jsem si, že se bude Louskáček hrát tak dvě tři sezóny,“ říká skromně devadesátiletý choreograf. Pravdou je, že Wrightův Louskáček se stal součástí britské vánoční tradice stejně jako pečený krocan, sváteční projev královny Alžběty a horký punč. Jak se mu to podařilo? Společně s designérkou Julií Trevelyan Oman využili nesmrtelné poezie malovaných dřevěných hraček, konejšivě hřejivých barev a pohádkových i elegantních kostýmů a uniforem, které jako by vzešly z kreseb dávných dětských knížek našich předků. Samotný příběh Louskáčka bojujícího s myším králem z pera geniálního pruského romantika E. T. A. Hoffmanna oplývá nekonečnou magií.

Vedle slavných baletních čísel, jako je např. vířivý tanec sněhových vloček či snový tanec Cukrové víly, se před diváky odehrává velkolepá podívaná v podobě pestrého pohádkového reje, do kterého je zapojen celý baletní ansámbl. Hostující baletní mistr Christopher Carr měl na zkoušce v sále v jednom okamžiku zhruba dvě stě tanečníků. Ukočírovat takový dav v nejroztodivnějších kostýmech je jistě hodno respektu. V inscenaci se objevují původní kostýmy, které na scéně „vystoupily“ již bezmála šestsetkrát, takže péče o ně vyžaduje téměř restaurátorské kvality. Potvrzuje to i Natalia Stewart, jež na první londýnské baletní scéně provádí kostýmní supervizi: „V zákulisí jsou stále připravené a pohotové švadleny s jehlami, spínacími špendlíky a dalšími proprietami, takže když taneční číslo dovolí protagonistovi zmizet ze scény, v okamžiku se kostým upraví, zašije, zpevní. Musí to být opravdu bleskurychlé zákroky,“ dodává.

Příznivcům baletu v kině, kteří měli příležitost vidět Louskáčka už v loňské sezóně, se navíc naskýtá jedinečná příležitost shlédnout tuto nestárnoucí baletní klasiku v novém obsazení. V roli Cukrové víly vystoupí argentinská primabalerína Marianela Nuñez, která okouzlila diváky baletních přenosů v nedávno uvedeném baletu Bajadéra. Stejně tak ruský tanečník Vadim Muntagirov v roli Prince. V roli dívky Krály se objeví sólistka Anna Rose O'Sullivan a Louskáčka zatančí energický portugalský tanečník a první sólista Marcelino Sambé.

Baletní přenosy z Královského baletu Londýn přinášejí divákům jedinečný zážitek: exkluzivní záběry ze zákulisí, rozhovory s tvůrci i interprety a detailní záběry. Přímý přenos začíná ve 20:15.

www.baletvkine.cz
www.vicnezfilm.cz

Autor článku: Radek Pavlovič

Louskáček z londýnského Královského baletu přináší do kin vánoční čas

Zahraniční divadlo

26.06.2025

Český soubor Spitfire Company míří na festival do Avignonu

Soubor Spitfire Company se jako jeden z mála českých divadel představí od 5. do 22. července v Avignonu na jihu Francie, na Festivalu d’Avignon Off. V kurátorském programu divadla La Manufacture se objeví dvě oceňované inscenace: The Last of the Soviets (Konec človeka?!?), znepokojivý portrét života uvnitř totalitního systému Sovětského svazu a současného Ruska, oceněný Fringe First Award na festivalu v Edinburghu, a rodinná performance Vivat Messi, propojující freestyle fotbal s českým mistrem světa, tanec a živou hudbu.

23.06.2025

Kateřina Kněžíková zazpívá na prestižních britských scénách: Glyndebourne a Královská opera v Londýně

Přední česká sopranistka Kateřina Kněžíková se v létě a na podzim 2025 představí britskému publiku ve dvou výjimečných projektech: v titulní roli Janáčkovy opery Káťa Kabanová na festivalu Glyndebourne a při svém debutu v londýnské Královské opeře na inauguračním koncertu Jakuba Hrůši.

17.06.2025

Národní divadlo Brno úspěšně reprezentovalo Česko v Japonsku

Činohra Národního divadla Brno absolvovala největší zahraniční zájezd ve své historii. Inscenace Matka od Karla Čapka byla uvedena mezi 28. květnem a 5. červnem 2025 v prestižním New National Theatre Tokyo a následně ve městě Sakai u Ósaky v rámci doprovodného kulturního programu světové výstavy EXPO 2025.