23.04.2024 12:22

Lze dnes Věřit v šelmy? HaDivadlo zpracovává francouzskou prózu o vztahu člověka a přírody

Autobiografie francouzské antropoložky Nastassji Martin s názvem Věřit v šelmy se dočká své divadelní adaptace v brněnském HaDivadle. Inscenační tým v čele se slovenskou režisérkou alternativního divadla Júlií Rázusovou a dramaturgyní Annou Prstkovou představí témata propasti mezi divokou krajinou a západní civilizací i vyrovnávání se s osobním traumatem v kontextu současné geopolitické situace. Premiéra se uskuteční v úterý 7. května 2024.

Antropoložku Nastassju Martin (1986) pro sepsání autobiografické prózy inspirovala událost, která se stala při jejím výzkumu na Kamčatce v srpnu roku 2015. Při putování krajinou ji napadl medvěd, útok s vážným zraněním přežila. Následná hospitalizace v ruských a francouzských nemocnicích ji přiměla k uvažování o rozkolu mezi myšlením západního světa a animistických národů, s nimiž se seznámila při svých výzkumných cestách na Aljašce a Kamčatce. Svou zkušenost popisuje v knize Věřit v šelmy, která v českém překladu Jany Bednářové vyšla v roce 2022 v nakladatelství Neklid. Jedná se o její první román, autorsky však podílela i na několika dokumentárních filmech o kamčatských Evenech, původních obyvatelích.

Autorkami dramatizace pro HaDivadlo – scénu Centra experimentálního divadla – jsou dramaturgyně Anna Prstková a Júlia Rázusová, která se pod inscenací podepíše i jako režisérka. Půjde přitom o vůbec první setkání této slovenské režisérky s brněnskou scénou, čeští diváci ji nicméně mohou znát pro její spolupráci s olomouckým Divadlem na cucky (Zkáza totálního myšlení, 2021) či Městskými divadly pražskými (Galapágy, 2022). Na Slovensku Rázusová platí za jednu z nejvýznamnějších režijních osobností současnosti – iniciovala mimo jiné vznik Prešovského národného divadla, nezávislého uskupení, které po devět let umělecky vedla. Je též mnohonásobnou laureátkou ocenění Dosky a nositelkou Grand Prix festivalu Nová dráma.

V HaDivadle se režijně ujme mimořádně citlivého tématu hranic mezi osobní zkušeností a politikou těla a perspektivou antropologického výzkumu nahlédne otázky jinakosti a národní identity. „Nastassja Martin píše o pomezí, okraji, liminalitě, o hraniční oblasti, mezisvětí, tedy o prostoru, kde podstupujeme riziko narušení, proměny. Mezi mlhou, neurčitou formou, kamčatskými břízami, v chodbách pařížských nemocnic se kromě studené války zdravotnických systémů otevírá velmi současná, osobní a křehká výpověď. Tento introspektivní prostor přináší nejistotu jako nástroj k hledání odolnosti a odvahy na cestě k novému životu. Právě proces zotavování se v podobě performativní výpovědi provokuje náš inscenační tým k hledání jeho jevištní podoby,“ vysvětluje Rázusová.

K práci na inscenaci byl přizván Ian Mikyska, hudební skladatel a intermediální umělec. Je absolventem kompozice na Guildhall School of Music & Drama v Londýně a režie alternativního a loutkového divadla na pražské DAMU. S prací pro divadlo má již zkušenosti – v minulosti komponoval například pro Národní divadlo, Divadlo Husa na provázku či Divadlo Na zábradlí. Scénu a kostýmy pro inscenaci připravuje scénografka a kostýmní výtvarnice Lucia Škandíková, která má za sebou spolupráci s významnými divadelními osobnostmi (Daniela Špinar, Miřenka Čechová, Radim Vizváry) na domácí i zahraniční scéně. Za práci na opeře Z mrtvého domu (Národní divadlo) získala v roce 2015 Cenu divadelní kritiky.

Z ansámblu HaDivadla budou v inscenaci Věřit v šelmy k vidění herečky Magdalena Kuntová, Magdalena Straková a Simona Peková a herci Jáchym Sůra a Jiří Miroslav Valůšek. „Nastassja v podání Magdaleny Strakové a Magdaleny Kuntové prochází nejen procesem zajizvení rány, kterou ze souboje s medvědem utržila. Vyrovnává se také s rozpory ve svém nitru a vyjednává s okolním světem o své pozici v něm. Přestože se jedná o text soustředěný na Nastassju, v příběhu ji k vnitřní svobodě přibližují především vztahy, a proto ji i v naší inscenaci doprovází medvěd, matka, lékaři a lékařky a také evenská rodina, s níž ji pojí hluboké přátelství navázané díky výzkumu,“ přibližuje práci na inscenaci dramaturgyně Anna Prstková.

Premiéra inscenace Věřit v šelmy se v HaDivadle uskuteční v úterý 7. května 2024 od 19.30. První repríza se odehraje v rámci 30. ročníku Festivalu francouzské kultury Bonjour Brno ve středu 8. května s dřívějším začátkem od 17.30 a předcházet jí bude autorský úvod konající se od 17.00 na Studiu. Po třetí repríze plánované na pátek 10. května od 19.30 je možné zúčastnit se besedy s tvůrčím týmem.

Témata ohledávaná v inscenaci se propíší i do dalšího uvedení Diskuze A2 organizované HaDivadlem ve spolupráci s kulturním čtrnáctideníkem A2. Odehraje se ve středu 15. května od 19.30 na sále HaDivadla. Diskuze s podtitulem Šelmy v nás a kolem nás, moderovaná publicistou Matějem Metelcem, představí, v čem spočívá konflikt člověka a divokých šelem a proč je soužití s domestikovanými šelmami tak populární. O prolínání lidského a zvířecího světa přijde debatovat antropolog Luděk Brož z Etnologického ústavu Akademie věd ČR, který se na inscenaci Věřit v šelmy podílí i jako odborný konzultant, a Adéla Pohořelská studující magisterský obor Antropologická studia na FHS UK. Na událost je jako vždy vstup volný.

 

Autor článku: Tereza Teerink Turzíková

Lze dnes Věřit v šelmy? HaDivadlo zpracovává francouzskou prózu o vztahu člověka a přírody

Inscenace

13.06.2025

MÁ VLTAVA – baletní představení předních evropských sólistů v režii bratří Bubeníčků přesně za měsíc roztančí zámecký areál ve Veltrusech

Mimořádné open-air představení MÁ VLTAVA, které propojuje klasickou hudbu Bedřicha Smetany a současný tanec, přiváží do zámeckého areálu ve Veltrusech světově uznávaný choreograf a tanečník Jiří Bubeníček. Představení vzniklo ve spolupráci s předními sólisty významných evropských baletních scén.

13.06.2025

Händelova opera Julius Caesar v Egyptě v autentické podobě pouze pětkrát v Ostravě

Operní opus Georga Friedricha Händela (1686–1759) o Caesarově tažení do Egypta a jeho vztahu s královnou Kleopatrou ovládne ostravské Divadlo Antonína Dvořáka na konci sezóny. Premiéra opery Julius Caesar v Egyptě bude 19. června a po pouhých pěti představeních v Ostravě jsou v plánu ještě tři na festivalu ve Znojmě.

13.06.2025

Divadlo Husa na provázku se v příští sezoně zaměří na téma strachu

Dramatický debut oceňovaného prozaika Petra Šestáka, adaptace strhujícího historického románu nositele Nobelovy ceny I. B. Singera, komorní ponor do vnitřního světa a prožívání zvířat i objektové divadlo pro děti z dílny seniorského Studia 60+. Sezona 2025/26 v brněnském Divadle Husa na provázku ponese heslo Neboj, neboj! a nabídne řadu možností pohlédnout do tváře osobním i kolektivním strachům dneška.