30.01.2014 12:53

Macbeth – nejčernější alžbětinská tragédie v režii Rastislava Balleka

Jako stín kráčí tento příběh staletími a horkou výzvou je i pro třetí tisíciletí a Národní divadlo moravskoslezské, které inscenaci představí pod vedením progresivního slovenského režiséra Rastislava Balleka.

Díky nelítostnému boji o moc se král Macbeth ocitá v pekle, o to horším, že se jedná o peklo lidské duše. Macbeth stoupá přes mrtvoly ke svému cíli. Jeho příběh je o to působivější, že si své konání do důsledku uvědomuje, a věc svědomí mu není cizí.

Vrcholná Shakespearova tragédie Macbeth (1606) líčí rozpad silné a mimořádné osobnosti, neboli slovy překladatele inscenace profesora Hilského: „kterak se z hrdiny stane padouch“, a odráží spíše stav mysli tažené a manipulované okolnostmi než historické reálie. Mistr William Shakespeare krále přetvořil na znepokojivou zrůdu, obraz lidského chtíče: „Pro mě to znamená vytvořit člověka, kterého obrovský zmatek v hlavě dožene do neskutečného šílenství, ze kterého není návratu,“ hovoří o roli představitel Macbetha Vladimír Polák.

Nabídku režie přijal progresivní slovenský režisér a dramaturg Rastislav Ballek, s jehož režijní vizí a pracovními metodami se nejen ostravští herci, ale i diváci setkávají poprvé: „Kdyby Macbeth byl takříkajíc čítankově o ‚zlu v člověku‘, tak bychom se na závěr dozvěděli, kde se zlo v člověku bere, nebo ‚o čem‘ to zlo v člověku je. My se to ale nedozvíme, ani když hra skončí. Vyvolává ve svých účastnících vzrušení, jistou dávku koncentrace a vyplavuje endorfiny. Není to hra ‚o‘, je to hra. Zkomponovaná z věcí, které v člověku vyvolávají pocit hravosti a napětí, které cítí při hře. Tyto věci v ní zobrazuje válka, intrika, vražda, kouzla... Tak jako čarodějnice míchají ve hře různé kousky těl a předmětů, Shakespeare pouze míchá tyto věci, které jsou vzrušující, ale nevíme, o čem jsou. O čem je biliár nebo šachy? Přesto jsou zajímavé,“ charakterizuje hru Rastislav Ballek.

V krvavé scéně a kostýmech Kataríny Holkové se za hudby Andreje Kalinky kromě Vladimíra Poláka představí jeho Lady Macbeth Lada Bělašková: „Člověk si váží takové role, jako je Lady Macbeth. Říká se, že je to nejtěžší dramatická role, jaká existuje,“ dodává.

Premiéra nejčernější alžbětinské tragédie Macbeth se koná 6. února v 18.30 hodin v Divadle Jiřího Myrona.

www.ndm.cz

 

Autor článku: Klára Kadlecová

Macbeth – nejčernější alžbětinská tragédie v režii Rastislava Balleka