18.10.2019 12:17

Manon z Metropolitní opery je oslavou ženského sopránu

Vrcholným dílem francouzské romantické opery Manon skladatele Julese Masseneta pokračují přenosy z Metropolitní opery v kinech. Už 26. října se v tuzemských kinech představí zástupci mladé pěvecké generace, sopranistka Lisette Oropesa a tenor Michael Fabiano.

Nejvýznamnější představitel francouzské opery 19. století Jules Massenet, byl – alespoň co se tvorby týče – neklidnou, hledající duší. Adaptoval Goethova Werthera, napsal komedii s napudrovanými parukami Cherubín a vyzkoušel si i wagnerovskou variaci Esclarmonde. Nicméně jeho nejoblíbenějším kusem se stala adaptace Manon Lescaut, kterou napsal Abbé Prévost. Ztvárnil jej v realistickém duchu, což mu vyneslo osočení z oplzlosti.

Manon sklízí úspěch na operních jevištích už od doby, kdy byla napsána. Už ve své době byla vnímána jako oslava ženského sopránu – právě v kontrastu s populární mužskými wagnerovskými basy. Stala se tak pomyslnou výkladní skříní pro řadu světových sopranistek. Roli nešťastné a do kláštera mířící Manon tak ztvárnily takové pěvkyně jako Sibyl Sanderson (Massenetova osobní favoritka), Fanny Heldy či později Renée Fleming a Anna Netrebko. V nastudování pro letošní sezónu Metropolitní opery v New Yorku září americká pěvkyně kubánského původu Lisette Oropesa. Na prknech Metropolitní debutovala v pouhých dvaadvaceti letech a hned v roli Zuzany ve Figarově svatbě W. A. Mozarta a od té doby se zde objevila ve více než stovce dalších rolí. Soustavně si buduje reputaci jedné z nejoceňovanějších pěvkyň své generace.

V roli rytíře De Grieux se představí tenor Michael Fabiano. Pětatřicetiletý pěvec debutoval ve Stadttheater v Klagenfurtu, v roce 2010 poprvé vstoupil na prkna newyorského operního svatostánku. A nyní je k nezastavení. V sezóně 2019/20 jej diváci kromě Metropolitní mohou vidět také na operních scénách v Londýně, Madridu, Paříži, Berlíně.

Děj libreta z pera autorů Henri Meilhaca a Philippe Gillea se sice odehrává v osmnáctém století, režie Laurenta Pellyho děj přenesla o století později, do doby, kde Massenetův operní kus vznikl. Přenášíme se tak do Paříže v éře Belle Époque, bující doby uměleckého kvasu, vznešenosti a všudypřítomné krásy. Tu se Pellymu, který Manon poprvé inscenoval v roce 2010 pro Královskou operu v londýnské Covent Garden, podařilo zachytit neobyčejně prostě, přirozeně a realisticky.

www.metopera.cz

Autor článku: Radek Pavlovič

Manon z Metropolitní opery je oslavou ženského sopránu

Zahraniční divadlo

06.10.2025

Imelda Staunton a Bessie Carter v přenosu představení Živnost paní Warrenové z Národního divadla v Londýně

Aerofilms zve do kin na uvedení nové inscenace z Národního divadla v Londýně. Živnost paní Warrenové, dílo v té době silně provokativního charakteru, také dnes nabízí zajímavé pohledy na naši společnost a přístup k celospolečenským tématům. Hlavní role paní Warrenové a její vzpurné dcery si zahrají Imelda Staunton a její dcera Bessie Carter, díky čemuž mezi oběma hvězdami vzniká unikátní dynamika.

30.09.2025

Novou sezónu operních přenosů z Metropolitní opery zahájí Náměsičná s Nadine Sierra v hlavní roli

Nová sezóna operních kinopřenosů z Metropolitní opery v New Yorku začíná jedním netradičním debutem. Na půdu slavného operního domu se vrací tenorista Rolando Villazón, jenže v poněkud netradiční roli – jako režisér. V Metropolitní představí svou inscenaci Náměsičné od Vincenza Belliniho s hvězdnou Nadine Sierra v hlavní roli. Na programu bude v sobotu 18. října.

25.09.2025

Ministr kultury Martin Baxa ocenil britského operního režiséra Briana Large

Britský režisér Brian Large, světově uznávaná osobnost televizní režie opery a klasické hudby, převzal v Nostickém paláci medaili Artis Bohemiae Amicis. Ocenění mu předal náměstek ministra kultury Michal Šašek u příležitosti jeho účasti na festivalu Zlatá Praha, kde Large představí své paměti At Large – Behind the Camera with Brian Large.