Maraton soudobé hudby ve spolupráci s festivalem Stimul uvádí – Heiner Müller/Heiner Goebbels: Osvobození Promethea
Úterý 19. 12. 2006, 19.30, Divadlo Komedie (Jungmannova 1, Praha 1)
Německý skladatel, hudebník a režisér Heiner Goebbels představí 19. prosince v pražském divadle Komedie svůj komorní scénický koncert na text Heiner Müllera Die Befreiung des Prometheus (Osvobození Promethea). Spolu s Goebbelsem, který zde naposledy vystupoval na počátku 80. let s avantgardně rockovou skupinou Cassiber, vystoupí americký vokalista a bubeník David Moss, kterého můžeme znát ze spoluprací s Yoshihide Otomem, Johnem Zornem, Uri Cainem a mnoha dalšími celebritami současné nezávislé hudby. Hudební složku koncertu doplní herec Ernst Stötzner.
Přestože je Osvobození Promethea (což je Goebbelsova interpretace divadelní hry Cement německého spisovatele Heinera Müllera) již dvacet let starým dílem, které mělo původně charakter rozhlasové hry, budeme mít šanci setkat se s inscenací, která nemá v českém hudebním i divadelním umění obdoby a zní zcela aktuálně. Vymyká se totiž veškerým parametrům, které můžeme aplikovat na to, co lze považovat za rozhlasovou hru, hudební divadlo i práci se zvukovým materiálem. Je to nedogmatické dílo, které předznamenalo módní pohyb alternativního divadla, pro nějž přestala být scénická hudba pouhým koloritem, ale stala se jeho přímou situační složkou. Goebbels se zde představí osobně, a to nejen jako skladatel a režisér, ale i jako hudebník obsluhující samplery a klavír.
Zkreslený elektronický zvuk, nasamplované projevy lidských hlasů a reálné zvuky mají v hudbě Osvobození Promethea zcela rovnoprávné místo se soudobou hudební kompozicí pro tradiční nástroje, zpěvem a mluveným slovem. Klasická hudba se prolíná s postindustriálními ruchy, školený zpěv s expresivní deklamací textu, která vyzdvihuje rytmický a citový náboj slov.
Tato dnes již kanonická hudba, jejíž provedení jsme v našem prostředí měli příležitost spatřit pouze ojediněle v podání Agon orchestra a Petra Kofroně, bude významnou konfrontací se soudobým hudebním divadlem a zároveň opravdu velkolepým zakončením letošního Maratonu soudobé hudby.
www.heinergoebbels.de
www.davidmossmusic.com
Více informací a materiály pro novináře na www.stimul-festival.cz
"...the scenic concert, "Die Befreiung des Prometheus" (...) - a well composed, compactly textured stage piece, which leaves comparatively little room for improvisation, but which, in light of the vehemence of its form and the radicality of Heiner Müller´s text, has a very good chance of reaching the top of the league of "contemporary European music". (Frankfurter Rundschau, Hans-Jürgen Linke, 29. April, 1994)
"A vehement acoustic attack, a slim speaking part and two disarming solo musicians - a scenic concert, or the genesis of a sound score as theatrical happening. (...) A borderline situation." Abendzeitung Munich, Ingrid Seidenfaden, 28. November, 1994
"It is a tough, uncompromising piece of music theatre... Somehow everything hangs together; behind the wall of noise is a composer choosing the effects with great care. Even when the relationship between text and music seems obscure, something keeps you intrigued." The Guardian
Zdroj: info@stimul-festival.cz