Mark Ravenhill byl hostem divadelního souboru Letí
Praha 16. ledna (ČTK) - Zhlédnout českou premiéru hry Bazén (bez vody) přijel do Prahy britský dramatik Mark Ravenhill. Ve studiu Švandova divadla ji připravil nezávislý divadelní soubor Letí, který tak zahájil spolupráci se smíchovskou scénou. V překladu Dany Hábové ji nastudovala režisérka Martina Schlegelová.
"Mám rád návštěvy svých her v zahraničí. Nevidím pochopitelně všechny, začaly by mě nudit, ale tuhletu mám rád a nezažil jsem ji v mnoha verzích. Přijel jsem i proto, že jsem chtěl opět vidět Prahu," řekl Ravenhill před premiérou novinářům. Jeho hra se při prvním uvedení v roce 2006 setkala v Londýně s velkým ohlasem. Během dalšího roku byla přeložena do řady jazyků a úspěšně uvedena i v Německu a dalších evropských zemích. Je psána ve formě monologu, což umožňuje nejrůznější varianty inscenování.
"Jsem benevolentní a chápu svobodu tvůrců interpretovat texty po svém. Zdá se mi však, že režiséři či dramaturgové mají tendenci inscenovat je tvrději a dodávat do nich krutost - přitom já v nich často mám i moment něhy. Ale taková je zřejmě doba," podotkl autor, který za hlavní motiv této hry považuje přátelství a jeho dva póly. Jde o příběh skupinky lidí, z nichž jedna její členka se stane úspěšnou umělkyní. Na party však skočí do bazénu bez vody a vážně se zraní. Přátelé využijí neštěstí pro svou další uměleckou tvorbu, natáčejí její zohavené tělo a už se vidí, jak vystavují v předních galeriích - podobný příběh se prý doopravdy stal.
"A já se ptám, zda je to dobře či špatně, jak nakládáme s utrpením, a zda je můžeme proměnit v umění," vysvětlil Ravenhill. Tendenci filmařů přiklánět se v době krize ke komediím nepovažuje za šťastnou.
"Mám dojem, že právě krize nutí lidi víc uvažovat o věcech, klást si vážné otázky a zamýšlet se nad vlastními životy," řekl a přiznal, že práce pro film či televizi ho nebaví. Cítí se více jako dramatik a chce mít co nejširší záběr témat. Na dotaz, zda svými hrami něco ovlivnil ve společnosti, však odpověděl vyhýbavě.
"Jedním z mých hlavních témat je, jak destruktivní může být nahý kapitalismus a jak může ničit mezilidské vztahy. Znám to z 80. a 90. let z Velké Británie a vzhledem k tomu, že se rozšířil i do zbytku Evropy, rezonují mé hry i v celoevropském kontextu," dodal.
Mark Ravenhill se narodil v roce 1966 v Sussexu a první hru napsal jako třináctiletý. Studoval angličtinu a divadelní vědu na univerzitě v Bristolu. Původně se chtěl stát hercem, ale rychle prý pochopil, že jiní budou lepší než on. Místo toho začal režírovat a psát krátké hry. V roce 1996 měla v divadle Royal Court premiéru jeho první celovečerní hra Shopping and Fucking. Britské úřady však originální název zakázaly uvést na plakáty. Oficiálně byla uvedena jako Shopping and F***ing a definitivně prosadila novou vlnu, označovanou jako coolness dramatika. Mezi další úspěšné texty patří například Polaroidy, Produkt a Domeček pro buzničky (u Matky Kapavky), kterou v české premiéře uvedlo také Divadlo Letí.
Dramaturgie tohoto souboru se zaměřuje na novinky a propaguje současnou tvorbu, zejména evropskou. Vznikl v roce 2005 a od té doby uvedl přes 30 textů. Naposledy na komorním jevišti Divadla pod Palmovkou, kde jeho členové působili do konce roku 2008.
Jiří Borovička pba