Marko Ivanović 10 let šéfdirigentem Janáčkovy opery Národního divadla Brno
Marko Ivanović letošní sezonou završí své úspěšné desetileté působení na postu šéfdirigenta Janáčkovy opery NdB dvěma slavnostními představeními Její pastorkyně 16. a 31. 5. v Janáčkově divadle. Za jeho působení vznikla řada velmi úspěšných inscenací, které získaly mnoho ocenění. Během svého působení vytvořil skvěle fungující tandem s režisérem Davidem Radokem a stejně úspěšné byly i jeho spolupráce s Jiřím Heřmanem, Robertem Carsenem, ad. Významně se podílel na edukačních programech pro děti a každý rok otevíral jako šéfdirigent novou sezonu open air koncertem pro širokou veřejnost na piazzettě Janáčkova divadla. „V Markovi Ivanovićovi jsem našel šéfdirigenta a skladatele hluboce vnímavého, inspirativního, učenlivého a nesmírně lidského. Jsem rád, že se naše společné plány při desetiletém působení úspěšně naplnily, včetně uvádění soudobých děl. Jeho široký záběr ve vzdělávacích aktivitách, strhující inscenace s režisérem Davidem Radokem a interpretace Janáčkových děl mají velký podíl na mezinárodním úspěchu souboru Janáčkovy opery,“ doplňuje Jiří Heřman, umělecký šéf Janáčkovy opery NdB.
Přehled nastudovaných inscenací:
• L. Janáček: Věc Makropulos (režie David Radok, premiéra 21. 11. 2014)
• M. Ivanović: Čarokraj (režie Petr Forman, premiéra 6. 2. 2015)
• B. Bartók/A. Schönberg: Modrovousův hrad/Očekávání (režie David Radok, premiéra 15. 10. 2016) – Cena Divadelní kritiky – inscenace roku 2016
• L. Janáček: Její pastorkyňa (režie Martin Glaser, premiéra 2. 10. 2015)
• T. Adès: Powder Her Face (režie Tomáš Studený, premiéra 29. 1. 2016)
• B. Martinů: Epos o Gilgamešovi (režie Jiří Heřman, premiéra 13. 5. 2016)
• K. Saariaho: Láska na dálku (režie Jiří Heřman, premiéra 24. 3. 2017) – Cena divadelních novin v kategorii Hudební divadlo
• Ch. Gounod: Faust a Markéta (režie Jiří Heřman, premiéra 16. 12. 2017)
• L. Janáček: Příhody lišky Bystroušky (režie Jiří Heřman, premiéra 17. 11. 2018)
• B. Martinů/F. Poulenc: Tři fragmenty z Juliette/Lidský hlas (režie Ravid Radok, premiéra 14. 6. 2019)
• M. Ivanović: Monument (režie David Radok, premiéra 7. 2. 2020) – Cena divadelní kritiky – Hudba roku
• L. Janáček: Osud (režie Robert Carsen, premiéra 28. 9. 2020) – nominace na Cenu divadelní kritiky
• B. Britten: Peter Grimes (režie David Radok, premiéra 9. 10. 2021) – cena Divadelních novin – Inscenace roku
• R. Strauss: Salome (režie David Radok, premiéra 17. 6. 2023) – cena Divadelních novin – Hudební divadlo roku
• A. Dvořák: Rusalka (režie David Radok, premiéra 5. 4. 2024) – nominace na Cenu divadelní kritiky
• L. Janáček: Výlety páně Broučkovy (režie Robert Carsen, premiéra 1. 11. 2024)
Marko Ivanović patří k předním dirigentům a všestranným hudebním osobnostem naší současné hudební i divadelní scény. Na pražské AMU vystudoval obory dirigování a skladba. Je laureátem Mezinárodní soutěže mladých dirigentů G. Fitelberga v Katowicích (2003). Jako dirigent spolupracoval s různými českými a zahraničními orchestry: Česká filharmonie, Symfonický orchestr hl. m. Prahy FOK, Pražská komorní filharmonie, Filharmonie Bohuslava Martinů, Filharmonia Sudecka (Polsko), Toyama Academy Orchestra (Japonsko) ad. V letech 2009–2014 byl šéfdirigentem Komorní filharmonie Pardubice. Od 1. ledna 2015 je šéfdirigentem Janáčkovy opery Národního divadla Brno. Vedle tradičního repertoáru se zajímá o novější tvorbu a nejnovější tituly, které často premiéruje. Jako dirigent opery Národního divadla v Praze mj. nastudoval a uvedl Březinovu operu Zítra se bude…, novou verzi Šlitrovy Dobře placené procházky nebo Válku s mloky Vladimíra Franze. V roce 2011 řídil nastudování opery Její pastorkyňa Leoše Janáčka ve švédském Malmö (inscenace vydaná na DVD). Často bývá zván k dirigování na předních českých festivalech. Jako skladatel se prosadil v mnoha zemích Evropy, zejména na významných festivalových pódiích. Je také autorem hudby k filmům a divadelním hrám. V lednu 2012 měla v Národním divadle v Praze premiéru jeho opera Čarokraj, která byla uvedena v únoru 2015 v Brně. V NdB nastudoval Janáčkovu Věc Makropulos (2014), Její pastorkyňu (2015), českou premiéru soudobé opery T. Adese Powder Her Face (2016), Epos o Gilgamešovi B. Martinů, který získal cenu Divadelních novin za Hudební inscenaci roku 2016, dvojvečer Modrovousův hrad B. Bartóka / Očekávání A. Schönberga, který byl premiérován v rámci festivalu Janáček Brno 2016, českou premiéru opery Láska na dálku Kaiji Saariaho (2017), Janáčkovy Příhody lišky Bystroušky (2018), dvojvečer Tři fragmenty z Juliette B. Martinů / Lidský hlas F. Poulenca (2019), Monument (2020), kde je rovněž autorem hudby, Brittenova Petera Grimese (2021) Straussovu Salome (2023) a Dvořákovu Rusalku (2024). Pro Operu ve švédském Göteborgu nastudoval Janáčkovu Věc Makropulos (2015). Marko Ivanović je vyhledávaným hudebním popularizátorem na koncertech koncipovaných speciálně pro děti a mládež (Česká filharmonie, Symfonický orchestr hl. m. Prahy FOK, Komorní filharmonie Pardubice)