22.02.2024 13:01

Martin Pechlát jako Casanova. JEDL uvede příběh legendárního svůdce, který svedl sám sebe

Divadelní spolek JEDL připravuje premiéru inscenace Casanova nastudovanou pro domovskou scénu divadla Rokoko. Autorská hra Lucie Trmíkové představuje Casanovu jako kočovného baviče, který celý život utíkal nejen z loží svých milenek, ale především před svou vlastní duší. Titulní roli pověstného milovníka žen, práskače a diplomata v jednom ztvární Martin Pechlát. V režii Jana Nebeského ji JEDL poprvé uvede 26. března. 

„Přišlo nám vtipné vytvořit naši první hru pro prostor Rokoka právě o rokokovém hrdinovi. Začala jsem hledat důvody, proč se touto osobností dále zabývat. Přečetla jsem obsáhlý výbor z jeho pamětí, odborných prací a korespondence nazvaný Historie mého života. Je to čirá grafomanie, ale tryská z ní obrovská, až bezmezná energie. V tom je Casanova svým způsobem výjimečný, nicméně mi to pořád nestačilo. Až jednoho rána jsem si četla úryvek z evangelia, kde jsem našla otázku: co člověku prospěje, když získá celý svět, ale ztratí svoji duši? A došlo mi, že tohle je téma, které mě u Casanovy zajímá a které budu sledovat. Pro mě je to člověk, který se bojí pohledu do vlastní duše. Proto ten neustálý úprk a pohyb, nabalování lidí, známostí, zážitků, ženských, chlapů. Považuji to za nadčasové a aktuální,“ prozrazuje Lucie Trmíková svůj záměr vytvořit hru o Casanovovi.

Pověstné charisma, neodolatelný šarm a neustálá touha po dobrodružství řadí Giacoma Casanovu mezi legendární postavy. Benátský rodák ale není pouhým symbolem svůdce. „Když jsem ho studovala, přišla jsem na zajímavou věc. Spousta žen, se kterými byl v kontaktu, byla stejně promiskuitní a náruživá jako on. Uměly využít jeho mužských slabostí včetně ješitnosti. V tom si byli úplně rovnocenní. Myslím si, že spousta mužů je také zneužívaných a že se to párkrát stalo i Casanovovi,“ přibližuje Lucie Trmíková.

Tvůrci JEDLu ve své hře také zobrazují závěrečnou etapu Casanovova života na Duchcově v severních Čechách. Zde žije zcela v kontrastu se svým předchozím životem ­– jako „vypelichaná exotická opička“ předváděná hostům. Je osamělý, nerozumí místnímu jazyku ani době, které se dožil. Sám zůstává zamrzlý v dějinách jako exponát z doby minulé.

Do hlavní role kontroverzního rokokového hrdiny obsadil režisér Jan Nebeský držitele Thálie Martina Pechláta. Herecký ansámbl inscenace doplní Lucie Trmíková, která ztvární postavu dvou žen. „Víc než konkrétní postavu hraju určitý symbol. Animu, jeho duši. Na jevišti se objevím také jako markýza d’Urfé, což je žena, která touží po znovuzrození, dnešní optikou po věčném mládí. Casanova si ji omotal kolem prstu a finančně ji vysával,“ říká Lucie Trmíková. Vedle Nebeského, Trmíkové a Pechláta tvoří inscenační tým JEDLu scénograf a výtvarník Michal Pěchouček a kostýmní výtvarnice Kateřina Štefková. Podstatnou složkou bude živá hra na cembalo v provedení Moniky Knoblochové.

Premiéra inscenace Casanova v podání divadelního spolku JEDL se uskuteční v divadle Rokoko 26. března. První reprízy proběhnou 5., 6. a 30. dubna.

 

Autor článku: Adéla Brabcová

Martin Pechlát jako Casanova. JEDL uvede příběh legendárního svůdce, který svedl sám sebe

Inscenace

13.06.2025

MÁ VLTAVA – baletní představení předních evropských sólistů v režii bratří Bubeníčků přesně za měsíc roztančí zámecký areál ve Veltrusech

Mimořádné open-air představení MÁ VLTAVA, které propojuje klasickou hudbu Bedřicha Smetany a současný tanec, přiváží do zámeckého areálu ve Veltrusech světově uznávaný choreograf a tanečník Jiří Bubeníček. Představení vzniklo ve spolupráci s předními sólisty významných evropských baletních scén.

13.06.2025

Händelova opera Julius Caesar v Egyptě v autentické podobě pouze pětkrát v Ostravě

Operní opus Georga Friedricha Händela (1686–1759) o Caesarově tažení do Egypta a jeho vztahu s královnou Kleopatrou ovládne ostravské Divadlo Antonína Dvořáka na konci sezóny. Premiéra opery Julius Caesar v Egyptě bude 19. června a po pouhých pěti představeních v Ostravě jsou v plánu ještě tři na festivalu ve Znojmě.

13.06.2025

Divadlo Husa na provázku se v příští sezoně zaměří na téma strachu

Dramatický debut oceňovaného prozaika Petra Šestáka, adaptace strhujícího historického románu nositele Nobelovy ceny I. B. Singera, komorní ponor do vnitřního světa a prožívání zvířat i objektové divadlo pro děti z dílny seniorského Studia 60+. Sezona 2025/26 v brněnském Divadle Husa na provázku ponese heslo Neboj, neboj! a nabídne řadu možností pohlédnout do tváře osobním i kolektivním strachům dneška.