03.11.2009 00:00

Maškaráda – Čarodějná láska a Špásování v Liberci

Aram Chačaturjan: Maškaráda
Režie a choreografie: Kateřina Dedková-Franková

Manuel de Falla: Čarodějná láska
Režie a choreografie: Kateřina Dedková-Franková

W. A. Mozart: Špásování
Libreto: Pavel Šmok a Vladimír Vašut
Režie a choreografie: Pavel Šmok

Tři symfonie, houslový, violoncellový a zejména klavírní koncert tvoří základ díla arménského skladatele Arama Iljiče Chačaturjana. Vedle světoznámých grandbaletů Gajané a Spartakus zkomponoval scénickou hudbu k Lermontovovu dramatu Maškaráda z r. 1941, kterou po dvou letech upravil na symfonickou suitu. Suita se stala inspirací pro choreografku Kateřinu Dedkovou-Frankovou.

Příběh lásky a vášně Čarodějná láska bylo napsáno pro slavnou španělskou tanečnici flamenga Pastoru Imperio (1894-1961) a poprvé uvedeno v roce 1915 v divadle Teatro de Lara v Madridu. Děj, situovaný do typicky andaluské cikánské čtvrti, čerpá z kouzel a pověr cikánského andaluského folkloru. Hlavní hrdinkou je cikánka Candelas, které se zjevuje duch mrtvého milence a staví se mezi ni a nového nápadníka Carmela. Nejproslulejší z celé partitury je obřadní tanec ohně, patřící při tanečních galapředstaveních k nejoblíbenějším sólovým číslům. Čarodějná láska dosáhla světové proslulosti a značného rozšíření prostřednictvím flamengové verze „Fuego“ od Antonia Gadese, která byla zfilmována Carlosem Saurou.

Ve Šmokově zpracování je Mozartovo Špásování (Hudební žert) humornou hříčkou nezastírající inspiraci rokokem, plným milostného laškování. Inscenace dává tanečníkům příležitost se uvolnit „zašpásovat si“ mezi sebou, s divákem a nakonec i s hudbou.

Zdroj: saldovo-divadlo@saldovo-divadlo.cz

Autor článku: redakce