17.12.2024 08:49

Melodramy Ariadna na Naxu a Medea pozvou diváky přímo na jeviště

Divadlo J. K. Tyla připomene při příležitosti Roku české hudby i dílo Jiřího Antonína Bendy, světově uznávaného skladatele a klasika scénického melodramu, a to uvedením jeho dvou děl Ariadna na NaxuMedea. Diváci si tento hudebně-dramatický žánr spojující herecký přednes s hudbou mohou vychutnat pouze 20. prosince z bezprostřední blízkosti, budou totiž usazeni přímo na jevišti Velkého divadla.

„Velice si vážím toho, že v závěru letošního Roku české hudby představí plzeňské divadlo dílo Jiřího Antonína Bendy, které je na tuzemské scéně uváděno jen velmi zřídka. Jeho melodramy unikátně propojují hudbu s mluveným slovem, čímž tento český skladatel výrazně přispěl k vývoji tohoto hudebně dramatického žánru,“ uvedla Eliška Bartáková, radní města Plzně pro oblast kultury a památkové péče.

Jako první zazní v koncertním provedení Ariadna na Naxu z roku 1775, druhá část večera bude patřit scénickému nastudování jedné z nejlepších Bendových skladeb Medee z téhož roku, jež je inspirovaná mytologickým příběhem řecké heroiny. „Melodramy jsou pro mě krásnou hereckou příležitostí v komplikovaném žánru,“ říká šéfka činohry Apolena Veldová. „Slovo a hudba se propojují, tím pádem má divák dvojnásobný zážitek. A právě vzájemné obohacování je důležitým faktorem našich životů, což platí i v umění. A v melodramu zvláště.“ Komorní orchestr povede šéf opery Jiří Petrdlík, v náročných partech se představí Monika Švábová, Apolena Veldová, Kamila Šmejkalová, Jan Maléř, Matyáš Greif a žáci z Divadelní dramatické dílny Šimon Vopat a Jan Sherin.

Český skladatel Jiří Antonín Benda navázal na myšlenku Jeana-Jacquesa Rousseaua vytvořit dílo, ve kterém se mluvené slovo a instrumentální hudba budou střídavě podílet na vytvoření dramatického celku. Tuto myšlenku prakticky i umělecky uvedl v život, a proto je považován za zakladatele oboru melodramu. V jeho době kralovala italská opera a všechny složky se podřizovaly hudbě, Benda ale usiloval o větší realismus.

 

Autor článku: Martina Drbušková, foto: Irena Štěrbová

Melodramy Ariadna na Naxu a Medea pozvou diváky přímo na jeviště

Inscenace

03.11.2025

Vzkříšení z Dejvického divadla jde do derniéry. Ve stejný čas se přesune na obrazovky diváků Dramox.cz

Úspěšnou inscenaci Dejvického divadla Vzkříšení po devíti letech čeká poslední uvedení na jevišti. V okamžik derniéry 14. listopadu v 19:30 se tak jedna z výrazných inscenací posledních let přesune na obrazovky diváků Dramoxu. Díky tomu budou sledovat skvělé výkony dejvického ansámblu i diváci, kteří se na něj do Dejvického divadla nedostali.

03.11.2025

Národní divadlo moravskoslezské uvede komedii autorů Alistaira Beatona a Dietmara Jacobse Kardinální chyba

Komedii KARDINÁLNÍ CHYBA z pera dvojice autorů Alistair Beaton (1947) – Dietmar Jacobs (1967) uvede činohra Národního divadla moravskoslezského v komorním Divadle „12“ v české premiéře 8. listopadu. Děj zavádí diváky do malé německé diecéze, kam má po 700 letech přijet na návštěvu papež, a jak se ukáže, svatý otec si nevybral místního biskupa jako hostitele náhodou. Jenže pod dokonalou fasádou je problém (asi ne jenom jeden), který je třeba za každou cenu utajit…

03.11.2025

Kapela MusEquality zve do Emauzského kláštera Tanec mezi námi. Koncert propojí hudební interpretaci s tanečními vstupy 

Kapela MusEquality zve 20. listopadu od 19.00 do Emauzského kláštera na koncert Tanec mezi námi, který představí klasická díla inspirovaná lidovou kulturou. Program odkazuje na dialog dvou uměleckých světů – klasické hudby a lidového umění, které jsou navzdory své odlišnosti neoddělitelně propojené. Koncert propojí hudební interpretaci s tanečními vstupy vycházejícími z historického, lidového i současného tance, čímž nabídne nový pohled na způsob, jak hudbu vnímat a prožívat.