MenART Impuls přináší třetí sérii rozhovorů s předními českými umělci. Nově nahlédneme i do tanečního světa s Janem Kodetem
Stipendijní akademie MenART uvádí třetí sérii oblíbeného cyklu MenART Impuls, která zve diváky do ateliérů, zkušeben i domovů výrazných osobností české umělecké scény. Desetiminutové video rozhovory vedené novinářkou Hanou Slívovou otevírají aktuální témata umělecké praxe, rozvoje talentu i smyslu tvůrčí práce. V nové sérii se tvůrci zaměřují především na oblast performing arts a hudby – mezi hosty se tentokrát představí i významný choreograf, tanečník a baletní mistr Jan Kodet, který diváky nechá nahlédnout do své tvorby i přemýšlení o pohybu a emocích na jevišti.
„Tanec skýtá spoustu možností, obohacuje ho i práce s výtvarnem,“ říká Jan Kodet, který už několik let působí také jako mentor Stipendijní akademie MenART. V rozhovoru, který je ke shlédnutí na tomto odkaze, se dotýká i témat výzev, píle, práce s tělem, vlivu výtvarného umění na tanec nebo harmonie mezi technikou a tvorbou.
Cyklus MenART Impuls je koncentrovanou inspirací od osobností, které v oboru uspěly a zároveň dlouhodobě pracují s mladými talenty. V třetí sérii rozhovorů vedených novinářkou Hanou Slívovou kamera diváky přenese do domů, bytů a zkušeben nového ředitele Pražské konzervatoře, klavíristy Ivo Kahánka, koncertního mistra České filharmonie Jana Fišera, choreografa a baletního mistra Jana Kodeta, nadžánrové skladatelky Beáty Hlavenkové, zpěvačky Radky Fišarové, sopranistky Kateřiny Kněžíkové a režisérky Dominiky Špalkové.
„Rok v MenARTu je mimořádná osobní zkušenost. Zájem převyšuje naše možnosti, a právě proto jsme díky grantu Nadace PPF připravili MenART Impuls. S odvážným záměrem zachytit klíčové myšlenky, které během roční spolupráce s mentory řešíme. Jak rozpoznat talent, jak jej podpořit a rozvinout? Jak studenty smysluplně nasměrovat? Kdy se z žáka stává umělec?,“ ptá se zakladatelka a ředitelka Stipendijní akademie MenART Dana Syrová a pokračuje: „Na otázky týkající se zápalu, posedlosti, motivace, inspirace i zpětné vazby odpovídají výrazné osobnosti české umělecké scény, které v MenARTu v roli mentorů pomáhají talentovaným studentkám a studentům a jejich pedagogům najít jejich vlastní cestu.“
Projekt MenART Impuls iniciovala a podpořila Nadace PPF. Členka její správní rady Jana Tomas Sedláčková říká: „V Nadaci PPF se už šestým rokem věnujeme podpoře českého talentu. Dlouhodobě vytváříme podmínky pro to, aby mohl vyrůst a vykročit do světa. Platforma MenART Impuls, jejíž vznik jsme přede dvěma lety iniciovali, má velmi podobné cíle. Umožňuje mnoha nadaným mladým studentům získat vhled a inspiraci do různých uměleckých oblastí od mentorů, kteří ve svých oborech uspěli a jsou ochotni se podělit o cenné zkušenosti. Na obě předchozí série videorozhovorů jsme měli skvělé odezvy a těšíme se na ohlasy této třetí série.“
První a druhá série rozhovorů MenART Impuls se setkala s velkým ohlasem. Každý díl povídání s mentory Milanem Caisem, Štěpánkou Stein, Pavlem Mrkusem, Martinem Velíškem, Šimonem Brejchou, Maximem Velčovských, Alžbětou Skálovou, Richardem Loskotem, Čestmírem Suškou a Galinou Miklínovou má desítky tisíc shlédnutí na YTB a násobky tisíc na sociálních sítích. To jen potvrzuje, jak důležité je sdílení inspirace a zkušeností od respektovaných osobností v oboru. „Přáli bychom si, aby díly sloužily jako užitečná pomůcka ve výuce, i v tom nám pomáhá partnerství České televize“ dodává Dana Syrová, zakladatelka a ředitelka Stipendijní akademie MenART.
Jednotlivé díly třetí série MenART Impuls budou ke shlédnutí na Youtube kanále MenART v těchto premiérách:
Ivo Kahánek: premiéra dílu 18. 9. 2025
Jan Fišer: premiéra dílu 2. 10. 2025
Jan Kodet: premiéra dílu 16. 10. 2025
Beata Hlavenková: premiéra dílu 30. 10. 2025
Radka Fišarová: premiéra dílu 13. 11. 2025
Kateřina Kněžíková: premiéra dílu 27. 11. 2025
Dominika Špalková: premiéra dílu 11. 12. 2025
Chcete vědět, co zaznělo mimo kameru?
Velký zájem o rozhovory s etablovanými českými umělci, který MenART Impuls u odborné i laické veřejnosti vyvolal, vedl k rozhodnutí překlopit vybrané z nich v rozšířené stopáži i do podoby podcastů. Od 21. září budou vybrané díly v audioverzi pravidelně zveřejňovány na kanálech Spotify, Apple Podcast, na Youtube a webu MenART podle tohoto harmonogramu: Ivo Kahánek (21.9.), Štěpánka Stein (5.10.), Jan Kodet (19.10.), Beata Hlavenková (2.11.), Radka Fišarová (16.11.), Kateřina Kněžíková (30.11.) a Galina Miklínová (14.12.).
Jan Kodet
- choreograf, tanečník, pedagog a mentor Stipendijní akademie MenART
- absolvent pedagogiky moderního tance na Katedře tance HAMU
- jako tanečník působil v zahraničních divadlech, například v Dance Berlin, S.O.A.P. Dance Theatre Frankfurt nebo Ballet Gulbenkian
- jako pedagog se účastnil řady mezinárodních workshopů, je spoluzakladatelem a uměleckým šéfem International Contemporary Dance Workshop Prague
- v Praze vyučuje choreografii na Katedře tance HAMU, spolupracuje s Taneční konzervatoří hl. města Prahy a Tanečním centrem Praha
- do r. 2024 přes 20 let zastával funkci baletního mistra v Baletu Národního divadla
- vytvořil desítky úspěšných projektů, dlouhodobě spolupracuje například s režisérským duem SKUTR nebo s operním režisérem Jiřím Heřmanem
- jeho inscenace Lola & Mr. Talk (Divadlo Archa) a Camoufl.AGE (Národní divadlo) získaly Cenu Divadelních novin a Cenu Sazky za choreografický počin roku
O Akademii MenART
Akademie MenART vznikla před sedmi lety s cílem podporovat nadané žáky a studenty a zároveň jejich pedagogům poskytnout inspiraci a nové impulsy do výuky. Během prvních pěti ročníků absolvovalo program přes 1000 stipendistů a řada absolventů pokračuje v dalším studiu na uměleckých školách u nás i v zahraničí a sklízí úspěchy na soutěžích.
Do Akademie MenART se mohou hlásit žáci základních uměleckých škol, 2. stupně ZŠ či studenti středních škol, kteří se chtějí posunout prostřednictvím práce se špičkovým profesionálem v oborech: hudební (klasická sekce a sekce bez žánrového omezení a autorská tvorba), výtvarný, literárně-dramatický a taneční. Přijatí studenti a jejich pedagogové získají stipendium na jeden školní rok společné práce s mentorem.