07.06.2023 16:20

Městská divadla pražská: Jak se vám líbí – Shakespearova nejromantičtější komedie o lásce a návratu k přírodě v režii maďarské režisérky Enikő Eszeny

Městská divadla pražská vás zvou do magického Ardenského lesa. Útočiště v něm nacházejí ti, které vyhnal z města uzurpátorský vládce. Odhazují svůj předchozí život a hledají přirozenost. Premiéra se uskuteční 17. června v ABC.

Vyhnanci ve svém novém světě šílí láskou, sní a básní, flirtují a objevují pravou sexualitu. Kolika podob asi nabyde láska při téhle radostné a barevné podívané? V Jak se vám líbí však Shakespeare nepromlouvá jen o lásce, ale také o věčném střetu člověka a přírody, města a venkova, civilizace a ztraceného ráje.

Dramaturgyně inscenace Barbora Hančilová k základní otázce hry říká: „Aktuálnost hry spočívá v jejích věčných tématech. Hlavní postavy ve vyhnanství v Ardenském lese odhazují konvence a nacházejí svobodu. Návrat k přírodě je tématem, které lidstvo řeší od vzniku civilizace. Dnes s postupující klimatickou krizí je o to palčivější. Musíme žít od vnějšího světa odděleni, nebo se dokážeme stát jeho součástí?“

K režii byla přizvána významná maďarská režisérka a herečka Enikő Eszenyi. Svou hereckou kariéru strávila v budapeštském divadle Vígszínház, v jehož čele stála jedenáct let i jako ředitelka. Byla vyznamenána několika státními cenami včetně Řádu za zásluhy Maďarské republiky. Jako herečka ztvárnila mnoho velkých rolí včetně těch shakespearovských – Lady Macbeth, Kleopatru i Rosalindu. V pražském Národním divadle režírovala například Shakespearovy komedie Mnoho povyku pro nic, Večer tříkrálový či Komedii omylů.

„Komedie Jak se vám líbí má pro mě velmi osobní význam. Zejména proto, že jsem v ní hrála Rosalindu a režírovala ji před mnoha lety ve Slovenském národním divadle. Mám radost, že téma hledání lásky a přirozenosti v nás mohu znovu převést na jeviště s výborným a energickým souborem Městských divadel pražských. Jde o mou čtvrtou shakespearovskou inscenaci v Praze, kam se ráda vracím,“ shrnuje Enikő Eszenyi.

V mladém hereckém obsazení se v roli Rosalindy a Orlanda představí Renáta Matějíčková a Radek Melša. Bláznění plné záměn, proměn, převleků, lásek a lidského hemžení pozoruje šašek Brus v podání Viktora Dvořáka a cynický melancholik Jacques Milana Kačmarčíka. Pro něj je celý svět, jak říká v nejslavnějším monologu této hry, jako divadlo. Napětí mezi iluzí a skutečností, rozmanitost lidského života, volnost a kouzlo lesa, a v neposlední řadě střet myšlenek s bezobsažnými slovy činí z Jak se vám líbí hru radostnou a nadějeplnou.

https://www.mestskadivadlaprazska.cz/

 

Autor článku: Zuzana Maléřová

Městská divadla pražská: Jak se vám líbí – Shakespearova nejromantičtější komedie o lásce a návratu k přírodě v režii maďarské režisérky Enikő Eszeny

Inscenace

13.06.2025

MÁ VLTAVA – baletní představení předních evropských sólistů v režii bratří Bubeníčků přesně za měsíc roztančí zámecký areál ve Veltrusech

Mimořádné open-air představení MÁ VLTAVA, které propojuje klasickou hudbu Bedřicha Smetany a současný tanec, přiváží do zámeckého areálu ve Veltrusech světově uznávaný choreograf a tanečník Jiří Bubeníček. Představení vzniklo ve spolupráci s předními sólisty významných evropských baletních scén.

13.06.2025

Händelova opera Julius Caesar v Egyptě v autentické podobě pouze pětkrát v Ostravě

Operní opus Georga Friedricha Händela (1686–1759) o Caesarově tažení do Egypta a jeho vztahu s královnou Kleopatrou ovládne ostravské Divadlo Antonína Dvořáka na konci sezóny. Premiéra opery Julius Caesar v Egyptě bude 19. června a po pouhých pěti představeních v Ostravě jsou v plánu ještě tři na festivalu ve Znojmě.

13.06.2025

Divadlo Husa na provázku se v příští sezoně zaměří na téma strachu

Dramatický debut oceňovaného prozaika Petra Šestáka, adaptace strhujícího historického románu nositele Nobelovy ceny I. B. Singera, komorní ponor do vnitřního světa a prožívání zvířat i objektové divadlo pro děti z dílny seniorského Studia 60+. Sezona 2025/26 v brněnském Divadle Husa na provázku ponese heslo Neboj, neboj! a nabídne řadu možností pohlédnout do tváře osobním i kolektivním strachům dneška.