Městské divadlo v Mostě uvede jako první premiéru sezony 2019 inscenaci Macbeth
Městské divadlo v Mostě uvede 22. února v 19.30 hodin na Velké scéně první premiéru sezony 2019: Macbeth (William Shakespeare). Tragédie svědomí. Drama o touze po moci a zhoubném pokušení mít ještě více, než máme, i když máme dost. Režie se ujal Jakub Korčák. Hlavní role ztvární Jan Beneš a Zita Benešová.
Slovo dramaturga
Jedna stará dramaturgická poučka pravila, že velké repertoárové divadlo má jednou za sezónu uvést jednu ze Shakespearových her. Velkým divadlem Městské divadlo v Mostě zajisté je. A jedním z našich cílů je uvádět pro vás ty nejzásadnější hry světové dramatiky. Ovšem takové, které zároveň reagují na současné společensko-politické problémy, tedy takové, které jsou aktuální a mohou rezonovat s dnešní dobou, a tedy s vámi – s diváky. Takovou hrou bezezbytku je právě tragédie Macbeth alžbětinského dramatika Williama Shakespeara! A proč? Neboť v mnoha jeho dramatických situacích můžeme rozeznat mocenské postupy, jichž jsme nyní svědky v české i světové vrcholné politice. Kromě toho je Macbeth v mnohém hrou archetypální, tedy hrou, která bude aktuální vždy a všude na světě, protože se zabývá tím, co se týká člověka a jeho konání vždy a v každé době, tím, co má možná každý z nás ukryté hluboko ve své duši. Zabývá se temnými stránkami, které mohou někdy vyplout na povrch, když se cítíme silní a když nám někdo našeptá do ucha, že můžeme jít ještě dál, být úspěšní, ovšem pouze když učiníme něco nekalého... Pak přichází na řadu boj s naším svědomím, které se nás snaží zastavit, abychom svými činy neztratili sami sebe, vlastní důstojnost a čest. Ale vnitřní potřeba mít stále víc a víc, i když již máme dost, někdy vyhraje nad námi samými. Tak silné to může být pokušení. Ale věříme, že leckdo odolá, ne každý je přece ve svém životě Macbethem!
Skotský šlechtic Macbeth vyhraje svému králi Duncanovi bitvu, stane se hrdinou a je povýšen. Ale se svým přítelem Banquem potká tři vědmy, tři čarodějnice, které mu do hlavy vštěpí myšlenku, že se stane králem. Macbeth s pomyšlením na vraždu krále sice zprvu bojuje, ale jeho dominantní žena Lady Macbeth ho k tomuto činu dotlačí a dopomůže mu. Macbeth pak propadne výčitkám svědomí, neboť si je vědom zvrácenosti a dosahu vlastních činů. Ztrácí spánek on i celá jeho země – Macbeth proto, že již nikdy nebude mít klid, neboť ví, že podobně může někdo zabít jeho, a aby si svoji moc pojistil, zabíjí dál, tudíž vyvolá ve své zemi strach. Kolotoč násilí již nejde zastavit. Macbeth se stává vraždícím nástrojem temných sil a bojuje až do osudného konce. Shakespeare tak ve své hře odhalil nejen princip toho, jak se až nečekaně v člověku může zrodit zlo, ale zejména komplikovanost běsů, které při páchání takového zla může lidská duše prožívat. Základní dramatický konflikt se tedy neodehrává tolik ve vnějších okolnostech hry, nýbrž především v psychice titulní postavy.
Režie Macbetha, mnohými odborníky považovaného za vůbec nejlepší Shakespearovu hru, se ujal zkušený režisér Jakub Korčák, který v Mostě již inscenoval Williamsovu Tramvaj do stanice Touha, Uhryho Řidiče paní Daisy nebo Gogolova Revizora. V hlavních rolích uvidíte Jana Beneše (Macbeth) a Zitu Benešovou (Lady Macbeth) a dále téměř celý soubor mosteckého divadla. Premiéra se uskuteční v pátek 22. února od 19.30 hodin.
Macbetha uvádíme v dramaturgickém shakespearovském tandemu – 31. května na Macbetha naváže hra Zamilovaný Shakespeare (v režii Milana Schejbala) podle slavného oscarového filmu se scénářem Toma Stopparda, příběh o dramatikovi samotném, kterak připravoval tragédii Romeo a Julie.
Rozhovor s režisérem inscenace Macbeth Jakubem Korčákem
„Touha po moci je všudypřítomná“
Do Mostu se opakovaně pracovně vracíš. Co tě do Mostu stále znovu láká?
Zajímavé tituly a tvořivý herecký soubor.
Jaké máš již dosavadní zkušenosti s režií her Williama Shakespeara?
Dvakrát jsem v různých divadlech a různým způsobem inscenoval Romea a Julii, dvakrát jsem inscenoval komedii Jak se vám líbí, dále to byly inscenace her Večer tříkrálový, Dva šlechtici veronští, Sen noci svatojánské, Troilus a Kressida a Bouře. Nepřímo jsem se se Shakespearem setkal i při inscenaci opery Otto Nicolaie Veselé paničky Windsorské.
Po Gogolově Revizorovi, Uhryho Řidiči paní Daisy a Williamsově Tramvaji do stanice Touha ses nyní pustil do velké Shakespearovy tragédie Macbeth. Čím tě dramaturgie mosteckého divadla zlákala právě k tomuto titulu?
Macbeth je považován za Shakespearovu nejtemnější tragédii, která se stala archetypem násilného uchvácení moci a krutovlády. Obávám se, že téma absolutní moci bez mravní odpovědnosti v dnešním světě opět vystupuje do popředí.
Jaká témata nabízená Macbethem považuješ za zásadní, které akcentuješ ve své inscenaci a proč?
Kromě touhy po moci je to nesporně i téma zločinu a trestu spojeného s výčitkami svědomí. Z Macbetha, kterého na začátku vidíme jako všemi uctívaného národního hrdinu, se stává zločinec, který "sám sebe nechce znát". Manželům Macbethovým se sice podaří prostřednictvím vraždy dosáhnout toho, po čem touží, postupně však zjišťují, že tím ztrácejí vnitřní klid i smysl života. Zločin je spojen s pokrytectvím a věčným předstíráním. Na místo života v pravdě a lásce nastupuje život ve lži, strachu a nenávisti. Na počátku všeho stojí lákadlo dvojznačné věštby čarodějnic, které působí podobně jako dnešní lživé zprávy: nachytají na "drobty pravdy", v podstatných věcech však hrají falešně a zrazují. Macbeth končí sám, odcizený sobě i světu, nenáviděný, všemi opuštěný a oklamaný.
Proč inscenovat Macbetha právě dnes a právě v Mostě?
Téma touhy po moci a s ním spojené rozdělování společnosti je všudypřítomné.
Skýtá obrovské jeviště mosteckého divadla nějaké výhody právě pro inscenování Macbetha? Jaký jsi spolu se scénografem prof. Janem Duškem zvolil scénografický klíč, scénický styl?
Velké jeviště je vždy výzvou a velkým Shakespearovým tématům sluší. S Janem Duškem jsme se chtěli vyhnout historizující popisnosti, která snadno sklouzne k pohádkovosti. Hledali jsme paralely se současnou zkušeností. Vycházeli z obrazu spálené země či krajiny po bitvě v neustávající občanské válce. Vraždy a smrt jsou všudypřítomné. V kostýmech se odráží kult síly a moci.
Jak splňuje zvolené herecké obsazení tvé představy a jak bys charakterizoval hlavní postavy hry Macbetha a Lady Macbeth ve spojení s jejich hereckými představiteli Janem Benešem a Zitou Benešovou?
Macbethovi tvoří vražedný pár, v němž je Lady na počátku silnější dominantní postavou a hnací silou. V průběhu dalších vražd se navzájem odcizují a zatímco se Lady vnitřně rozpadá, Macbeth hledá únik v odcizeném nadčlověčenství. Manželé Benešovi jsou pro rozvinutí krutých témat postav dobře disponovaní a herecky vybavení, byť jsou to jinak lidé mírní, vlídní a laskaví.
Rozhovor připravil Zdeněk Janál
MACBETH – William Shakespeare
Režie: Jakub Korčák
Překlad: Jiří Josek
Dramaturgie: Zdeněk Janál
Scéna a kostýmy: Jan Dušek
Hudba: Hanuš Bartoň
Pohybová spolupráce: Martin Pacek
Asistentka scénografa: Michaela Semotánová
Hrají: Zita Benešová, Jan Beneš, Otto Liška, Tadeáš Horehleď, Lukáš Kofroň, Vít Herzina, Jiří Kraus, Marcel Rošetzký, Matyáš Procházka, Jakub Dostál, Veronika Týcová, Michaela Krausová, Markéta Hausnerová, Michal Pešek, Josef Ráček a další.
Premiéra proběhne 22. prosince 2019 na Velké scéně v 19.30 hodin.