11.03.2023 22:10

Mezi městem a krajem pokračují jednání o Severočeském divadle opery a baletu

Jednání o osudu Severočeského divadla opery a baletu v Ústí nad Labem, které patří napůl městu a napůl Ústeckému kraji, pokračují. Kraj se přiklání k řešení, aby jediným vlastníkem bylo město. Podle vedení města by bylo ideální to, aby si divadlo ponechalo Ústí, a muzeum, městskou příspěvkovou organizaci, převzal kraj. Ředitel divadla Miloš Formáček má za to, že je divadlo finančně podhodnocené a odráží se to podle něj na mzdách a na programu. Řekl to ČTK.

Divadlo patří od roku 2012 městu i kraji, které kvůli němu založily společnou firmu. Město do ní tehdy vložilo pozemky a historickou budovu. Kraj divadlo zpočátku financoval sám, pak už napůl s městem. Smlouva o společném financování vyprší na jaře. Kraj ještě pro letošní rok uvolnil ze svého rozpočtu na provoz 33 milionů korun.

„Působíme mimo rozsah regionu a hodně i vystupujeme v zahraničí," řekl Formáček a dodal, že význam divadla je i mezinárodní. Podle něj je důležité, aby divadlo zůstalo zachováno a bude záležet na domluvě zastupitelstev. Návštěvnost divadla v uplynulých měsících byla vynikající, uvedl ředitel. Podle něj například v prosinci přišlo na představení i jiné kulturní akce asi 8000 návštěvníků. „Je to všechno otázka vůle a otázka možností financování," míní Formáček.

Divadlo ročně dostává 66 milionů korun. Ředitel podotkl, že to je asi polovina toho, co dostávají podobná divadla v ostatních krajích a městech. Podle Formáčka se to odráží na počtu premiér i na provozu. „Máme tady dublování funkcí a není na to, abychom tu práci ohodnotili třeba mimořádnou odměnou," řekl ředitel. Často se proto stává, že umělci jdou raději vyučovat na hudební školy, kde mají i víc než 30.000 korun. Oproti tomu v ústeckém divadlu mají plat mnohdy nižší než 20.000 korun, řekl ředitel. „Žijeme na hranici minimální mzdy, což způsobuje odliv pracovních sil," upozornil.

Letos divadlo chystá například premiéru baletu Popelka s hudbou Johanna Strausse a také muzikál Divotvorný hrnec. Divadlo připravuje také pohádku O kouzelné flétně či Broučky. Konat se bude i řada koncertů. Inscenace jsou finančně náročné. Instituce by podle ředitele potřebovala například na výrobu některých muzikálů miliony korun, musí však vyjít s desítkami tisíc.

Autor článku: ČTK: trs, hj

Mezi městem a krajem pokračují jednání o Severočeském divadle opery a baletu

Zprávy

31.10.2025

Přehled premiér v listopadu a festivalů v listopadu a prosinci 2025

Zdrojem přehledu premiér českých divadel jsou hlášení zaslaná jednotlivými divadly a je výstupem z databáze Inscenace Virtuální studovny, kde jsou informace průběžně doplňovány a aktualizovány.

31.10.2025

Říjnové novinky z knihovny Divadelního ústavu ve znamení retrospektivní akvizice

Ostravská hudební kultura od konce 19. století do současnosti / Smetanismus a Wagnerismus / Mozart v Praze / Čtyři jihoslovanská dramata / Zastávka ; Exkurze ; Ples v klubu Les Bruselux / Divadlo FXKalby / Zapomenuté divadlo / 15 let Vrchlického divadla v Lounech 2003-2018 / Almanach Aréna – 20 let v dobré společnosti / 25 let konzervatoře v Teplicích / Čtvrtstoletí divadelního mrouskání 1996–2020

29.10.2025

Národní divadlo moravskoslezské zahajuje zkušební provoz modernizovaných jevištních technologií v Divadle Antonína Dvořáka

Po čtyřech měsících intenzívních prací zahajuje Národní divadlo moravskoslezské zkušební provoz modernizovaných jevištních technologií v Divadle Antonína Dvořáka. Zátěžová zkouška 29. října proběhla skvěle a už 1. listopadu se v divadle chystáme hrát. Zatím ve zkušebním režimu – naplánováno je 15 představení v měsíci (opery, balet i činoherní inscenace). Diváci se mohou těšit na plnohodnotné zážitky z inscenací, zkušební režim by poznat neměli, zaregistrují ale jistě například mnohem tišší provoz, a tedy téměř nehlučný pohyb kulis.