03.04.2024 10:54

Mezinárodní divadelní festival Venušiny dny 2024

22. - 28. 4. 2024 uvádí pražské divadlo Venuše ve Švehlovce devátý ročník mezinárodního festivalu Venušiny dny. Přehlídka se od roku 2015 snaží měnit zajeté představy o „ženském umění“ – o jakých tématech a jakými prostředky ženy tvoří. Festival letos inicioval vznik nových divadelních a performativních projektů a českému publiku představí profesionální tvorbu autorek či kolektivů nejen z České republiky, ale také Španělska, Ukrajiny, Spojených států Amerických, Polska a Slovenska.

„Program se sice soustředí na ženskou autorskou tvorbu a témata, neměl by ale uniknout žádnému milovníkovi či milovnici současného divadla,“ říká ředitelka festivalu Barbora Šupová. „V dramaturgii se letos výrazněji objevují akcenty, které ve světě rezonují napříč uměleckými disciplínami v reakci na národní politiky. Jde zejména o tělesnost, mystické rituály či magii,“ slibuje Šupová. „Tvůrčí týmy se ale zabývají také historickými odkazy v kontextu současnosti, nechybí proto dva divadelní portréty významných politických aktérek. V historii pátrají a hledají nové významy také oba projekty, které v rámci programu představí ukrajinské umělkyně,” přibližuje.

Tři roky po svém vzniku bude v Česku poprvé uvedena intenzivní, emotivní a bezeslovná „divadelní seance“ Four More, polského Teatr a Part, která je nadšeně přijímána diváky i kritiky. Scénická skladba pro čtyři nahé performerky protkaná feminismem a symbolismem se představí 28.4. a festival tedy pomyslně uzavře. Režisér Marcin Herich se inspiroval výtvarným uměním, zejména známým linorytem Albrechta Dürera „Čtyři čarodějnice“, a pohybuje se na pomezí reality a iluze.

Upřímným pokusem dát smysl přítomnosti, přehodnotit minulost a nastolit vize budoucnosti je performance People of the Sun, která bude v české premiéře uvedena ve čtvrtek 25.4. Kyjevská dvojice Mariia&Magdalyna kombinující hudbu, performance a literaturu představí „divadelní mši“ jejíž základem je průzkum války, lásky a smrti na základech poezie ukrajinského básníka 60. let Mykoly Vinhranovského a díla současného ukrajinského spisovatele Tarase Prokhaska.

V premiéře se 27.4. představí i další ukrajinský projekt „feministické radikální liturgie a liberálního exorcismu“ ukrajinské umělkyně Kashy Potrohosh s názvem VENUSES/ VENUŠE/ ВЕНЕРИ. Stará lidová zaříkadla, recepty či zaklínadla obsahující těžký, morbidní misogynní narativ, autorka přetváří na feministické kletby. Předcházet jí ve stejný den bude taneční performance Rhytm of the Rolling Hill z USA pod vedením zkušené choreografky Markéty Fagan, která v minulosti spolupracovala na projektech Apple TV, Spotify či se zpěvačkou Dua Lipa.

Dvojitá porce pohybového umění také celou přehlídku v pondělí 22.4. otevře. Česko-španělsko-uruguayská choreografka, která tvoří na několika kontinentech, Agáta Jarošová představí work-in-progress inscenace Vlasy, ve kterém nachází různé způsoby dialogu s elementem vlasů, který nese společenskou a intimní symboliku. Následovat ji bude Martina Hajdyla Lacová s velmi limitovaným projektem Bodies in Progress. Ten se bude uvádět exkluzivně pouze v období, kdy je interpretka v pokročilém stádiu těhotenství. Každé uvedení je tedy neopakovatelnou událostí. „Jaký vliv má na ženu zkušenost sdílené existence,“ pokládá si otázku Hajdyla, která se zdatně pohybuje na mezinárodní evropské scéně.

Silný ženský historický příběh nabízí a přehodnocuje oblíbené slovenské divadlo NUDE, které 23.4. uvede v české premiéře svou novinku Emily. Autorská popová mozaika Michala Beleje je volně inspirovaná životem a smrtí nejradikálnější postavy ženského feministického hnutí ve Spojeném království Emily Davison. Belej v inscenaci hledá hranice mezi aktivismem a terorismem, maskulinitou a feminitou, obětí a manipulátorem. Další historickou osobnost oživí také český tým pod vedením Kristýny Štarhové a Pavla Šimáka, který bude 26.4. reprízovat multimediální projekt – docu, rap, pohyb – A neříkej mi Maruško! o Marii Kudeříkové, která své krátké mládí obětovala boji s nacistickou mocí.


VENUŠINY DNY 2024
22.-28.4.

22. 4. od 19h
VLASY. Agáta Jarošová (CZ/ES) work-in.progress
BODIES IN PROGRESS. Martina Hajdyla (CZ)
23. 4. EMILY. Divadlo NUDE (SK) česká premiéra
25. 4. PEOPLE OF THE SUN. Mariia&Magdalyna (UA) česká premiéra
26. 4. A NEŘÍKEJ MI MARUŠKO! Kristýna Štarhová a Pavel Šimák (CZ)
27. 4. od 19h
RHYTHM OF THE ROLLING HILL. Markéta Fagan (USA) premiéra
VENUSES/ VENUŠE/ ВЕНЕРИ. Kasha Potrohosh. (SK/UA) premiéra
28. 4. FOUR MORE. Teatr A Part. (PL) česká premiéra

 

Autor článku: Alena Julie Novotná

Mezinárodní divadelní festival Venušiny dny 2024

Festivaly

21.11.2025

OST-RA-VAR 2025: Ostrava se opět stane místem, kde rezonují skvělá činohra a diskuze kolem divadla

Na konci listopadu (26. 11. – 30. 11.) bude Ostrava hostit už 27. ročník Festivalu ostravských činoherních divadel OST-RA-VAR. Přehlídka je určena divadelním profesionálům současným i budoucím, umělcům, překladatelům divadelních her, recenzentům, divadelním teoretikům i studentům uměleckých škol.

20.11.2025

Feet Forward Festival: nový festival současného tance a pohybového divadla pro děti a mládež úspěšně završil svůj nultý ročník v Kulturní stanici Galaxie

V úterý 4. listopadu 2025 byl v pražské Kulturní stanici Galaxie zakončen nultý ročník Feet Forward Festivalu zaměřeného na současný tanec a pohybové divadlo pro děti a mládež. Během sedmi dnů festival ve spolupráci s produkčním kolektivem DanceConnected přilákal stovky diváků a divaček na celkem šestnáct akcí pro veřejnost i školy. Šest z nich bylo přístupných také neslyšícímu publiku.

13.11.2025

Festival Případ pro sociálku otevírá témata hromadění i provinilého potěšení

Divadlo Venuše ve Švehlovce pořádá od 24. listopadu do 2. prosince 11. ročník festivalu Případ pro sociálku, který se dlouhodobě věnuje sociálnímu umění a jeho schopnosti otevírat palčivá společenská témata. Letošní ročník se zabývá fenoménem hromadění – materiálních věcí, vztahů, vzpomínek i zvyků – a provinilým potěšením, jež označujeme jako guilty pleasure.