26.09.2024 17:44

Choreografické fórum: Centrum choreografického rozvoje SE.S.TA zve na intenzivní setkání s profesionály současného performativního umění

Od soboty 5. do úterý 8. října 2024 pořádá Centrum choreografického rozvoje SE.S.TA ve spolupráce s festivalem 4 + 4 dny v pohybu sérii workshopů a setkání, které organizátoři pojmenovali Choreografické fórum. Jde o moderovanou mezioborovou diskusi s odborníky, profesionály a nadšenci z oblasti současného performativního umění. Zahrnuje volitelnou návštěvu festivalových představení, ale především tři workshopy-setkání se zahraničními odborníky. Návštěvníci se mohou zúčastnit jednoho, dvou i všech tří workshopů.

„Vzestup nekonvenčních a participativních formátů v performativním umění otevírá otázku, jak umělci přemýšlejí o roli publika i o své vlastní roli při přípravě nebo hraní díla. Možná také publikum usiluje o definování své vlastní role při návštěvě představení,“ vysvětluje motivaci pro organizování podobných setkání koordinátorka projektu, choreografka Katarína Brestovanská.

Akce je určena pro choreografy, tanečníky, performery, režiséry, dramaturgy, teoretiky, kritiky, interdisciplinární umělce, vizuální umělce, architekty, ale samozřejmě i pro samotné diváky a další, kteří mají zájem o zkoumání otázky: „Jaká je pozice tvůrců a publika v současném performativním umění?“ Na dané téma zkusí najít účastníci společně nový úhel pohledu, i z neperformativních perspektiv.

Proč je důležité divákům, ale i teoretikům a umělcům ukazovat, z jakých různých perspektiv se mohou dívat na současné umění, nejen to pohybové? Odpovídá opět Katarína Brestovanská: „Dnes nevedeme diváka za ruku. Nevysvětlujeme, co který aspekt v inscenaci nebo ve výstavě znamená. Současný divák i současný tvůrce jsou emancipované entity pracující s různými úrovněmi lidského vědomí a bytí. Sbližují se v nich mentální, kinestetické, vizuální a emocionální světy. Pokud se nezapojíme, nic nezískáme. Jak se však v tom všem orientovat?“
● Jakou odpovědnost má umělec-tvůrce za divákovo vnímání?
● Jakou odpovědnost na sebe naopak bere divák?
Jaké nástroje můžeme použít k reflexi díla, abychom otevřeli prostor pro smysluplný
rozhovor s umělcem, mezi sebou navzájem nebo v naší komunitě?

„Takové otázky si kladou současní choreografové, divadelníci a kurátoři, kteří hledají rovnováhu mezi osobní tvůrčí svobodou a respektem vůči divákovi a návštěvníkovi. Tanec a performativní umění prorůstá do veřejného prostoru, galerií, inscenace jsou čím dál častěji participativní a nabízejí divákům přímou fyzickou účast. Diváci často nevědí, jak na takovou výzvu či nabídku reagovat, umělci hledají cestu, jak se svým publikem pracovat tak, aby přijali pozvání do neprozkoumaných vod a necítili se přitom neznámým světem performing arts ohrožováni,“ říká Marie Kinsky, ředitelka Centra choreografického rozvoje SE.S.TA a iniciátorka projektu. „Naším záměrem je kultivovat vztahy mezi umělci a diváky i mimo divadla, poskytovat navigační rámec pro reflexi uměleckého díla a poskytnout vjemy a nástroje na aktivaci smysluplného dialogu,“ dodává.

Choreografické fórum je čtyřdenní kombo sestávající z návštěvy představení, teoretických a praktických workshopů, které posílí jak tvůrce, tak myslitele a pozorovatele. Je součástí mezinárodního festivalu 4+4 dny v pohybu v Praze, workshopy a diskuse budou probíhat v anglickém jazyce

Více informací a program

 

Autor článku: Martin Říčan

Choreografické fórum: Centrum choreografického rozvoje SE.S.TA zve na intenzivní setkání s profesionály současného performativního umění

Zprávy

29.10.2025

Národní divadlo moravskoslezské zahajuje zkušební provoz modernizovaných jevištních technologií v Divadle Antonína Dvořáka

Po čtyřech měsících intenzívních prací zahajuje Národní divadlo moravskoslezské zkušební provoz modernizovaných jevištních technologií v Divadle Antonína Dvořáka. Zátěžová zkouška 29. října proběhla skvěle a už 1. listopadu se v divadle chystáme hrát. Zatím ve zkušebním režimu – naplánováno je 15 představení v měsíci (opery, balet i činoherní inscenace). Diváci se mohou těšit na plnohodnotné zážitky z inscenací, zkušební režim by poznat neměli, zaregistrují ale jistě například mnohem tišší provoz, a tedy téměř nehlučný pohyb kulis.

29.10.2025

Book Me letos v AVU Veletržní: Knižní výstava se potkává s vizuálním uměním v instalaci Objects of Language

Nakladatelství AMU zve na další ročník prodejní výstavy odborné literatury Book Me, která letos ve dnech od 30. října do 2. listopadu 2025 obsadí prostory AVU Veletržní (Veletržní 61, Praha 7). Book Me každoročně přináší výběr takřka tří stovek aktuálních knižních titulů od desítek tuzemských i zahraničních nakladatelů v unikátní expozici.

29.10.2025

Nejvyšší soud zamítl dovolání bývalého ředitele Slezského divadla Kománka

Nejvyšší soud zamítl dovolání Aleše Kománka, kterého opavská radnice v roce 2023 odvolala z funkce ředitele Slezského divadla. Kománek žalobou zpochybnil jak odvolání z funkce ředitele, tak výpověď z pracovního poměru. Neuspěl ani u Okresního soudu v Opavě, ani u Krajského soudu v Ostravě.