15.09.2009 00:00

Michael Tarant režíruje v Liberci Sedláka kavalíra a Komedianty

Obě opery zobrazují život v jeho vrcholných momentech a k tragice pak zbývá jen krok.“

První operní premiérou nové sezóny Divadla F. X. Šaldy budou opery dvě - díla, která patří ke skvostům italské opery konce 19. století a která se již krátce po svém vzniku stala téměř nerozlučnou dvojicí na divadelních jevištích – Sedlák kavalír Pietra Mascagniho a Komedianti Ruggiera Leoncavalla.

Režisérem nové inscenace je Michael Tarant, který s libereckým operním souborem pracoval již několikrát. Inscenoval zde Pucciniho Bohému a Manon Lescaut, naposledy pak veleúspěšnou inscenaci Verdiho Simona Boccanegry, která měla premiéru v únoru minulého roku a na letošní přehlídce toho nejlepšího z operních domů celé České republiky Opera 2009 v Praze získala cenu diváků.

Na otázku jak se mu v Liberci pracuje pan režisér odpověděl: "Chtěl bych poděkovat jak bývalému řediteli, panu Františku Dáňovi, tak šéfu opery, Martinu Doubravskému, že mě do Liberce pozvali a umožnili mi zde pracovat, neboť mě tato práce velmi těší. Zároveň bych chtěl popřát hodně štěstí a velkých úspěchů novému řediteli, Martinu Otavovi."

Základním dějovým motivem obou děl je vášnivá láska, která se dostává do neřešitelného konfliktu s tradičními a přísně dodržovanými společenskými konvencemi. Hlavní hrdina Sedláka kavalíra, mladý obchodník s vínem Turiddu, se nedokáže vzdát své bývalé milenky Loly a je v souboji zabit jejím manželem, formanem Alfiem. V případě Leoncavallových Komediantů donutí vášeň hrdinu dokonce k vraždě dvojnásobné - principál kočujících herců, klaun Canino, zabije přímo při představení před zraky vyděšených diváků svou mladou manželku Neddu i jejího milence, Silvia.

"Sedlák je až Lorcovsky strmý příběh lásky, žárlivosti a cti, který se odehrává pod nádherným barokním nebem velikonočního zázraku s překrásnými sbory. Komedianti představují až Felliniovsky barevný příběh - bída a lesk života, grotesknost“, říká režisér Tarant.

Starší z dvojice oper, které se v 90. letech 19. století staly doslova hitem a vzorem nesčetných napodobenin je Sedlák kavalír. Na jaře roku 1884 viděl Mascagni v Turíně stejnojmennou divadelní hru Giovanniho Vergy a když se o čtyři roky později dověděl, že hudební nakladatel Sonzogno vyhlásil soutěž o jednoaktovou operu pro mladé skladatele, rozhodl se tento příběh zhudebnit. Komponovat začal na konci roku 1888, v květnu následujícího roku operu dokončil a soutěž vyhrál. Premiéra 17. května 1890 v Římě znamenala ohromný úspěch.

Sedláka kavalíra viděl i starší Mascagniho vrstevník Ruggiero Leoncavallo a uchvátil ho natolik, že se rozhodl vytvořit operu s podobným motivem nezvladatelné vášně. Libreto si napsal sám a podle svých slov vycházel ze skutečné události - ze zločinu, který soudil jeho otec a který si on pamatoval ze svého dětství. Dokončenou operu Komedianti ukázal nakladateli Sonzognovi, který si byl jistý jejím úspěchem a přijal ji. Premiéra se konala 21. května 1892 v Miláně, dva roky pro prvním uvedení Sedláka kavalíra, a dílo slavilo stejně bouřlivý triumf.

Dirigent: Martin Doubravský
Režie: Michael Tarant
Scéna a kostýmy: Dana Hávová
Sbormistr: Martin Veselý
As. režie: Jana Ottová
Hudební příprava: Maxim Biriucov, Tatiana Drybas
Premiéra 25. září 2009

Zdroj: hronova@saldovo-divadlo.cz

Autor článku: redakce