29.11.2017 12:55

Mikuláš nadělí do kin pravého britského Louskáčka a s ním Vánoce jako za starých časů

Už příští úterý čeká diváky kin mikulášská nadílka s královskou odměnou: cyklus Balet v kině uvede 5. prosince v přímém přenosu z Královského baletu v Londýně pohádkového Louskáčka. Nejkouzelnější Čajkovského skladatelské dílo v klasické choreografii Petera Wrighta je každoroční britský symbol Vánoc a bezkonkurenční oblíbenec, na nějž v adventním čase houfně spěchají londýnské rodiny s dětmi. Pohádková scéna v duchu tradičních britských Vánoc 19. století ožije také v českých a slovenských kinech.

Když v roce 1984 choreograf Peter Wright uvedl Louskáčka v londýnské premiéře, bylo okamžitě jasné, že vytvořil své vrcholné životní dílo, které se rychle zařadilo do světového baletního kánonu. V úctě a s citlivě invenčním tvůrčím přístupem evokoval původní a bezmála sto let starou choreografii Lva Ivanova, jenž tehdy v rozpracované jevištní realizaci navázal na svého učitele génia Maria Petipu. Peter Wright tuto Louskáčkovu stoletou pouť završil svým precizním soustředěním se na taneční finesy i prostorovou vypravěčskou atmosféru umocňující uhrančivé tóny Čajkovského díla. Dosáhl tak mj. toho, že se jeho Louskáček převtělil do neochvějné britské vánoční tradice, která po dekády až do dnešních dní úspěšně odolává komerčnímu diktátu svátků. Jak se mu to podařilo? Společně s designérkou Julií Trevelyan Oman využili nesmrtelné poezie malovaných dřevěných hraček, konejšivě hřejivých barev a elegantních kostýmů i uniforem, které jako by vzešly z kreseb dávných dětských knížek našich předků. Samotný příběh Louskáčka bojujícího s myším králem z pera geniálního pruského romantika E. T. A. Hoffmanna oplývá nekonečnou magií.

Když se šije za běhu

Vedle slavných baletních čísel, jako je např. vířivý tanec sněhových vloček či snový tanec Cukrové víly, má toto představení i několik charakteristik srovnatelných se sportovními výkony a rekordy. Hostující baletní mistr Christopher Carr měl na zkoušce v sále v jednom okamžiku zhruba dvě stě tanečníků. Ukočírovat takový dav, v němž musí být vzhledem k povaze pohádkového rodinného vyprávění i pro nejmenšího diváka jasně rozpoznatelné, kdo je kdo – sněhové vločky, vojáčci, různé národy – je hodno hlubokého respektu. I zmiňované (a původní) kostýmy, které na scéně „vystoupily“ již bezmála 600krát a jsou staré přes 30 let, takže péče o ně vyžaduje téměř restaurátorské kvality.

Potvrzuje to i Natalia Stewart, jež na první londýnské baletní scéně provádí kostýmní supervizi: „Sama jsem profesním původem baletní tanečnicí, takže má představa, jak má kostým padnout, jak ho ušít, používat, jak o něj pečovat, aby v něm umělci mohli pravidelně předvádět své schopnosti, je neocenitelná.“ Na dotaz reportéra, jak se řeší v přímém přenosu na scéně, když takto letitý kostým při nějaké náročné technické finese někde povolí, odpovídá Natalia Stewart znaleckým a šibalským úsměvem. „V zákulisí jsou stále připravené a pohotové švadleny s jehlami, spínacími špendlíky a dalšími proprietami, takže když taneční číslo dovolí protagonistovi zmizet ze scény, v okamžiku se kostým upraví, zašije, zpevní. Musí to být opravdu bleskurychlé zákroky,“ dodává.

Předvánoční čas s Louskáčkem z Královského baletu je zkrátka po všech stránkách velkolepé pohádkové dobrodružství a na malé i velké publikum dýchne starou dobrou Anglií.

www.baletvkine.cz

Autor článku: Zuzana Raušová

Mikuláš nadělí do kin pravého britského Louskáčka a s ním Vánoce jako za starých časů

Zahraniční divadlo

06.10.2025

Imelda Staunton a Bessie Carter v přenosu představení Živnost paní Warrenové z Národního divadla v Londýně

Aerofilms zve do kin na uvedení nové inscenace z Národního divadla v Londýně. Živnost paní Warrenové, dílo v té době silně provokativního charakteru, také dnes nabízí zajímavé pohledy na naši společnost a přístup k celospolečenským tématům. Hlavní role paní Warrenové a její vzpurné dcery si zahrají Imelda Staunton a její dcera Bessie Carter, díky čemuž mezi oběma hvězdami vzniká unikátní dynamika.

30.09.2025

Novou sezónu operních přenosů z Metropolitní opery zahájí Náměsičná s Nadine Sierra v hlavní roli

Nová sezóna operních kinopřenosů z Metropolitní opery v New Yorku začíná jedním netradičním debutem. Na půdu slavného operního domu se vrací tenorista Rolando Villazón, jenže v poněkud netradiční roli – jako režisér. V Metropolitní představí svou inscenaci Náměsičné od Vincenza Belliniho s hvězdnou Nadine Sierra v hlavní roli. Na programu bude v sobotu 18. října.

25.09.2025

Ministr kultury Martin Baxa ocenil britského operního režiséra Briana Large

Britský režisér Brian Large, světově uznávaná osobnost televizní režie opery a klasické hudby, převzal v Nostickém paláci medaili Artis Bohemiae Amicis. Ocenění mu předal náměstek ministra kultury Michal Šašek u příležitosti jeho účasti na festivalu Zlatá Praha, kde Large představí své paměti At Large – Behind the Camera with Brian Large.