02.11.2018 06:58

Mimořádná projekce Händelovy barokní opery Acis a Galatea v Kině 35

Společný počin renomovaného souboru Collegium Marianum a nezávislého divadla Buchty a loutky, který byl v červnu loňského roku s úspěchem uveden na mezinárodním hudebním festivalu 13 měst CONCENTUS MORAVIAE, je založen na originálním propojení barokní opery a loutkového divadla.

Uvedení Händelovy opery Acis a Galatea v rámci XXII. ročníku festivalu se konalo v krásném prostředí zámeckého divadla ve Valticích. Záznam představení, který pořídila Česká televize (Televizní studio Brno), nyní ve zvláštní projekci uvede Francouzský institut v Praze, dlouholetý partner souboru Collegium Marianum a stejnojmenného centra historických umění i tradiční partner MHF Concentus Moraviae. Projekce inscenace, v níž se na jedné scéně setkávají marionety v nadživotní velikosti s předními domácími i zahraničními sólisty, se koná dne 5. listopadu od 19.00 hod. v Kině 35 v budově Francouzského institutu (Štěpánská 35, Praha).

Smutný milostný příběh Acise a Galatey se dočkal již mnoha ztvárnění; Händel sám jej zhudebnil hned třikrát. Děj vychází z řecké mytologie a libreto opery je založeno na Ovidiových Proměnách. Hudba této pastorální opery je plná emocí a zároveň hravá. Námět, v němž hlavní roli hrají lidské vášně a nespoutané přírodní živly, je ideálním východiskem pro tvůrčí spolupráci divadelní společnosti Buchty a souboru barokních nástrojů Collegium Marianum. „Naše první spolupráce na Cavalliho opeře La Calisto byla natolik inspirativní, že jsme se rozhodli pro další společný projekt. A tentokrát s jiným přístupem, který by vyzdvihnul snový a magický charakter mytologického příběhu, tak mistrně zhudebněného Händelem,“ popisuje Jana Semerádová a dodává: „Interakce mezi zpěváky a loutkami i scénické efekty spolu s expresivní Händelovou hudbou slibují nezapomenutelný zážitek.“ 

Hudebního nastudování se zhostila flétnistka a umělecká vedoucí souboru Collegium Marianum Jana Semerádová, která zde uplatnila i své zkušenosti s barokní gestikou. Divadelní podobu režíroval Vít Brukner a Buchty a loutky. V rolích Galatey, Acise, Polyphema, Damona a Coridona účinkují vynikající sólisté v čele s Benediktem Kristjánssonem, Patricií Janečkovou, Patrickem Grahlem a Tomášem Králem. Inscenace byla premiérována v květnu 2017 v rámci mezinárodního hudebního festivalu Händel-Festspiele Halle, další představení se konala v Ostravě na festivalu Janáčkův Máj a v pražském divadle ABC v rámci koncertního cyklu Barokní podvečery.

Záznam představení pořídilo Televizní studio Brno. Tvůrčí tým „Hudba z Brna“ se přitom spíše než o záznamy inscenací snaží o překlady divadla a hudby do filmové řeči. Jeho specialitou je propojení divadla a orchestru v jediné scéně, čehož je Acis a Galatea typickým příkladem. „Tentokrát jsme se také snažili divákům maximálně zprostředkovat zvláštní atmosféru komorního představení v replice malého barokního divadla s ručně ovládanými kulisami,“ řekl režisér záznamu Jakub Kořínek.

Händel zkomponoval první verzi Acise a Galatey během svého působení ve službách vévody z Chandosu za pobytu v sídle Cannons Park v letech 1717–1718. Jednalo se o první Händelovo dramatické dílo v angličtině a bylo zřetelně ovlivněno anglickými pastorálními operami Johanna Ernsta Galliarda a Johanna Christopha Pepusche. Libreto Johna Gaye (jehož autorství však není zcela potvrzené) vychází z Ovidiových Proměn.

Inscenace vznikla za podpory grantů MK ČR a HMP (Buchty a loutky). Projekce se koná se svolením mezinárodního hudebního festivalu 13 měst Concentus Moraviae a České televize a za podpory Francouzského institutu v Praze, který poskytl prostory Kina 35. Záznam představení je vysílán v originálním anglickém znění s českými titulky.

http://www.collegiummarianum.cz/
http://www.buchtyaloutky.cz/

Autor článku: Silvie Marková

Mimořádná projekce Händelovy barokní opery Acis a Galatea v Kině 35

Zprávy

09.09.2025

Nová výstava v Českém muzeu hudby je věnována operní pěvkyni Soně Červené

Nová výstava v Českém muzeu hudby je věnována jedné z nejvýznamnějších osobností české i světové hudební scény, operní pěvkyni Soně Červené, u příležitosti stého výročí jejího narození. Tento výstavní projekt nabízí jedinečný pohled na život a tvorbu umělkyně, která svou mimořádnou barvou hlasu, širokým hlasovým rozsahem a nezaměnitelným charismatem ovlivnila pěvecké umění po celém světě.

08.09.2025

Nová publikace NIK se věnuje scénografce Janě Prekové

Národní institut pro kulturu (NIK) vydává monografii představující významnou českou scénickou a kostýmní výtvarnici, vizuální umělkyni, pedagožku a kurátorku Janu Prekovou, jejíž tvorba reprezentuje experimentální a inovativní přístup na poli české scénografie v uplynulých více než čtyřiceti letech. Kniha obsahuje bohatý obrazový materiál, návrhy, kresby, pracovní skici a množství fotografií.

08.09.2025

Pražští radní odvolali z funkce ředitele Studia Ypsilon Karla Františka Tománka

Pražští radní odvolali k dnešnímu dni ředitele Studia Ypsilon Karla Františka Tománka. Ve funkci byl od 1. března, plánoval propojení divadla a Divadelní fakulty Akademie múzických umění (DAMU). Řízením městské příspěvkové organizace radní pověřili zástupkyni ředitele a vedoucí ekonomku Blanku Pechovou. Tománkovi vytýkají především chyby v hospodaření a nenaplnění klíčové části jeho koncepce.